بازی های دورهمی و خانوادگی

15 بازی گروهی جذاب

0

مقدمه

بازی های خانوادگی و دوستانه (مانند دوز، مشاعره، مجسمانه، نون بیار کباب ببر و …) فعالیت هایی هستند که با هدف سرگرمی و تفریح و معمولا در اوقات فراغت انجام می‌شود. برخی از بازی ها برای تمام سنین بوده و بعضی از آنها نیز تنها برای بزرگسالان مناسب هستند. انجام بازی های خانوادگی و جمعی علاوه بر اینکه برای سرگرمی و گذران مطلوب وقت مناسب هستند، گزینه هایی بسیار مفید برای بهبود روابط خانوادگی و ایجاد صمیمیت بیشتر بین اعضای خانواده، فامیل و گروه های دوستی به حساب می آیند.

در این مطلب؛ معرفیِ 15 بازی گروهی مناسب دورهمی های خانوادگی و دوستانه، ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این بازی ها به دست آورید.

متن اصلی

بازی های چندنفره خنده دار

هیجان بازی همراه با خنده، اوقات خوشی را برای بودن در کنار دوستان و بین اعضای خانواده فراهم می کند. بازی های خنده دار برای همه افراد جالب و جذاب بوده و طرفداران زیادی دارد:

اول | هُپ هُپ

بازی هپ هپ

هپ هپ یا، هپ یکی از بازی های سرگرم کننده قدیمی می باشد که با هدف نشاط و سرگرمی، افزایش دقت و تمرکز و همچنین ایجاد هماهنگی میان شنوایی و گفتار طراحی شده است. این بازی برای کسانی که شمارش را یاد گرفته و مضرب ها را هم تا اندازه ای بلد هستند، مناسب می باشد. در این بازی، فردی با عنوان استاد، یک عدد (مثلا 5) را انتخاب می کند. سپس فردی را به عنوان شروع کننده بازی انتخاب می کند. او بگوید، یک، افراد دیگر به نوبت عددهای بعدی را می گویند تا به نفر پنجم برسد. برای آشنایی کامل با روش بازی هُپ هپ کلیک کنید.

دوم | پانتومیم با نقاشی (پیکشنری)

بازی پانتومیم با نقاشی

اگر در زمینه هنر کاملا بی تجربه هستید، این بازی خنده دار را از دست ندهید. به این بازی حدس نقاشی یا نقاشی بازی هم گفته می شود. به گروه‌های چند نفره تقسیم شوید. به یک تخته وایت برد بزرگ، ماژیک مناسب و یک تایمر برای اندازه گیری زمان نیاز دارید. از هر تیم یک نفر برای کشیدن نقاشی انتخاب می شودو از بین کلماتی که داخل سبد یا کیسه وجود دارد، یه کلمه برداشته و نقاشی آن را می کشد و هم گروهی او باید کلمه را حدس بزند.

سوم | خنده ممنوع

بازی خنده ممنوع

این بازی نیاز به هیچ ابزاری ندارد. در این بازی افراد باید به‌ شکل دایره کنار هم قرار بگیرند، سپس هر بازیکن به چهره‌ کناردستی خود نگاه کرده و تلاش کند تا او را بخنداند. فردی که بخندد بازنده به حساب می آید و  کسی که تا پایان هر دور از بازی نخندد، برنده‌ این بازی ساده و هیجان انگیز است. حتما در دورهمی های دوستانه خود این بازی را امتحان کنید.

چهارم | شکلات روی صورت

بازی شکلات روی صورت

اگر به دنبال این هستید که غصه های خود را حتی برای چند دقیقه هم شده فراموش کنید این بازی را حتما امتحان کنید. شکلات روی صورت، در عین سادگی بازی بسیار خنده دار و جالبی است. در این بازی باید یک تکه شکلات و یا بیسکویت روی صورت خود قرار دهید و به کمک عضلات صورت و بدون دخالت دست آن را به دهان منتقل کنید. افراد در این شرایط، بدون مکث در حال تلاش برای رساندن شکلات به دهان هستند و صحنه ای خنده دار و کمدی بوجود می آید.

بازی های گروهی فکری و خلاقانه

بازی های فکری و خلاقانه، بازی ‌هایی هستند که در رابطه با فکر و تمرکز انسان طراحی می شوند. این بازی‌ها علاوه بر سرگرم کننده بودن؛ فوایدی چون کمک به افزایش مهارت حل مساله، خلاقیت، مهارت ارتباطی و … دارند.

اول | مافیا

بازی مافیا

بازی مافیا

بازی مافیا یکی از بازی ها است که در آن مهارت های فکری و شناختی بازیکنان به کار گرفته می شود. اولین بار بازی مافیا در سال ۱۹۸۶ در دل روسیه پدید آمد و بعد از گذشت چندین سال به کشورهای مختلف راه پیدا کرد. مافیا در واقع یک بازی دورهمی است که بر اساس برداشت گروهی پیش می رود. این بازی به افزایش مهارت خوب گوش دادن، نتیجه گیری، تصمیم گیری، قدرت استدلال و توانایی های دیگر کمک می کند. برای آشنایی کامل و چگونگی انجام بازی مافیا کلیک کنید.

پیشنهاد بازی دوز

دوم | پانتومیم

بازی پانتومیم

بازی پانتومیم یا ادابازی

پانتومیم (لال‌بازی یا ادابازی) بازی‌ای گروهی است که با استفاده از نمایش بی‌کلام انجام می‌شود. شخصی به عنوان نماینده گروه انتخاب می شود، و کلمه انتخابی گروه مقابل را برای هم گروهی های خود توضیح می دهد. اما توضیح دادن باید بدون صحبت و با ادابازی انجام شود. بازی‌کننده سوالات افراد هم گروهی خود را تنها با حرکات سر و بدون گفتن کلام، تایید یا رد می‌کند. برای آشنایی با روش دقیق بازی پانتومیم کلیک کنید.

سوم | اسم فامیل

بازی اسم و فامیل

اسم فامیل یک نوع بازی گروهی است که با قلم و کاغذ انجام می‌شود. شرکت‌کنندگان، پس از توافق، روی یکی از حروف الفبا، نام موضوعات مختلفی که با آن حروف الفبا آغاز می‌شود را روی کاغذ می‌نویسند و هرکس زودتر همه ستون ها را پر کند، دیگر شرکت‌کنندگان نیز از نوشتن دست می‌کشند. برای آشنایی با مراحل بازی اسم فامیل کلیک کنید.

پیشنهاد صندلی بازی

چهارم | مشاعره

بازی مشاعره

مشاعره، بازی ‌ای است که باعث تقویت حافظه، توجه و تفکر انسان می‌ شود. همچنین مشاعره باعث افزایش مهارت های گفتاری و مهارت های اجتماعی افراد نیز می شود. در این مسابقه افراد باید به نوبت بیت هایی بخوانند که با بیت نفر قبل از نظر حروف، آوا و … هماهنگ باشد. به طور مثال اگر مشاعره از نوع حروف باشد، باید بیتی خوانده شود که با آخرین حرف بیت نفر قبل، یکی است. برای آشنایی چگونگی مرحله به مرحله بازی مشاعره کلیک کنید.

پنجم | جنگا

بازی جنگا

جنگا بازی جالبی است که قدرت تفکر و حافظه را به چالش می کشاند. این بازی تمام سنین مناسب است اما به طور ویژه برای بزرگسالان مناسب است. در این بازی افراد باید از ذهن خود یک الگوی نقاط را به خاطر بسپارید و سپس با استفاده از الگوی حافظه خود، نقاط را به همان ترتیبی که قبلاً دیده اید، به چیدمان در بیاورید. این بازی سرگرم کننده می تواند برای تقویت حافظه، تمرکز و تفکر منطقی و سریع مفید باشد.

بازی های دور همی ساده

بازی های ساده، بازی هایی هستند که معمولا با امکانات بسیار ساده و دردسترس و یا بدون نیاز به هیچ وسیله ای قابل اجرا خواهند بود و دقایق خوشی را برای بازیکنان فراهم می کنند.

اول | جمله سازی

بازی جمله سازی

بالا رفتن قدرت حافظه از ویژگی های خوب این بازی است. در جمله سازی، افراد باید با کلمه های گفته شده نامرتبط جمله بسازند. هر کسی که نتوانست جمله معناداری بگوید یا فکر کردن اول برای ساخت جمله زیاد طول کشید، از بازی بیرون می رود. هرچه تعداد افراد در این بازی بیشتر باشد، بازی هیجان بیشتری خواهد داشت. برای آشنایی کامل با بازی جمله سازی کلیک کنید.

دوم | بیست سوالی

بازی بیست سوالی

بیست‌ سؤالی یکی از بازی های شفاهی، دو یا چند نفره است. در این بازی یک نفر یا یک تیم، واژه‌ای را در نظر می‌گیرند. بازیکن یا تیم طرف مقابل باید با پرسیدنِ تنها ۲۰ سوال بتواند آن واژه یا مفهوم را حدس بزند. به پرسش‌های تیم اول تنها باید پاسخ بله یا خیر داد. به طور معمول، در هر دور بازی، هر فرد یا تیم، یک بار به عنوان انتخاب کننده موضوع و یک بار به عنوان سوال کننده، بازی خواهد کرد. و در نتیجه تیمی که با کمترین سوالات، موضوع را حدس بزند، برنده هر دور بازی است. برای آشنایی کامل با روش بازی بیست سوالی کلیک کنید.

سوم | نقطه بازی

نقطه بازی

نقطه ‌بازی یا نقطه خط یک بازی فکری ساده و صفحه ‌ای است که همه ‌ی نسل ‌های پیش حداقل یک بار آن را بازی کرده‌ اند. سایز اصلی این بازی یعنی بهترین سایز 5× 5 می باشد ولی در ابعاد مختلف که معروف ترین آن ها از جمله 6× 5 و 6× 6 و 7× 7 و … می توان بازی کرد. این بازی هم برای بزرگسالان مناسب است و هم برای تقویت سرعت عمل و دقت دید در کودکان مفید است. برای آشنایی کامل با نقطه بازی کلیک کنید.

چهارم | بگو چیه

بازی بگو چیه

برای انجام این بازی سرگرم کننده، تعدادی شیء را داخل یک سبد یا کیسه بریزید. چشم های بازیکنان را نوبتی ببندید. از فرد چشم بسته بخواهید یکی از اشیای داخل کیسه را برداشته و آن را حدس بزنند. برای افراد بزرگسال باید اشیای ریزتر و یا اشیایی که حدس آن ها سخت تر است را داخل سبد یا کیسه بریزید تا بازی هیجان بیشتری به خود بگیرد.

پنجم | بله یا خیر معکوس

بازی بله و خیر معکوس

بله یا خیر معکوس یک بازی کلامی با هیجان بالا بوده و نیاز به قدرت تمرکز زیاد دارد. در این بازی فرد پرسشگر، سوالاتی که از قبل روی کاغذ آماده کرده را به سرعت از نفر مقابل می پرسد و طرف مقابل هر جایی که باید بگوید بله ، نه جواب بدهد و بالعکس. پرسش گر باید حافظه خوب و تمرکز بالایی داشته باشد و تا می تواند به بازی سرعت بدهد تا هیجان بازی بالا برود. برای آشنایی کامل با روش بازی بله و نه معکوس کلیک کنید.

ششم | اسم روی پیشانی

بازی اسم روی پیشانی

در این بازی هرچه قابلیت حدس بهتری داشته باشید، موفق تر خواهید بود. برای انجام این بازی، بازیکنان کلمه‌ای که باهم انتخاب کرده اند را روی پیشانی فرد حدس زننده می چسبانند. او باید سوالات مناسبی بپرسد تا هرچه زوتر بتواند واژه مورد نظر را درست حدس بزند.

منابع و ارجاعات

  • منابع تخصصی حوزه بازی و سرگرمی
  • کتاب بازی، بازوی تربیت محسن عباسی ولدی
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هشت =