مراحل و نکات اسباب کشی (اثاث کشی)

مراحل و نکات اسباب کشی (اثاث کشی)

برچسب ها:
3 33 465
04 آبان 1400
+

مقدمه

مراحل اسباب کشی آسان، انتخاب و خرید بهترین بیمه عمر و نحوه سپردن اموال قیمتی به صندوق امانات بانک از جمله اموری هستند که خانواده های ایرانی باید با فرآیند انجام آن آشنایی داشته باشند. اسباب کشی یا اثاث کشی در نظر اول یکی از سخت ترین کارهاست به نظر می رسد، اما جالب است بدانید با یادگیری اصول و ترفند هایی می توان در عین سختی آن را به یکی از لذت بخش ترین کارها تبدیل کرد. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی اسباب کشی (اثاث کشی) ارائه می شود. امید است که با رعایت این موارد تجربه خوبی از اسباب کشی داشته باشید.اسباب کشی یا اثاث کشی در نظر اول یکی از سخت ترین کارهاست به نظر می رسد، اما جالب است بدانید با یادگیری اصول و ترفند هایی می توان در عین سختی آن را به یکی از لذت بخش ترین کارها تبدیل کرد. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی اسباب کشی (اثاث کشی) ارائه می شود. امید است که با رعایت این موارد تجربه خوبی از اثاث کشی داشته باشید.

+

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و لوازم اسباب کشی به صورت زیر است:

  • هزینه اسباب کشی
  • لوازم مخصوص اسباب کشی
+

مراحل اصلی

اول | بررسی وضعیت و برنامه ریزی برای اثاث کشی -

اسباب کشی همانند بسیاری از امور اجتماعی، به گونه ای است که در عین سختی آن را به یکی از لذت بخش ترین کارها تبدیل کرد. قبل از هر چیز لازم است اقدام کنید به برنامه ریزی (همان عنصر گمشده)، برای اسباب کشی. برنامه ریزی درست برای اثاث کشی شامل موارد زیر می شود:

  • تعیین زمان و روز اسباب کشی
  • تهیه لیست وسایل لازم برای اسباب کشی
  • تعیین اقدامات لازم برای اسباب کشی (که در گام های بعدی اشاره شده است) به همراه زمان هر کدام
  • ساماندهی (تعیین و ارائه مسئولیت به هر فرد) برای اسباب کشی
  • تعیین زمان هر کدام از اقدامات

! لازم است بعد از تعیین موارد فوق در یک جدول، یک جلسه خانوادگی تشکیل دهید و به هر فرد در خصوص مسئولیت و کیفیت نتیجه آن، توضیح دهید. مطمئن باشید به این گام در نهایت به میزان قابل قبولی در آرامش، زمان و کیفیت نهایی اثاث کشی برای شما مفید خواهد بود.

دوم | خرید وسایل لازم برای اثاث کشی -

تهیه وسایل لازم برای اثاث کشی

شما برای اسباب کشی نیازمند وسایل ضروریاین کار هستید. انواع وسایل مورد نیاز برای خرید عبارت است از:

  • کارتن های بزرگ، سالم و محکم
  • چسب نواری بزرگ
  • سلفن
  • ماژیک
  • کاغذ
  • قیچی
  • طناب محکم
  • مواد محافظتی مانند کاغذ روزنامه، نایلن حباب دار و غیره برای اسباب حساس
  • کیسه های بزرگ و محکم.

! هر چه کارتن‌های سالم بزرگ‌تر و به تعداد بیشتری داشته باشید، حمل و نقل هم در زمان کمتر و هم با هزینه کمتری انجام خواهد شد. در نهایت هم کمترین خسارت به شما وارد می‌شود.

سوم | تعدیل وسایل و اثاثیه لازم -

با توجه به فضا و امکانات محل جدید و همچنین کارایی وسایل قدیمی، یکی از اقدامات مهم در اسباب کشی تعدیل وسایل به صورت زیر است:

  • افزودن و خرید وسایل جدید مورد نیاز
  • کاهش و پاکسازی وسایل قدیمی که یا کاربردی ندارد و یا کارایی خود را از دست داده است.

چهارم | جمع آوری و بسته بندی اسباب -

جمع آوری و بسته بندی وسایل و اسباب

در ادامه نوبت به بسته بندی و جمع بندی وسایل می رسد. در خصوص بسته بندی معمولا روال زیر انجام می شود:

  • سلفن پیچی در موارد لزوم
  • بسته بندی و قراردادن درون جعبه
  • نوشتن محتویات درون هر بسته، حساسیت و جهت جعبه و چسباندن بر روی جعبه ها

! وقتی جعبه‌ای با ریسمان محکم از چهار طرف بسته شده باشد نه تنها خطر کمتری در مورد شکستن اشیاء داخلی دارد بلکه جای دست خوبی هم برای کارگران طراحی شده است.

بعد از اتمام وسایل، موارد زیر را بر روی کاغذ و پشت کارتن بنویسید، تا کارگران وسایل را به همان محل منتقل کنند:

  • نام وسایل
  • نوع اثاثیه از لحاظ حساس بودن
  • جهت بار (در برخی از وسایل)
  • محل قرار گیری آن در منزل جدید.

در ادامه توصیه های تجربی در خصوص بسته بندی و حمل دسته های مختلف اثاثیه ارائه می شود:

  • لباس های آویز: این نوع لباس ها را با همان چوب لباسبه صورت مجموعه ای در یک پلاستیک بزرگ و یا در میان یک ملافه پیچیده و حمل کنید.
  • اجناس گرانقیمت: اجناس با ارزش مانند طلا، پول، نقره، فرش و همچنین شکستی ها را نیز در صورت امکان یا وسیله نقلیه شخصی حمل کنید.
  • لوازم صوتی و تصویری: برای حمل لوازم صوتی و تصویری از جعبه های مخصوص آنها و یا یک جعبه دیگر با بسته بندی محکم در محل های حساس مانند شیشه تلویزیون یا مانیتور کامپیوتر استفاده کرده و در صورت امکان با وسیله نقلیه شخصی خود حمل کنید.
  • وسایل دکوری: بهترین شیوه برای جمع آوری دکوری هاو تابلوهای هنری استفاده از لوازم محافظتی مانند سلفن، حوله و در نهایت مقوای محکم برای بسته بندی است. البته برخی از تابلوها به اندازه ای نیست که بتوان آنها را درون جعبه قرار داد این تابلوها را به دیواره داخلی کامیون تکیه دهید و مقوایی را بین آن ها قرار دهید.
  • مبلمان: اگر مبلمان شما دارای روکش پارچه ای است، به هنگام اسباب کشی همه مبل ها را با روکش مخصوص شان پوشانده و سپس حمل کنید.
  • گیاهان و گلدان ها: برای حمل گیاهان به خصوص گلدان های بزرگو سنگین، چاره ای به جز جا به جایی به همان صورت موجود نیست ولی در مورد گلدان های کوچک، می توانید مجموعه ای از آنها را در یک جعبه محکم مقوایی، چوبی یا پلاستیکی قرار داده و در داخل هریک از گلدان ها، چوبی به بلندی ارتفاع بلندترین گیاه مجموعه فرو کنید. سپس کیسه زباله ای بزرگ و یا پلاستیکی نازک را بر روی سطح دهانه و طرفین جعبه و همچنین پایه های چوبی فرو رفته در گلدان ها قرار داده و با چسب محکم کنید. البته فراموش نکنید که منافذی را برای تنفس گیاه باقی بگذارید.
  • لوازم سنگین: جعبه های بزرگ را تنها با کتاب و لوازم سنگینی مانند آن پر نکنید زیرا حمل آن برای باربران بسیار مشکل خواهد بود، بنابراین نیمی از آنها را با کتاب و نیمی دیگر را با خرده ریزهای دیگر پر کنید.

پنجم | چیدمان و دسته بندی جعبه ها در خانه -

چیدمان و جمع بندی وسایل و جعبه ها در خانه

بعد از جمع کردن وسایل و قرار دادن آنها در جعبه ها نوبت به چیدمان جعبه ها در خانه می شود که این کار مستلزم استفاده از یک الگوریتم دقیق برای جابجایی بعدی وسایل است. سعی کنید راه خوبی را برای کارگرها برای عبور از اتاق‌ها و رسیدن به آشپزخانه باز کنید. برای یک چیدمان درست، که باعث می‌شود وسایل شما به خوبی در پشت وسیله حمل (کامیون، خاور، وانت و ...) جا شده و فضا هدر نرود، در حالتی اتفاق می‌افتد که وسایل بزرگ را ابتدا و به تدریج وسایل کوچک را بعد از آن بچینید.

ششم | آماده سازی محل جدید -

شما باید قبل از ورود به محل و منزل جدید، آن را آماده نمایید. حتی کارهای کوچک مانند طراحی یک دیوار یا نصب کابینت باید قبل از آمدن شما تمام شده باشد. در صورت امکان صبر کنید تا کارها تمام شوند و عجله نکنید. در این خصوص موارد زیر لازم به نظر می رسد:

  • رفع اشکال و آماده سازی آب و برق و گاز
  • نصب وسایل رفاهی و برقی
  • نظافت منزل
  • سمپاشی در صورت لزوم
مرتب کردن وسایل و تمیز محل جدید

بدیهی است در صورتی که زمان و انرژی کافی را ندارید حتما این امور را برون سپاری کنید.

هفتم | جستجو و انتخاب شرکت باربری -

در ادامه باید یک شرکت باربری مناسب برای حمل و انتقال وسایل به منزل جدید پیدا کنید. در این رابطه پیشنهاد می کنیم روال زیر را دنبال کنید:

  • جستجو و تهیه لیست اولیه شرکت های باربری
  • بررسی شرایط، تعهدات و قیمت هر کدام از شرکت ها
  • تماس و انتخاب مورد نهایی

شما می توانید از این شرکت ها موارد زیر را جویا شوید:

  • از چه وسیله ای برای جابجایی و انتقال وسایل استفاده می کنند
  • چند نفر کارگر دارند
  • در صورت خسارت چه تعهداتی را می پذیرند
  • آبا بار و وسایل را بیمه می کنند و یا خیر
  • در چه مواردی هزینه اضافی دریافت می کنند و غیره

در نهایت برای زمان مشخصی جهت انتقال اسباب با شرکت باربری هماهنگ می کنید.

! شایان ذکر است این مراحل به صورتی تنظیم شده است که شما بخواهید صرفا حمل و انتقال بار را به شرکت های باربری بسپارید. در صورتی که برخی از این شرکت ها، با ارائه مشاوره، بسته بندی و حمل بار می توانند در کنار شما باشند.

هشتم | بازبینی و عقد قرارداد با شرکت باربری -

در ادامه باید شرکت مورد نظر را انتخاب و این موضوع را نهایی کنید. استفاده از خدمات شرکت های باربری معمولا به یکی از صورت های زیر انجام می شود:

  • در بسیاری مواقع شرکت ها به صورت تلفنی بر مبنای ساعت به شما قیمت را ارائه داده و برای حمل موارد خاص (که از قبل مشخص است مانند تلویزیون، میزناهار خوری و غیره) احتمالا هزینه اضافی را طلب می کنند.
  • برخی دیگر از شرکت ها برای قیمت گذاری به محل و منزل شما مراجعه می نمایند. تا قیمت دقیق تری برای حمل بار ارائه دهند.

به صورت کلی عوامل زیر در هزینه خدمات شرکت باربری موثر خواهد بود:

  • نوع ماشین باربری درخواستی شما
  • تعداد طبقات
  • تعداد کارگر درخواستی
  • روز و فصل اسباب کشی
  • زمان اسباب کشی
  • تعداد و نوع اقلام مورد استفاده در بسته بندی

! پیشنهاد می شود که بررسی حضوری توسط شرکت صورت بگیرد تا در انتهای کار، مشکلی در میان نباشد.

استفاده از خدمات پوشش بیمه برای حمل و نقل کالاها و وسایل منزل و لوازم اداری اجباری نیست. با این حال، هنگام حمل اثاثیه برای اسباب کشی، استفاده از بیمه همیشه یک ایده خوب است که تا حد زیادی حفاظت و امنیت لوازم شما را در حین جابه جایی و حرکت حفظ می کند و نگرانی ها مربوط به خسارت به اموال را در نقل مکان به حداقل میرساند، مخصوصا اگر اثاثیه شماشامل تعداد زیادی وسیله گران قیمت و سنگین باشد. شرکت های باربری به طور کلی سه نوع بیمه کالا را برای لوازم منزل شما ارائه می دهند که در قرارداد ذکر می شود و قبل از اسباب کشی، شما بر حسب تمایل خود آن را انتخاب می کنید.

  • بیمه کالا برای تعداد محدودی از وسایل: این پوشش بیمه، کاملا قانونی است اما هیچگونه هزینه ای به شما نمی دهد و مسئولیت بسیاری محدود نسبت به کالای شما دارد.
  • بیمه کالا بر اساس کالا ارزش گزاری شده: این نوع از خدمات بیمه کالا، بر اساس میزان ارزش گزاری لوازم شما قبل از اسباب کشی خواهد بود. با این بیمه قبل از جابه جایی کلیه لوازم منزل شما به صورت دقیق قیمت گذاریمی شوند و در صورت آسیب و وارد شدن خسارت به آنها در حین حمل و اسباب کشی می توانید مبلغی، مطابق با ارزش آن در زمان ارزش گزاری شده از شرکت بیمه دریافت کنید.
  • بیمه کالا با مزایای زیاد: این بیمه بیشترین هزینه را می پردازد و هزینه کامل جابجایی یا تعمیر لوازم را پوشش می دهد، بدون هیچ گونه هزینه ای برای استهلاک.

! شرایط بیمه فقط برای شرکت های باربری معتبری که خدمات بیمه باربری دارند ارائه می شود و گرنه خیلی از شرکت هیچگونه مسئولیت و بیمه ای را برای لوازم خانه و اثاثیه شما بر عهده نمی گیرند. بنابراین حتما از نوع بیمه ای که شرکت باربری یا هر شرکت بیمه ای برای کالای شما ارائه می دهد، با جزییات کامل آگاه باشید.

در نهایت نوبت به قرارداد می رسد (البته قرارداد به مفهوم عمومی آن که می تواند شامل یک فاکتور البته با امضای دو طرف باشد). بنابراین اگر برای اسباب کشی قصد استفاده از خدمات شرکت باربری را دارید به صورت عمومی باید یک قرار داد تنظیم شود. حتی اگر به صورت تلفنی تمام هماهنگی های لازم برای کارگر اسباب کشی و اجاره ماشین انجام داده اید. باز هم نیاز هست که یک رونوشت کتبی داشته باشید که دو طرف معامله آن را امضا کرده باشند. اگر هم از خدمات باربری آنلاین استفاده میکنید. فاکنور پرداخت و سفارش شما به صورت آنلاین ثبت می شود که می توانید آن را برای خود به عنوان قرار داد نگه دارید.

! توجه داشته باشید که در قرارداد حتما تاریخ دقیق روز اسباب کشی شما ثبت بشود.

نهم | انتقال اثاثیه به محل جدید -

انتقال اثاثیه به محل جدید

در ادامه کامیون یا خاور (و یا هر وسیله ای برای حمل بار)، در زمان تعیین شده، به محل شما می آید. و طبق قرارداد و هماهنگی اولیه، باید وسایل شما را به وسیله (کامیون، خاور و غیره) منتقل و سپس به محل جدید منتقل کنند. حتی اگر از خدمات قابل اعتمادترین شرکت ها استفاده می کنید، لازم است بازهم تمام مراحل کار را به دقت تحت نظر داشته باشید. هیچ وقت وسایل را بدون مراقب نگذارید. در این راستا بهتر است افراد و اعضای خانواده را به صورت زیر ساماندهی کنید:

  • حداقل یک نفر از سمت شما در منزل برای مدیریت و نظارت بر خروج وسایل
  • حداقل یک نفر هم در کنار کامیون جهت نظارت بر بارگیری وسایل
  • حتی المقدور یک نفر جهت همراهی از سمت شما همراه با کامیون به سمت محل جدید
  • حداقل یک نفر در محل جدید، برای ساماندهی و پذیرایی از کارگران حمل بار که می تواند یکی از افراد فوق باشد.

! در سنت شریف مذهبی و ملی ما اینگونه است که قبل از ورود وسایل یک مصحف قرآن مجید به همراه یک آیینه، جهت برکت و روشنی، به منزل جدید منتقل نمایید.

! اگر کف خانه جدیدتان با موکت پوشیده شده است، روی سطح موکت را پلاستیکی ضخیم و بزرگ پهن کنید تا به هنگام اسباب کشی و جابه جایی کثیف نشود.

! در صورتی که محتویات هر بسته و کارتن را به همراه محل جدید آن نوشته و روی آن بچسبانید، کارگران در زمان و سردرگمی بسیار کمتری این وسایل را به محل جدید منتقل می کنند.

! لازم است جواهرات و وسایل با ارزش خود را در ایام اسباب کشی محفوظ نگهدارید و یا به عنوان مثال آن ها را با وسیله نقلیه خود جابه جا کنید. اگرچه توصیه می شود حتی المقدور وسایل با ارزش و قیمتی خود را به صندوق امانات بسپارید.

دهم | مرتب کردن وسایل در محل جدید -

چیدمان و دکوراسیون محل جدید

همانطور که قید شد، بهتر است از کارگران بخواهید هر بسته را در محل خود قرار دهند. در ادامه برای اینکه با رضایت و در کوتاه ترین زمان وسایل را مرتب کرده و چیدمان محل جدید را انجام دهید، به توصیه های زیر دقت کنید:

  • بهتر است باز کردن وسایل را به ترتیب زیر در نظر بگیرید به طوری که وسایل اصلی و ضروری (مانند مواد اولیه، لوازم دستشویی و حمام و غیره)، وسایل بزرگ و اسباب کوچک‌تر که برای مثال می بایست در کمدها قرار بگیرند مانند لباس‌ها انجام دهید.
  • هر قسمت را به شخصی بسپارید و هر فرد را مسئول چیدن وسایل شخصی خودش کنید تا آن ها را به سلیقه خود بچیند و هرگز قبل از مشخص کردن محل قرار گیری وسایل، آن ها را باز نکنید چرا که این کار باعث می شود نظم مورد نظرتان اجرایی نشود و وسایل سرجایشان قرار نگیرد.
  • وسایل بزرگ مانند مبلمان، بوفه و کمدها را در گوشه ای قرار دهید تا در نهایت بر اساس فضای باقیمانده به بهترین شکل ممکن آن ها را بچینید. و هر کدام از بسته ها که مربوط با اتاق خاصی است را به همان مکان منتقل کنید و در گوشه ای قرارشان دهید. به‌عنوان‌ نمونه جعبه هایی که محتویوسایل آشپزخانه است و برچسب آشپزخانه دارند به همانجا انتقال دهید و هیچ‌گاه تا مشخص نشدن اینکه کدام جعبه مربوط به کدام اتاق است وسایل آن را بیرون نیاورید.
  • پس از باز کردن وسایلی که با سلامت شما ارتباط دارد و یا وسایل دکوریرا شستشو دهید. ظروف مصرفی، لیوان ها، آئینه، کریستال ها و موارد مشابه.

! به طور معمول کارگران صرفا وظیفه انتقال بسته ها و اثاثیه را به محل دارند، در صورت تمایل جهت انتقال بسته ها و اسباب به محل دقیق آن در منزل جدید، با شرکت از ابتدا هماهنگ کنید. چراکه امکان دارد این درخواست مستلزم هزینه اضافیباشد.

! اسباب کشی کار سختی است. مخصوصا اگر از همراهی دیگران (خانواده و آشنایان) استفاده کرده اید، بد نیست بعد از اتمام اولیه آن، تا حدودی از زحمات همراهان خود، قدردانی کنید. این کار را می توانید با هدیه کوچک، تفریح، دعوت به رستوران و غیره انجام دهید.

+

نکات کلیدی

نکات مهم و کلیدی اثاث کشی (اسباب کشی)، شامل موارد زیر است:

  • اسباب کشی یا اثاث کشی کار سختی است. مخصوصا اگر از همراهی دیگران (خانواده و آشنایان) استفاده کرده اید، بد نیست بعد از اتمام اولیه آن، تا حدودی از زحمات همراهان خود، قدردانی کنید. این کار را می توانید با هدیه کوچک، تفریح، دعوت به رستوران و غیره انجام دهید.
  • در هنگام ورود به محل جدید، در صورت لزوم باید هماهنگی لازم را برای ورود کامیون و یا خاور در نظر بگیرید. شاید نیاز به هماهنگی برای تخلیه حیاط، خیابان و غیره باشد.
+

منابع و ارجاعات

+

نظرات کاربران

امیرحسین امیرحسین 04 آبان 1400

به نکات کاربردی خوبی پرداختین بویژه در مرحله نهم.به قول ما شیرازی ها: مدیر جان ، نه خسته!

سپهر سپهر 04 آبان 1400

خیلی دقیق همه مطال مطرح شد. واقعا اثاث کشی سخته ما چندی قبل موقعیت ادارمون رو جابجا کردیم و 18 سال پیر شدیم

)