شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص

شرکت با مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص؟

0

مقدمه

یکی از نخستین سوالاتی که هنگام راه اندازی یک شرکت مطرح می شود این است که بهتر است چه شرکتی را ثبت کنیم؟ برای انتخاب نوع شرکت باید فاکتورهای مختلفی از جمله میزان مسئولیت شرکا، تعداد اعضا، موضوع فعالیت و اهداف شرکت و … را مد نظر قرار دهیم. طبق بررسی های انجام شده، در بین هفت شرکتی که در قانون تجارت تعریف شده اند، شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص از محبوبیت بیشتری برخوردارند.

اما اکنون این سوال پیش می آید که ثبت شرکت با مسئولیت محدود بهتر است یا سهامی خاص؟ در ادامه این مقاله قصد داریم ضمن ارائه توضیحات مختصری راجع به این دو نوع شرکت، به بررسی شباهت ها و تفاوت های مهم آنها بپردازیم. پس چنانچه تمایل به ثبت شرکت با مسئولیت محدود یا سهامی خاص دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

متن اصلی

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود یکی از شرکت های قانون تجارت است که با هدف فعالیت های تجاری بین دو یا چند نفر تشکیل می شود. ثبت شرکت با مسئولیت محدود معمولا بین دوستان و آشنایان و یا اعضای خانواده انجام می شود. سرمایه این شرکت به قطعات سهام تقسیم نشده و مسئولیت شرکا در قبال تعهدات، دیون و قروض شرکت در حد سرمایه و آورده آنهاست. امکان نقل و انتقال سهام این نوع شرکت به صورت آزادانه و بدون رضایت دیگر شرکا وجود ندارد. به طور کلی هیچ محدودیتی برای فعالیت های شرکت با مسئولیت محدود وجود ندارد. پس می توان این شرکت را برای انجام امور مهندسی، صنعتی، بازرگانی، فناوری اطلاعات و هر فعالیت دیگری تاسیس کرد.

شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل سه شریک وجود داشته باشد. سرمایه این شرکت به سهام مساوی تقسیم می شود و هر یک از سهامداران، مالک تعدادی از این سهام هستند. امکان تاسیس این نوع شرکت با سرمایه کمتر از صد هزار تومان وجود ندارد. کل سرمایه شرکت سهامی خاص در زمان تاسیس و منحصرا توسط موسسین تامین می شود. سهامداران می توانند سهام خود را به صورت آزادانه به دیگر افراد انتقال دهند.

مسئله قابل توجه دیگر در مورد شرکت های سهامی این است که موسسان امکان پذیره نویسی و تامین سرمایه شرکت از طریق مراجعه به مردم را نخواهند داشت. شرکت سهامی خاص هم مانند شرکت با مسئولیت محدود برای انجام دادن فعالیت های مختلف هیچ محدودیتی ندارد. قانونگذار کلیه شرکت های سهامی را شرکت تجاری و بازرگانی در نظر می گیرد؛ حتی اگر این شرکت ها فعالیت های تجاری انجام ندهند.

شباهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

شباهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص، عبارت است از:

  • برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص به حداقل صد هزار تومان سرمایه نیاز است.
  • افزایش سرمایه در هر دو شرکت به صورت اختیاری انجام می شود.
  • حق رای شرکا در شرکت با مسئولیت محدود به نسبت آورده و در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام است.

تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص

شباهت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص

تفاوت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص، عبارت است از:

  • در حالی که ثبت شرکت با مسئولیت محدود با حداقل دو شریک امکان پذیر است، برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل سه سهامدار وجود داشته باشد.
  • برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل 35 درصد از کل سرمایه اولیه را در یک حساب به نام شرکت تودیع کرد. این گواهی باید هنگام تاسیس شرکت ارائه شود. اما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود باید 100 درصد سرمایه را به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز کرد.
  • در حالی که در شرکت سهامی خاص باید حتما بازرس اصلی و علی البدل را انتخاب کرد، برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود اجباری برای این کار نیست و انتخاب بازرسان به صورت کاملا اختیاری انجام می شود.
  • مدت زمان مدیریت مدیران در شرکت سهامی خاص حداکثر دو سال است. در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود، مدیران می توانند برای مدت مشخص و محدود یا به صورت نامحدود انتخاب شوند.
  • اعضای هیئت مدیره شرکت سهامی خاص باید یک روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی دعوت انتخاب کنند. اما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود نیازی به انجام این کار نیست.
  • مدیران شرکت سهامی خاص باید حتما در شرکت سهام داشته باشند. (البته مدیران می توانند پس از انتخاب شدن، سهام مورد نیاز را تهیه کنند). اما برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود، می توان مدیران را از میان شرکا یا خارج از شرکت انتخاب کرد.
  • شرایط تشکیل مجامع عمومی در شرکت سهامی خاص در مقایسه با شرکت با مسئولیت محدود راحت تر است.
  • روند نقل و انتقال سهام در شرکت سهامی خاص به صورت عادی انجام می شود. در حالی که انتقال سهام در شرکت با مسئولیت محدود امری تشریفاتی است. به این صورت که در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود و سه چهارم شرکا باید با این امر موافق باشند.
  • برای نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود، باید از طریق مجمع عمومی اقدام کرد. اما در شرکت سهامی خاص واگذار کننده و گیرنده سهام به اداره دارایی حوزه مالیاتی شرکت مراجعه کرده و گواهی مالیات 4 درصد نقل و انتقال سهام را دریافت می کنند.
  • تقویم آورده های غیر نقدی در شرکت های سهامی خاص به وسیله کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود. در حالی که تقویم سهم الشرکه غیرنقدی در شرکت با مسئولیت محدود به وسیله شرکا انجام می شود. همچنین مسئولیت صحت برآورد آورده های غیر نقدی بر عهده شرکا است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان به بررسی تفاوت ها و شباهت های ثبت شرکت با مسئولیت محدود و شرکت سهامی بپردازیم. اولین نکته ای که باید برای انتخاب قالب شرکت مورد توجه قرار گیرد، موضوع فعالیت های شرکت است. به طور کلی چنانچه تمایل دارید در مناقصات و مزایدات شرکت کنید، بهتر است شرکت سهامی خاص را انتخاب کنید. چون این نوع شرکت از اعتبار بیشتری برخوردار است.

منابع و ارجاعات

  • منابع تخصصی حوزه ثبت شرکت و حقوق تجارت
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =