0

مقدمه

شیرینی شکوفه قندی یک شیرینی ایرانی نام و خوش طعم عالی است. در این مطلب، مراحل اصلی و نکات کلیدی پخت شیرینی شکوفه قندی ، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله یک- تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد سفید: ۲۰۰ گرم
  • آرد برنج: ۱۷۵ گرم
  • زرده تخم مرغ: ۲ عدد
  • سفیده تخم مرغ: ۱ عدد
  • گلاب: مقداری
  • پودر شکر: ۱۵۰ گرم
  • روغن: ۱۷۵ گرم
  • هل سبز سائیده: ۱ قاشق چایخوری
  • زعفران دمکرده: ۲ قاشق چایخوری

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.


!
زعفران را آسیاب نموده، مقداری آب گرم روی آن بریزید و روی بخار کتری بگذارید تا دم بکشد. در شیرینی پزی از زعفران غلیظ استفاده نمایید و در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.


!
آرد برنجاز آسیاب کردن برنج به دست می آید. برای تهیه آرد برنج در منزل، از برنج معمولی که زیاد سفت نباشد استفاده نمایید. برنج را سه بار بشوئید و 1 تا 2 روز در آب سرد خیس کنید و در این مدت چندبار آب آن را عوض کنید. سپس برنج را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود و بعد برنج مرطوب را آسیاب نمایید تا کاملا پودر شود. بعد آن را پهن کرده تا نیمه خشک شود. سپس آن را الک کنید و مجددا آرد برنج الک شده را پهن کرده تا کاملا خشک شود و دوباره از الک ریزتر رد کنید و استفاده نمایید.

مرحله دو- آماده سازی و استراحت دادن خمیر شکوفه قندی

روغن، پودر شکر، سفیده و زرده های تخم مرغ را با همزن برقی هم بزنید تا حجم آن دوبرابر شود. سپس هل را به آن بیفزایید. آرد برنج و آرد سفید را الک کرده و به تدریج به آن افزوده و گلاب را کم کم به آن اضافه نمایید تا خمیر یکنواخت و لطیف شود. در صورت تمایل می توانید خمیر را زعفرانی کنید. در این صورت خمیر را دو قسمت کرده و یک قسمت را با زعفران و قسمت دیگر را ساده استفاده نمایید.


!
با توجه به تخم مرغ درون خمیر، بهتر است خمیر شیرینی را 1 تا 2 ساعت داخل یخچال استراحت دهید.

مرحله سه- قالب زدن و تزئین شیرینی شکوفه قندی

گلوله های کوچکی را از خمیر برداشته و آن را فرم دهید و روی آن نقش بیندازید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

مرحله چهار- پخت شیرینی

در نهایت خمیرهای تزئین شده را در سینی بچینید و به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه با حرارت ۳۵۰ درجه فارنهایت بپزید.

زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردک از سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.

نکات کلیدی

  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحیو آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.
  • مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 17 =