مقدمه
یکی از جایگزین های مهم پول در مبادلات تجاری، چک است. اما همیشه مراحل دریافت دسته چک، صدور و نقد کردن چک و سایر امور مربوط به چک کاغذی برای کاربران آن، نگرانی های خاص خود را از جمله احتمال سرقت، کلاهبرداری و … را به همراه داشته است. با توجه به مشکلات چک کاغذی و همچنین دیجیتالی شدن بیشتر امور اداری و مالی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از نیمه آبان سال ۱۴۰۱ در ایران از چک دیجیتال (الکترونیک) رونمایی کرد. چک دیجیتال (الکترونیک) نوع جدیدی از چک با عملکردی شبیه به چک کاغذی است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در صدور و نقد شدن، نسبت به چکهای کاغذی دارد و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا میکند.
چک الکترونیکی جهت تأیید و اجرا، به بستری امن نیاز دارد که بانک مرکزی با راه اندازی سامانه چکاد این بستر را فراهم کرده است و در حال حاضر بسیاری از بانک ها از جمله صادرات، پارسیان، تجارت، ملت، رفاه، کشاورزی، رسالت و پاسارگاد به این سامانه متصل هستند. در این مطلب مزیت های سامانه چکاد، امکانات سامانه، راه های ورود و روش فعال سازی و هر آنچه لازم است در مورد سامانه چکاد بدانید ارائه شده است. این مقاله را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
متن اصلی
تعریف سامانه چکاد
چکاد مخفف عبارت چک امن دیجیتال، سامانهای است که توسط بانک مرکزی ایران راهاندازی شده است و امکان ارسال، تأیید و پردازش چکهای الکترونیکی(دیجیتال) را با سرعت و امنیت بالا و به صورت آنلاین فراهم میکند.
مزیت های سامانه چکاد
مهم ترین مزیت استفاده از چک الکترونیک در سامانه چکاد ، ایجاد امنیت بالا در صدور و تبادل چک است. تا جایی که احتمال کلاهبرداری و یا سرقت چک دیجیتال به صفر می رسد.
امکانات سامانه چکاد
امکانات سامانه چکاد عبارتند از:
- درخواست دسته چک الکترونیک (دیجیتال)
- صدور چک الکترونیک (دیجیتال)
- نقدکردن و یا انتقال آنلاین چک الکترونیک بدون مراجعه به شعبه
- مسدودی و ابطال چک دیجیتال (الکترونیک)
- ضمانت چک دیجیتال (الکترونیک)
- پایش وضعیت چک های دریافتی
- امکان وصول درون بانکی و بین بانکی چک دیجیتال
- سرویسهای گوناگون استعلامی
راه های ورود و استفاده از سامانه چکاد
برای استفاده از امکانات سامانه چکاد مانند: صدور، ثبت، تأیید و انتقال چک الکترونیکی از 2 راه می توانید وارد سامانه شوید:
- ورود به سامانه چکاد از طریق سایت بانک
- ورود به سامانه چکاد از طریق برنامه همراه بانک
روش فعالسازی سامانه چکاد
سامانه چکاد را باید به روش زیر فعال کنید:
- ابتدا برنامه (نرم افزار) هامون را روی تلفن همراه خود نصب کنید.
- در برنامه هامون امضای الکترونیکی خود را ثبت کنید.
- نرم افزار بانک خود را که در آن حساب جاری دارید، در تلفن همراه خود نصب کنید.
- در نرم افزار بانک خود، سامانه چکاد را فعال نمایید.
شرایط دریافت چک الکترونیکی
مهم ترین شرایط دریافت چک الکترونیکی (دیجیتال) عبارتند از:
- داشتن حساب جاری فعال یا افتتاح حساب در بانک مربوطه و اخذ کد شهاب از سامانه نهاب
- داشتن رتبه اعتباری خوب و نداشتن چک برگشتی
- داشتن گواهی امضای الکترونیک که باید از طریق برنامه هامون دریافت شود.
روش دریافت دسته چک دیجیتال
برای ثبت درخواست صدور دسته چک الکترونیکی باید طبق روال زیر عمل کنید:
- در همراه بانک گزینه ثبت درخواست صدور دسته چک را انتخاب کنید.
- حساب جاری مورد نظر و تعداد برگ دسته چک را تعیین کنید.
- رمز عبور یکبار مصرفی را که از طریق پیامک ارسال میشود، درکادر مربوطه وارد نمایید و درخواست را برای بانک ارسال کنید.
- پس از طی مراحل و کنترلهای لازم در شعبهای که در آن افتتاح حساب کردهاید، دسته چک دیجیتال صادر خواهد شد.
پیگیری درخواست صدور دسته چک دیجیتال
جهت پیگیری درخواست صدور دسته چک، هنگامی که فرآیند بررسی آن در جریان است میتوانید با مراجعه به بخش پیگیری درخواست صدور دسته چک از وضعیت درخواست خود مطلع شوید.
مشاهده دسته چک دیجیتال و چکهای دریافتی
در صورت نیاز به مشاهده اطلاعات دسته چک، با انتخاب گزینه دریافت اطلاعات دسته چک میتوانید این کار را انجام دهید. در این بخش میتوانید لیست تمام برگههای دسته چک و وضعیت آنها را اعم از قابل صدور، مصرف شده، نقد شده یا باطل شده رامشاهده کنید. با داشتن امضای دیجیتال میتوانید چکهای دریافتی در وجه خودتان را با اطلاعات مربوط به آنها مشاهده کنید.
صدور چک الکترونیک در سامانه چکاد
برای صدور چک باید به روش زیر عمل کنید:
- یکی از برگههای چک صادر نشده خود را انتخاب کنید.
- کد ملی گیرنده چک، مبلغ چک، تاریخ سررسید و شرح صدور چک را وارد نمایید.
- چنانچه امضای دیجیتال خود را در برنامه هامون ثبت نکرده اید، در این مرحله لازم است این کار را انجام دهید، پس از ثبت امضای دیجیتال، چک صادر و مشخصات آن در همراه بانک نمایش داده میشود.
- دریافت کننده یعنی شخصی که چک در وجه وی صادر شده هم باید در همراه بانک خود اطلاعات چک الکترونیکی را مشاهده و ثبت آن را تایید کند تا چک در قالب سپرده در اختیار بانک پرداختکننده قرار بگیرد.
نقد کردن چک دیجیتال چگونه است؟
برای نقد کردن چک الکترونیکی لازم است به شعبه مراجعه نمایید. اما واریز مبلغ چک به حساب خود یا انتقال به دیگری را میتوانید حضوری و یا غیرحضوری انجام دهید.
انتقال چک دیجیتال
به منظور انتقال چک دریافت شده به فرد دیگر، باید گزینه انتقال را انتخاب و در آن کد ملی فردی که میخواهید چک را به او منتقل کنید، وارد نمایید. پس از ثبت امضای الکترونیکی خود در برنامه هامون، چک به فرد مورد نظر منتقل و از دسترس شما خارج خواهد شد.