0

مقدمه

در دسترس قرار دادن و فراهم بودن امکان برداشت و استفاده آب از شبکه آبرسانی توسط انشعاب آب و  وسایل اندازه‌گیری (کنتور)، با ظرفیت مشخص و با فشار مقرر و کیفیت مناسب (در نقطه تحویل)، همچنین فراهم بودن امکان تخلیه و دفع فاضلاببه شبکه جمع‌آوری عمومی فاضلاب به تناسب مصرف آب و ظرفیت مقرر و مشخصات توافق شده در قرارداد برقراری انشعاب فاضلاب، در دستور کار شرکت‌های فاضلاب منطقه‌ای کشور است. هر شخصی حقیقی یا حقوقیمی تواند برای هر واحد مسکونی، تجاری، عمومی تولیدی و غیره در محدوده خدماتی شرکت آب و فاضلاب مربوطه، درخواست برقراری یا تغییر در مشخصات انشعاب آب و فاضلاب را بنماید. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی درخواست برقراری انشعاب آب و فاضلاب را ارائه کند.


!
قابل ذکر است این روال، در برخی از ادارات استان های مختلف متفاوت است. شایان ذکر است بررسی های دانوما نشان می دهد، در حال حاضر این مراحل به دلیل ایجاد قابلیت ثبت درخواست غیرحضوری، به صورت تدریجی در مناطق مختلف کشور در حال تغییر است. در نهایت با نهایی شدن این رویه، این مطلب به روز رسانی خواهد شد.

پیش نیاز و ملزومات

مدارک لازم:

  • تصویر سند مالکیت یا اسناد مثبته دیگر
  • تصویر پروانه ساختمانی
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک
  • مدارک مستند جهت تعیین منطقه شهرداری (نشانی دقیق پستی و کد پستی 10 رقمی)
  • فیش بانکی پرداخت هزینه‌ها
  • مجوز حفاری از دستگاه‌های مرتبط

شرایط:

  • شرکت آب و فاضلاب در محدوده مورد نظر، ظرفیت و امکانات لازم جهت برقراری و یا تغییر انشعاب را داشته باشد
  • ملک مورد نظر متقاضی کاملاً محصور و منفک از املاک مجاور بوده و بر و کف معبر در محل ملک توسط شهرداری مشخص شده باشد و همینطور موانعی برای انجام کار شرکت از جمله حفاری محل مورد نظر وجود نداشته باشد.
  • عدم بدهی بابت بهای آب و فاضلاب در محل مورد نظر و یا هر محل دیگری
  • در صورت وجود امکانات فنی مراحل تقاضای انشعاب آب وفاضلاب همزمان انجام می گیرد

مراحل اصلی

مرحله اول- مراجعه مراجعه متقاضی به پیشخوان دولت یا شرکت آب و فاضلاب منطقه

در ابتدا باید با در دست داشتن مدارک شخصی و ملکیبه یکی از دفاتر پیشخوان دولت و یا در صورت فقدان این دفاتر به شرکت آب و فاضلاب منطقه‌ای مراجعه کنید. در ادامه به پیشخوان (پذیرش) مربوطه مراجعه کرده و ضمن طرح درخواست به تحویل‌دار، فرم درخواست اشتراک را تکمیل و به همراه مدارک، به ایشان تحویل دهید. پس از تشکیل پرونده درخواست انشعاب، تاریخ بازرسی و ارزیابی میدانی ملک را با شما هماهنگ می شود چراکه در این زمان لازم است در محل حاضر باشید.


!
البته در حال حاضر در برخی از مناطق و استان ها، ارائه درخواست ایجاد انشعاب آب و فاضلاب به صورت الکترونیکی و غیر حضوری انجام می شود. دانوما در تلاش است پس از نهایی سازی این موضوع در کشور، نسبت به به روز رسانی این مطلب اقدام نماید.

مرحله دوم- بازدید از محل و ارزیابی ملک توسط ارزیاب

در زمان ارزیابی مشخص شده، بازرس شرکت آب و فاضلاب در محل ملک حاضر شده و وضعیت میدانی را از لحاظ شرایط و نیز دستورالعمل، ارزیابی می‌کند. سپس به شما اعلام می‌کند تا طی روزهای آتی مجدد به شرکت آب و فاضلاب منطقه‌ای مراجعه کرده و پی‌گیر تکمیل پرونده باشید.

مرحله سوم- مراجعه به شرکت آبفا جهت پرداخت حق انشعاب و دریافت معرفی نامه

پس از ثبت گزارش بازرس از ملک، در صورت عدم مغایرت‌های قانونی و فنی، شما می‌توانید با مراجعه به شرکت آب و فاضلاب منطقه‌ای خود، معمولا روال زیر را دریافت تأییدیه، معرفی نامه ها و درنهایت پرداخت هزینه انجام دهید:

  • دریافت تأییدیه امکان فنی واگذاری انشعاب از قسمت بهره برداری
  • دریافت معرفی نامه‌های دریافت مجوز حفاری از سایر سازمان از جمله شهرداری منطقه، شرکت گاز منطقه، اداره برق منطقه، شرکت مخابرات منطقه و… بسته به شرایط

مرحله سوم- دریافت مجوز حفاری از سازمان های مربوطه

پس از دریافت معرفی‌نامه اخذ مجوز حفاری از سازمان مربوطه، لازم است به صورت جداگانه به هر یک از سازمان ها مراجعه کرده و در مقابل، مجوز حفاری برای موقعیت ملک خود دریافت نمایید. با توجه به خسارت وارده به آسفالت محل ملک، معمولا شهرداری منطقه مطابق با تعرفه، هزینه اصلاح معبر را از شما مطالبه می‌کند و پس از واریز هزینه، مجوز حفاری، تحویل شما خواهد شد.


!
بنابر تجربه دانوما توصیه می‌شود پس از دریافت مجوز از سایر سازمان ها، در آخرین مرحله نسبت به دریافت مجوز از شهرداریاقدام کنید.

مرحله چهارم- مراجعه به شرکت آب و فاضلاب جهت ارائه مجوز و پرداخت حق اشتراک

پس از دریافت مجوز از سازمان های مربوطه، در نهایت جهت ارائه محوزها به شرکت آب و فاضلاب مراجعه و روال زیر را دنبال نمایید:

  • با ارائه مجوزها، پرونده را تکمیل کنید. بررسی های دانوما نشان می دهد، به طور معمول مجوزهای دریافت شده باید به واحد نصب اداره آب و فاضلاب ارائه شود.
  • محاسبه و تعیین حق انشعاب و هزینه های عمومی برقراری انشعاب در واحد محاسبه
  • پرداخت هزینه، ثبت در پرونده و دریافت شماره اشتراک
  • ابلاغ شماره اشتراک به پیمانکار

پس از دریافت هزینه حق اشتراک و هزینه‌های برقراری انشعاب، لازم است نسبت به پرداخت آن از طریق واریز به حساب بانکی و یا کارت خوان موجود در محل اقدام نمایید. در اکثر نقاط کشور امکان پرداخت هزینه از طریق کارت خوان فراهم است که در غیر این صورت لازم است جهت پرداخت هزینه به بانک مربوطه مراجعه نمایید.


!
توجه داشته باشید، هزینه حق اشتراک و هزینه‌های برقراری انشعاب در مناطق دارای شبکه فاضلاب، علاوه بر لوله‌کشی آب بهداشتی شامل لوله‌کشی شبکه فاضلاب نیز است.

مرحله پنجم- حفاری و نصب انشعاب و تحویل به مشترک

بررسی دانوما نشان می دهد طی یک یا دو روز پس از تکمیل پرونده و پرداخت هزینه‌های مربوطه، پیمانکار در محل حاضر می‌شود و نسبت به حفاریاقدام کرده و سپس انشعاب آب و فاضلاب (در صورت وجود شبکه فاضلاب در منطقه) را در محل ملک، به شما تحویل می‌دهد.

در نهایت پس از پایان عملیات برقراری انشعاب، محل حفاری توسط پیمانکار پر می‌شود و مصالح و مواد اضافی پاک‌سازی می‌شود. در نهایت پیمانکار امضای تحویل انشعاب را از شما درخواست می‌کند.

مرحله ششم- ارزیابی نهایی توسط شرکت آب و فاضلاب

در نهایت پس از اتمام عمليات ساختماني با مراجعه و اطلاع مشترک، ساختمان توسط ارزیاب شرکت ارزیابی می گردد و مشترك مكلف به پرداخت ما به التفاوت اضافي و احتمالی نسبت به مبلغ اولیه خواهد بود.

نکات کلیدی

  • بنابر تجربه دانوما توصیه می‌شود پس از دریافت مجوز از سایر سازمان ها، در آخرین مرحله نسبت به دریافت مجوز از شهرداریاقدام کنید.
  • تا قبل از اتمام ساختمان، قبوض آب بها بر اساس تعرفه آب آزاد محاسبه و ارسال مي گردد. پس از تكميل ساختمان (تا مرحله نصب دربهای ساختمان و قابل تشخيص بودن واحدها و كاربري ) با مراجعه و اطلاع مشترك، ارزيابي و تسويه پرونده انجام و آب ساخت و ساز، تبديل به آب دائم خواهد شد.

لغات و اصطلاحات

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + ده =