بیماری مستعد هر گروه خونی

ارتباط بیماری و گروه خونی | احتمال ابتلا به 25 بیماری برای گروه های خونی

0

مقدمه

اخیراً دانشمندان کشف کرده اند که فواید شناخت گروه های خونی نه تنها برای تشخیص گروه در هنگام انتقال خون ضروری است، بلکه برای شناخت بیماری های احتمالی و تاثیر پیچیده آن ها بر سلامتی عمومی انسان نیز لازم است. همچنین دانشمندان دریافتند؛ گروه خونی شما نوع بیماری هایتان در آینده را مشخص می کند. یافته های علمی حکایت از نقش موثر عوامل ژنتیکی در ابتلا به بیماری ها دارند. مثلا اینکه شما چه گروه خونی داشته باشید، احتمالا ریسک ابتلای تان را به بعضی بیماری ها بیشتر یا کمتر می کند. در این مطلب احتمال ابتلا به بیماری های شایع برای گروه های خونی متفاوت، ارائه شده است.

متن اصلی

از آنجایی که به طور مشخص هر بیماری به یک گروه خونی متعلق نیست، در این متن ابتلای گروه های خونی به بیماری های مختلف ارائه شده است:

مشکلات حافظه

نتایج حاصله از آخرین پژوهش نشان می دهد که حاملان گروه خونی AB، هشتاد و دو درصد بیش از حاملان گروه های خونی دیگر به مشکلات حافظه، سخن گفتن و تمرکز حواس دچار می شوند.  پژوهشگران دلیل این مسئله را وجود نوعی پروتئین انعقادی در این گروه می دانند که به عنوان فاکتورهای انعقادی VIII، شناخته شده اند و ممکن است جریان خون به مغز را کاهش دهند.

درمان خانگی تقویت حافظه:

درمان خانگی تقویت حافظه | بیش از 28 روش تقویت گیاهی، سنتی و خانگی بهبود حافظه

سرطان لوزالمعده

پژوهشگران دانشگاه یال آمریکا می گویند، دارندگان گروه خونی O کمتر از دارندگان دیگر گروه های خونی در معرض بیماری سرطان لوزالمعده (پانکراس) قرار دارند. به همین ترتیب دانشمندان مذکور می گویند، دارندگان گروه های خونی A و B که در معرض باکتری هیلیکوباکتریا پیلوری که در دستگاه گوارش وجود دارد، قرار گرفته اند، بیش از دیگر گروه های خونی در معرض ابتلا به سرطان پانکراس قرار می گیرند، این امر ناشی از طریقه ای است که آنتی ژن به افزایش این نوع باکتری کمک می کند.

بیماری های قلبی

بیماری های قلبی

تحقیق دیگری از دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۲ منتشر شد که نشان می دهد همه گروه های خونی به ویژه دارندگان گروه خونی AB بیش از دارندگان گروه خونی O در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند. خوشبختانه، این استعدادهای ژنتیکی می توانند با پیروی از سبک زندگی سالم و اتخاذ معیارهای رژیم غذایی که به حداقل رساندن خطرات برای شما و خانواده تان کمک می کنند، کنترل شوند.

اضطراب و استرس و افسردگی

برخی دارندگان گروه های خونی بیش از دیگر گروه ها به نسبت های مختلف دچار اختلال هورمونی می شوند که در چنین حالتی پزشکان بر اساس نوع گروه خونی به معالجه آن ها می پردازند.  به عنوان مثال حاملان گروه خونی A بیشتر دچار افزایش هورمون کورتیزول، یا همان هورمون استرس در بدن می شوند. به همین دلیل پزشکان به این افراد توصیه می کنند تا با انجام تمرین های ورزشی از استرس خود بکاهند. خصوصا به این نوع بیماران توصیه می شود به ورزش های یوگا، تای چی و یا وزنه برداری بپردازند تا سطح هورمون کورتیزول در بدن آن ها پایین بیاید. هنگامی که غدد فوق کلیوی، هورمون کورتیزول بیشتری تولید کنند، افراد دارای گروه خونی A در شرایط روحی سخت تر و دردناک تری از دیگر گروه های خونی قرار می گیرند. به طور کلی آنتی ژن موجود در سطح گلبول های قرمز خون می تواند مقدار هورمون در بدن را مشخص کند. به عنوان مثال دارندگان دو گروه خونی A و B سریع تر آرام می شوند و با ورزش های آهسته مانند یوگا بهتر عمل می کنند. به ویژه اگر بیماری افسردگی در خانواده آن ها ارثی باشد. از سوی دیگر دارندگان گروه خونی AB با انجام دادن ورزش می توانند سیستم دفاعی بدن خود را تقویت کنند. اما در مقابل دارندگان گروه خونی O برای رهایی از هورمون های افسردگی نسبت به دیگر گروه های خونی مشکل بیشتری دارند. هر چند که دیرتر دچار افسردگی می شوند اما در صورتی که از بیماری افسردگی رنج ببرند به زمان بیشتری برای درمان نیاز دارند.

باکتری های دستگاه هاضمه

باکتری های دستگاه هاضمه

آنتی ژن ها نه تنها روی سطوح گلبول های قرمز وجود دارند، بلکه غالبا در بیش از ۸۰% انسان ها در دستگاه گوارشی یافت می شوند.

بسیاری از باکتری ها که در دستگاه گوارشی زندگی می کنند، از این آنتی ژن ها تغذیه می کنند و این عاملی است که تکثیر یا نابودی این باکتری ها تعیین می کند. به طور مثال پژوهش ها نشان می دهد که دارندگان گروه خونی B بیش از ۵۰ هزار برابر دارندگان گروه خونی A و یا O، دارای گونه های مختلف باکتری در بدن خود هستند.

سرطان سینه

دکتر آدامو در تحقیقاتش به این موضوع پی برده است که احتمال بروز و گسترش سرطان در زنان دارای گروه خونی A بیشتر است. نتیجه درمان سرطان سینه در زنان دارای گروه خون A نیز زیاد رضایت بخش نیست و احتمال بازگشت مجدد سرطان در آنان بسیار بالا است. همچنین مقاومت دارندگان گروه خون O نسبت به بروز سرطان سینه بالا است. حتی میزان مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در دارندگان گروه خون O کم است. واکنش دارندگان گروه خون AB نسبت به سرطان سینه تقریباً مانند واکنش گروه خون A است. دارندگان گروه خون AB مستعد ابتلا به سرطان سینه و بازگشت مجدد سرطان پس از درمان هستند.

خطر ابتلا به سرطان سینه در دارندگان گروه خون B، مانند گروه خون O، کم است، مخصوصاً در زنانی که سابقه سرطان سینه در خانواده شان وجود ندارد. اما زنان دارنده گروه خون B، که دارای سابقه خانوادگی سرطان سینه هستند و یا زنانی که به تازگی سرطان آن ها درمان شده است، باید بسیار مواظب باشند، زیرا خطر ابتلا به سرطان و یا بازگشت سرطان در این نوع افراد زیاد است.

سرطان دستگاه تناسلی زنان

به طور کل، تومورهای مربوط به بیماری های زنان بیشتر در زنان دارای گروه خون A رخ می دهد. به طور مثال، سرطان آندومتر اغلب در دارندگان گروه خون A و سرطان تخمدان بیشتر در دارندگان گروه خون A و AB رخ می دهد. احتمال زنده ماندن زنان مبتلا به این نوع سرطان ها، که دارای گروه خونی A هستند، پنج تا ده سال است؛ اما احتمال زنده ماندن دارندگان گروه خونی O و B که به این نوع سرطان ها مبتلا هستند، بیشتر است. احتمال بروز تومور بدخیم سرطان تخمدان در زنان دارای گروه خونی B نیز بسیار کم است. سرطان دهانه رحم نیز در زنان دارای گروه خون A، رایج تر و در زنان دارای گروه خون B، کمتر است. احتمال زنده ماندن زنان دارای گروه خون O که به سرطان دهانه رحم مبتلا هستند، زیاد است.

 سرطان مثانه

تحقیقات نشان داده است که احتمال بروز سرطان مثانه در دارندگان گروه خون O، بیشتر است. با کمال تعجب، دارندگان گروه خون A، در مقابل سرطان مثانه مقاوم تر هستند. آمار مرگ و میر ناشی از سرطان مثانه نیز در بین دارندگان گروه خون O بیشتر است. واکنش گروه خون AB در خصوص سرطان مثانه بیشتر شبیه گروه خون A می باشد و واکنش گروه خون B نیز شبیه گروه خون O است.

سرطان ریه

عامل اصلی ایجاد سرطان ریه، سیگار کشیدن است. قرار گرفتن در معرض دود، مواد شیمیایی، تشعشعات و مواد رادیواکتیو نیز از دیگر دلایل بروز سرطان ریه است. از آنجایی که سیگار کشیدن عامل اصلی ابتلا به سرطان ریه است، بررسی رابطه بین گروه خونی و احتمال بروز سرطان ریه بسیار دشوار است، اما به هر حال مشاهدات نشان داده است که بالاترین میزان ابتلا به سرطان ریه در بین دارندگان گروه خون A و کمترین میزان آن در دارندگان گروه خون O است.

سرطان معده

خطر ابتلا به سرطان معده در دارندگان گروه خون A و احتمال مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در آن ها زیاد است. محققان معتقد هستند از آنجایی که عفونت هیلکوباکتر پیلوری بیشتر در بدن افرادی با گروه خونی A وجود دارد، خطر ابتلا به سرطان معده در این افراد بیشتر است. اما دارندگان گروه خون O در مقابل رشد و گسترش تومورهای سرطان معده، مقاومت خوبی نشان می دهند.

هیلکوباکتر پیلوری، یک باکتری مارپیچی است که در معده وجود دارد و باعث التهاب و زخم آن می‌شود.

سرطان لوزالمعده، سرطان کبد و سرطان کیسه صفرا

احتمال بروز هریک از سرطان های پانکراس، سرطان کبد و سرطان کیسه صفرا در انواع گروه های خونی عبارت است از:

  • سرطان پانکراس (لوزالمعده): احتمال بروز سرطان پانکراس در دارندگان گروه خون A و B زیاد است، اما دارندگان گروه خون O نسبت به این نوع سرطان تا حدی مقاوم هستند.
  • سرطان کبد: بروز سرطان کبد نیز در دارندگان گروه خون A رایج تر است.
  • سرطان کیسه صفرا: سرطان کیسه صفرا و مجاری صفراوی نیز در دارندگان گروه خون A و B بیشتر است.

سرطان روده بزرگ

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در دارندگان گروه خونی A بیشتر است. تحقیقات کنونی بیانگر این موضوع است که لکتین مفید موجود در باقلا ممکن است از پیشرفت سرطان روده جلوگیری کند (لکتین ها گروهی از ترکیبات غیر مغذی پروتئینی هستند که در بافت های گیاهی و حیوانی وجود دارند. لکتین ها موجب تغيير شكل سلول های سرطانی شده و منجر به تبدیل مجدد آن ها به سلول های سالم می گردند).

برخی از شایع ترین عوامل ایجاد این نوع سرطان شامل سابقه خانوادگی سرطان کولورکتال، پولیپ یا بیماری ورم روده، عدم فعالیت بدنی، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص و پیروی از رژیم غذایی پر چربی و کم فیبر می باشد.

سرطان حفره دهانی و مری

احتمال بروز سرطان لب، زبان، لثه، گونه و غدد بزاقی همگی در دارندگان گروه خون A بیشتر است. سرطان غدد بزاقی در دارندگان گروه خون B نیز به طور کم، یافت می شود. دارندگان گروه خون O، به طور قابل توجهی، نسبت به این نوع سرطان مقاوم هستند. سرطان مری و حنجره در دارندگان گروه خون A و B رایج تر است، اما دارندگان گروه خون O تا حدی نسبت به سرطان مری، مقاوم هستند.

سرطان مغز و سیستم عصبی

سرطان مغز

ارتباطی مثبت، سازگار و قوی بین گروه خون A و تومورهای سرطان مغز و سیستم عصبی یافت شده است. ارتباط بین گروه خون B و این نوع سرطان ضعیف تر است. از طرف دیگر، داشتن گروه خونی O، بدن را در برابر سرطان مغز و سیستم عصبی بیمه کامل می نماید.

سرطان خون

دارندگان گروه خونی A مستعد ابتلا به سرطان خون هستند. اما دارندگان گروه خون O در مقابل سرطان خون حاد مقاومت نشان می دهند. تحقیقات متعدد انجام شده طی سالیان متمادی نشان داده است که بین گروه های خونی و بعضی امراض رابطه مستقیمی وجود دارد. بر اساس این شواهد دارندگان گروه خونی A در معرض خطر بیشتر ابتلا به سنگ های صفراوی و کولیت (التهاب روده) و تومورهای غدد بزاقی، لوزالمعده و تخمدان هستند. همچنین بیمارهای قلبی و عروقی در افراد با این گروه خونی نسبت به سایر گروه های خونی عمومیت بیشتری دارد. تحقیقات دیگر نشان داده است که میزان ابتلا دارندگان گروه خونی O به دیابت شیرین ۱۴ درصد است و زخم اثنی عشر در بین این گروه خونی شیوع بیشتری دارد. همچنین بین گروه خونی A با کم خونی پرنیسیوز (این نوع کم خونی یک واکنش سیستم دفاعی بدن بر علیه سلول های خودی بر علیه سلول های دیواره معده است) و مرض قند رابطه وجود دارد.

بیماری بافت دندان

به تازگی نقش گروه خونی AB، O و فاکتور RH در بیماری های بافت دندان (پریودونتال) مورد ارزیابی قرار گرفته است. پژوهش ها رابطه مثبت و مستقیمی را بین بیماری بافت دندان و شرایط سیستمیک به مخصوص بیماری های قلبی- عروقی مانند انفارکتوس میوکارد (سکته قلبی) و آتروسکلروز (تصلب شریان) و عفونت های ریوی مانند بیماری های انسداد ریوی مزمن پنومونی و دیابت نشان داده است. شرایط مزبور به تنهایی یا با همکاری یکدیگر در بروز بیماری بافت دندان مشارکت دارند. همچنین نتایج تحقیقات نشان داده است که در افراد با گروه خونی AB احتمال وقوع التهاب لثه، بیشتر و در افراد با گروه خونی O این احتمال کمتر است.

بیماری یبوست

بیشترین گروه خونی مبتلا به یبوست AB و کمترین آن O است. این بیماری که امروزه بسیار نیز شایع می باشد و اغلب ما شاید به آن به شکل بیماری نیز نگاه نمی کنیم، بسیار جدی می باشد و در صورت مزمن شدن می تواند زمینه ساز بسیاری از اختلالات گوارشی (در اثر تجمع سموم در بدن)، واریس و حتى سرطان باشد.

لازم به ذکر است که یبوست به رفع ناکامل مدفوع و یا دفعات کم گفته می شود و ممکن است فردی در روز دو بار هم اجابت مزاج داشته باشد ولی احساس دفع کامل نکند.

سایر بیماری ها

  • خونریزی: گروه های خونی O و B بعد از اعمال جراحی، دندانپزشکی بیشتر مستعد خونریزی هستند و آسپرین نیز در این افراد باید با احتیاط مصرف شود (همین طور پریودهای حجیم در این افراد بیشتر دیده می شود).
  • امراض قلبی، عروقی و واریس: بیشتر امراض قلبی، عروقی و واریس در گروه های A و AB دیده می شود.
  • قند، چربی و اوره: قند، چربی و اوره نیز در گروه های A و AB بیشتر از سایر گروه ها ایجاد می شود.
  • عفونت: بیشترین احتمال عفونت ابتلا در گروه خونی O سپس AB، A، B است. ولی چون سیستم ایمنی گروه اول خوب است، این افراد زودتر از عفونت بهبود می یابند و دو گروه آخر دیرتر دچار عفونت و دیرتر هم درمان می شوند.
  • ورم معده: گاستریت یا ورم معده در گروه های AB، A بیشتر دیده می شود. ورم روده ها، در گروه های خونی مختلف دیده می شود. در گروه خونی O عامل تشدید آن لبنیات و در گروه خونی B عامل تشدید آن نان گندم، بلال، مرغ و جوجه است. درگروه خونی AB،A نیز مصرف لبنیات آن را تشدید می کند.
  • سرطان تیروئید: دارندگان گروه خون A مستعد ابتلا به این نوع سرطان هستند، اما دارندگان گروه خون O نسبت به سرطان تیروئید مقاوم هستند.
  • التهاب مفاصل: التهاب مفاصل در گروه خونی O بیشترین آمار و بعد از آن گروه خونی A دارد.
  • سرطان پوست: به طور کلی، بروز تومورهای بدخیم ملانوما و سرطان پوست و آمار مرگ و میر ناشی از این نوع سرطان در دارندگان گروه خون O بسیار زیاد است. زنان دارای گروه خونی A، پس از درمان این نوع سرطان، شانس بیشتری برای زنده ماندن، دارند.
  • سرطان استخوان: احتمال بروز سرطان استخوان در دارندگان گروه خون B بسیار زیاد است. این احتمال در دارندگان گروه خون A، ضعیف تر است.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + شانزده =