مقدمه
سفر هوایی یا سفر با هواپیما علیرغم اینکه هزینه بالایی دارد اما ما در دانوما اعتقاد داریم، از جهت سرعت بالای سفر هوایی در مواردی به خصوص سفرهای خارجه غیرقابل اجتناب است. به خاطر شرایط ایمنی و امنیتی که در سفرهای هوایی وجود دارد، روال بهرهمندی از این سفر نیز کمی متفاوت با سفرهای زمینی است. سفر با هواپیما مراحل متعددی دارد که اطلاع از آنها توسط مسافران، به خصوص افرادی که برای اولین بار قصد پرواز با هواپیما را دارند لازم است.
در این مطلب؛ مراحل سفر با هواپیما، از خرید بلیط تا پیاده شدن و تحویل گرفتن چمدان ها، ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب، اطلاعات مفیدی درمورد سفر هوایی کسب کنید.
پیش نیاز و ملزومات
- کارت شناسایی
- گذرنامه (پاسپورت) معتبر برای سفرهای خارجی
مراحل اصلی
اول | خرید بلیط شرکت هواپیمایی
با مراجعه به پایگاه اینترنتی شرکتهای هواپیمایی یا پایگاه اینترنتی شرکتهای مسافرتی و یا مراجعه مستقیم به دفتر شرکتهای مسافرتی، مبداء و مقصد سفر خود را تعیین میکنید، لیستی از پروازهای برنامهریزی شدهی دارای ظرفیت برای شما به نمایش درخواهد آمد. معمولاً امکان فیلتر کردن بازه زمانی نیز در دسترس شما خواهد بود. با توجه به زمان سفر و نیز شرکت سازنده هواپیماها (معمولاً برای هر پرواز مشخص است) و نیز نوع خدمت (کلاس یک، کلاس اقتصادی یا کلاس تجاری) مشخصات خود را در فرم مربوطه تکمیل کرده و هزینه آن را به صورت الکترونیکی پرداخت مینمایید. پس از تأیید خرید، رسید آن برای شما ارسال خواهد شد، آن را چاپ کرده و نگه دارید.
دوم | جمعآوری بار و چمدان
مطابق با تجربه دانوما، معمولاً همه شرکتهای هواپیمایی در بلیط ارائه شده نکاتی از قبیل حجم بار مجاز مسافر را گوشزد میکنند. عموماً هر مسافر میتواند تا مقدار معینی با خود بار به همراه داشته باشد. بار در قالب چمدان در فرودگاه از شما تحویل گرفته میشود و دوباره در مقصد پس داده میشود، این بار در کابین بار هواپیما جاسازی میشود. شما میتوانید بار در حد کیف، ساک دستی، لپتاپ و… نیز با خود در داخل کابین مسافربری همراه ببرید. باید توجه کنید که مواردی وجود دارد که از اصل همراه داشتن آنها در سفر غیر مجاز است و مواردی نیز هستند که میتوانید با خود در سفر داشته باشید اما نباید آن را همراه با خود در داخل کابین مسافربری ببرید. معمولاً این موارد در بلیط پرواز شما و نیز پایگاه اینترنتی شرکت هواپیمایی قید میشوند.
سوم | حضور به موقع در فردوگاه
با توجه به زمان پرواز، طوری برنامهریزی کنید که نهایتاً یک ساعت قبل از پرواز در پایانه فرودگاه مبداء حاضر باشید. برای پروازهای داخلی بهتر است یک ساعت تا یک ساعت و نیم در پروازهای خارجی به دلیل کنترلهای امنیتی خروج از کشور دو تا سه ساعت قبل از پرواز خود را به فرودگاه مبداء و پایانه درج شده روی بلیط برسانید.
چهارم | دریافت کارت پرواز
موارد مربوط به دریافت کارت پرواز عبارتند از:
- بسته به نوع سفر (داخلی یا خارجی) یک تا دو ساعت قبل از پرواز در تابلوهای اعلان موجود در پایانه فرودگاه، برای دریافت کارت پرواز اعلام حضور در کانتر میشود
- تابلوهای اعلان عموماً اطلاعاتی از قبیل نام، شماره پرواز، نام شرکت هواپیمایی، مقصد و زمان پرواز به همراه شماره کانتر مربوطه را نمایش میدهند
- در مواردی از طریق سیستم صوتی پایانه فرودگاه نیز شروع عملیات کارت پرواز اعلام میشود. به کانتر مراجعه کنید و به صف ملحق شوید
- کارت شناسایی (در پرواز خارجی پاسپورت) به همراه بلیط خود را ارائه دهید
- تحویلدار برای شما کارت پرواز صادر میکند و سپس بار شما که قرار است با کابین باربری حمل شود، را تحویل میگیرد
- شماره کارت پرواز روی بار شما نیز چسبیده میشود
- در روی کارت پرواز معمولاً شماره صندلی شما درج شده است.
پنجم | بازرسی امنیتی
مراحل بازرسی بدنی و امنیتی عبارتند از:
- پس از دریافت کارت پرواز منتظر اعلام سیستم صوتی و نیز تابلوهای اعلان پایانه فرودگاه مبنی بر سوار شدن به هواپیما بمانید.
- سپس به درب مربوط به سالن ترانزیت مراجعه کنید
- در ورود به سالن ترانزیت، مأموران فرودگاه، کارت شناسایی و کارت پرواز شما را بازرسی میکنند و سپس وارد سالن ترانزیت میشوید
- در ابتدای سالن ترانزیت مأموران امنیت پرواز، پوشاک و بار همراهتان را بازرسی می کنند.
ششم | سوار هواپیما شدن
داخل سالن ترانزیت منتظر اعلام شماره گیت برای خروج به سمت اتوبوس باند فرودگاه یا رفتن به جت بریج (پل اتصال به هواپیما) باشید. پس از اعلام شماره گیت برای پرواز شما توسط تابلوهای موجود در سالن و نیز سیستم صوتی، خود را به گیت مربوطه برسانید. در گیت، قسمت اول کارت پرواز جدا شده و قسمت دوم مهر و تحویل خودتان میشود سپس راهی اتوبوسهایی میشوید که شما را تا پای هواپیما میرسانند. پس از رسیدن پای هواپیما، از پلهها مربوطه بالا میروید. در برخی فرودگاه ها از جت بریج یا پل اتصال به هواپیما برای رفتن به داخل هواپیما استفاده می شود. این پل از گیت ترمینال تا درب هواپیما پهن شده تا مسافران بدون نیاز به اتوبوس و گذر از فضای بیرون، سوار هواپیما شوند. در ورود به هواپیما، مهماندار شما را به صندلی مربوط به شما (شماره درج شده روی کارت پرواز) راهنمایی میکند. کیف همراه خود را در محفظه بالای صندلی خود جای دهید و روی صندلی نشسته و کمربند ایمنی را ببندید.
هفتم | ورود به داخل هواپیما
برخی از نکاتی که در داخل هواپیما باید رعایت شوند عبارتند از:
- قرار دادن کیف یا کوله همراه خود در باکس بالای ردیف صندلی خودتان
- نشستن بر روی صندلی تعیین شده ی خود
- توجه به دستورالعمل های مهمانداران (مانند خاموش کردن وسایل الکترونیکی قبل از پرواز، بستن کمربند و …)
- حفظ آرامش خود
- رعایت بهداشت
- رعایت احترام به مسافران دیگر
هشتم | رسیدن به مقصد و پیاده شدن از هواپیما
هنگامی که هواپیما به مقصد رسید، رعایت چند نکته برای پیاده شدن، به راحتی و بدون مشکل، لازم است. این نکات عبارتند از:
- بستن کمربند ایمنی
- جمع آوری وسایل شخصی
- توجه به دستورالعمل های مهمانداران
- حفظ آرامش خود هنگام فرود
- بلند نشدن از جای خود تا اعلام مهمانداران
- توجه به علایم مسیر خروج
- رعایت نوبت در صف خروج
نهم | پس از پیاده شدن از هواپیما
نکاتی که باید بعد از خروج از هواپیما رعایت کنید عبارتند از:
- همراه داشتن گذرنامه، کارت پرواز و مدارک مهم دیگر
- گرفتن چمدان خود از محل تحویل چمدان ها
- عبور از گمرک در صورت لزوم
- رفتن به محل اقامت ( می توانید از تاکسی های فرودگاه، اینترنتی یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید)
نکات کلیدی
نکات مهم سفر با هواپیما عبارتند از:
- بسیاری از شرکتهای هواپیمایی به مسافرین اجازه میدهند که یک کیف دستی و یک وسیله شخصی مانند لپتاپ با خود به داخل کابین مسافربری همرا داشته باشند؛ ولی امکان دارد این موضوع برای هر شرکت هواپیمایی متفاوت باشد بنابراین قبل از بست چمدانهای خود برای سفر، به پایگاه اینترنتی شرکت مربوطه مراجعه کرده و قوانین آن را مطالعه کنید. همچنین برای تعداد و وزن لوازم همراه، نیز محدودیتهایی وجود دارد و ممکن است که برای وزن و یا تعداد اضافی لوازم هزینه بیشتری را مطالبه کنند. در هنگام تحویل بار به مأموران از زدن برچسب تحویل بر روی وسایل خود اطمینان حاصل نمایید.
- چنانچه بلیط هواپیما را هنگام مراجعه به فرودگاه همراه نداشتید، خیلی نگران نباشید چون معمولاً با ارائه کارت ملی به مأمور کانتر پرواز، امکان صدور کارت پرواز برای شما فراهم است.
- در ورودی ترمینال فرودگاه مبداء، کلیه بار همراه، لوازم داخل جیب و نیز خودتان از طریق دستگاه بازرسی میشود. بار همراه را لازم است روی تسمه نقاله ورودی گذاشته و لوازم داخل جیب را داخل سبدهای موجود در آنجا قرار دهید سپس خودتان از زیر دستگاه عبور میکنید. این بازرسی اولیه برای کنترل اشیاء و لوازم ممنوعه و قاچاق در پرواز است.
لغات و اصطلاحات
لغات و اصطلاحات به کار رفته در مقاله مراحل سفر با هواپیما عبارتند از:
- کلاس اقتصادی: کلاس اقتصادی (Economic Class) اولین کلاس پروازی از نظر قیمت است و مشتریان آن مسافران عادی هستند. کلاسی اقتصادی در یک پرواز بیشتر صندلیها را به خود اختصاص میدهد؛ قیمت بلیط آن پایینترین نرخ بلیط هواپیما را دارد و صندلیهای کلاس اقتصادی در ردیفهای کنار هم قرار دارند. امکاناتی که برای مسافران این نوع پرواز در نظر گرفته میشود، معمولاً از تعداد محدودی روزنامه، مجله تبلیغاتی و کارت راهنمای پرواز فراتر نمیرود. در بعضی هواپیماها برای صندلیهای کلاس اقتصادی مانیتور و هدفون هم تعبیه شده است که مسافران در تغییر برنامههای آن حق انتخاب زیادی ندارند؛ اما در بیشتر هواپیماها، برای تمام مسافران بخش اکونومی یک مانیتور بزرگ وجود دارد که برنامه مشخصی پخش میکند. سایر امکانات و تفریحات برای مسافران در کلاس اکونومی، به خط پروازی و البته مدل هواپیما بستگی دارد.
- کلاس تجاری: کلاس تجاری (Business Class) دومین کلاس است. صندلی این کلاس پروازی در دو ردیف جدا هستند و به طور معمول، در جلوی کلاس اقتصادی و با فاصله بیشتری از هم قرار دارند. صندلی های کلاس تجاری مبله هستند و راحت و اتوماتیک و جادار هستند. امکانات کنترل صوتی و تصویری در کابین این کلاسها به صورت همگانی وجود دارد. در کلاس تجاری سرو غذاهای گرم و دارای کترینگ متفاوت و کامل است، اما در درجهای پایین تر از کلاس یک است. امکانات رفاهی مانند کانتر مستقل و حمل و نقل مجزا از ترمینال تا هواپیما و بالعکس در این کلاس پروازی وجود دارد. در کلاس تجاری مهماندارها رسیدگی بیشتری دارند و کلاس کابین از سایر مسافرین مجزاست. قیمت بلیط کلاس تجاری نسبت به کلاس یک پایینتر اما نسبت به کلاس اقتصادی بالاتر است.
- کلاس یک: کلاس یک (First Class) گرانترین صندلیهای یک پرواز را دارد و قیمت آن از دیگر کلاسهای پروازی بیشتر است. صندلی فرست کلاس تک نفره، مبله، اتاقک مانند و خصوصی است. امکانات رفاهی فرست کلاس متفاوت است و شامل تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، لپ تاپ، سرویس اینترنت ماهوارهای، صندلیهای اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، پشت و پشتی سر به حالت یک بالش انعطافپذیر و سرویس بهداشتی جداگانه، اتاق جلسات و… است. البته بسیاری از پروازها این کلاس را ارائه نمیدهند. مشتری این کلاس، عموماً سرمایهداران بزرگ هستند.
- پایانه فرودگاه: اصطلاح پایانه (Terminal) یکی از اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه است و به ساختمان بزرگی گفته می شود که مسافران در هنگام سوار شدن و پیاده شدن از هواپیما وارد آن میشوند. پایانه بخشی از فرودگاه است و ممکن است یک یا چند پایانه در فرودگاه وجود داشته باشند. در فرودگاههای بزرگ معمولا چندین پایانه وجود دارد و گاهی یک پایانه به پروازهای داخلی و پایانه دیگر به پروازهای خارجی اختصاص پیدا میکند.
- گیت: یکی از رایج ترین اصطلاحات پرکاربرد در فرودگاه و هنگام سوار شدن به هواپیما، گِیت (Gate) است. در سالن فرودگاهها چندین در خروج به سمت باند پرواز وجود دارد و هر پرواز از یک گیت مشخص انجام میشود. گیتها معمولاً با شماره مشخص میشوند و هر گیت محلی برای انتظار مسافران دارد.
منابع و ارجاعات
- محتوای تخصصی حوزه گردشگری