ویژگی های وکیل خوب

10 ویژگی وکیل خوب و حرفه ای | 0 تا 100 | انواع وکیل پایه یک داد گستری

0

مقدمه

امروزه ممکن است هر کدام از ما با مسائل متعدد حقوقی مواجه شویم. مسائل حقوقی، معمولا بسیار تخصصی هستند، بنابراین نمی‌توان به آسانی و بدون کمک، از پس آن‌ها برآمد و برای حل این گونه مسایل باید از یک وکیل خوب مشاوره و کمک گرفت. همچنین بسیاری از افراد، شرکت‌ها و سازمان‌های کوچک و بزرگ در طول مسیر فعالیت خود با مشکلات سخت و پیچیده‌ای روبرو می‌شوند که برای یافتن راه‌ حل مناسب برای آن‌ها باید از یک وکیل خبره کمک گرفت.

در این مطلب؛ ویژگی های یک وکیل خوب و حرفه ای و انواع وکیل پایه یک دادگستری ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی درمورد این موضوع به دست آورید.

متن اصلی

ویژگی های وکیل

انواع ویژگی های یک وکیل خوب به صورت زیر است:

اول | قدرت حل مساله

قانون، برای حل یک مشکل گزینه‌ها، راه‌ها و استدلال‌های مختلف دارد و یکی از مهمترین مهارت های لازم برای یک وکیل این است که بداند چه راهی سود بیشتری برای موکل خود دارد. بنابراین در حرفه وکالت باید وکیل بتواند در برخی موارد، مسیری را طی کند که کمتر دیده یا طی کرده است. در برخی مواقع نیز باید مسیر و راه حلی کاملا جدیدتر نسبت به تجربه های قبل خود را انتخاب کند. این مساله نیاز به تمرین دارد و می توان با قرار دادن فعالانه خود در موقعیت هایی که نیاز به حل مساله دارند به این مهارت دست پیدا کرد.

دوم | صداقت با موکل

وکیل خانواده

یک وکیل خوب نسبت به موکل خود رفتاری با صداقت دارد و در توانایی‌های خود اغراق نمی‌کند. وکیل صادق به موکل خود امید واهی نمی‌دهد و با توضیحات جامع و کامل، فرایند درست قانونی و مراحل رسیدگی به پرونده را برای موکل شفاف سازی می‌کند. او همچنین هرگز با بیان مسایلی مانند ضمانت و اطمینان صد در صد، موکل خود را فریب نمی دهد، حتی اگر نتیجه پرونده منفی باشد.

سوم | امانت دار بودن

امانت دار بودن وکیل

وکیل باید امین باشد، زیرا افراد  شماره اطلاعات و اسرار خصوصی زندگی و کار خود را  در اختیار وکیل‌ قرار می‌دهند؛  بنابراین یک وکیل خوب  باید راز‌ها و سخنان موکل‌ خود را مانند اسرار خود حس نموده و از بازگو کردن آن  برای  اشخاص دیگر، حتی پس از به نتیجه رسیدن پرونده پرهیز کند.

چهارم| داشتن اطلاعات جدید

وکیل مهاجرت

 با توجه به اینکه تغییراتی که در قوانین و مقررات اتفاق می افتد لازم و ضروری است که یک وکیل خوب، فقط به دانش سال های قبل خود اکتفا نکرده و اطلاعات خود را با توجه به قوانین و مقررات و تبصره های جدید، به روز (update) نگه دارد. وکیل ماهر با کسب اطلاعات جدید، می تواند در جریان تغییرات مربوط به مسایل حقوقی باشد. این مساله همچنین به موکل و افراد مربوط دیگر نشان می دهد که وکیل دانش و مهارت های قانونی لازم را داراست.

پنجم | حفظ آرامش در شرایط بحرانی

حفظ ارامش در شرایط بحرانی

وکیل ممکن است با شرایطی روبرو شود که طرف مقابل دائما تلاش کند نکات وکیل را رد کند و حتی او را شکست دهد. در این موقعیت، وکیل خوب می تواند خونسردی و آرامش خود را حفظ کند. البته این کار نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد.

ششم | احقاق حق موکل در کمترین زمان

یک وکیل خوب و حرفه ای تمام تلاش خود را برای دستیابی موکل به حق خود در کمترین زمان ممکن انجام می دهد. او از هر کاری که موجب لطمه زدن به حیثیت فردی و اجتماعی موکل شود اجتناب می‌کند و  برای ایجاد اطمینان خاطر، موکل خود را در جریان روند دادرسی و رسیدگی به پرونده قرار می دهد. وکیل خوب و ماهر، حکم دادگاه، قرار‌ها یا اخطاریه‌هایی که موکل باید در جریان آن‌ها باشد را به اطلاع او می‌رساند، زیرا عدم اطلاع موکل از این موارد ممکن است باعث صدور حکم به ضرر او شود و یا روال نتیجه گیری طولانی تر شود.

هفتم | رعایت اخلاق حرفه ای

رعایت اخلاق حرفه ای توسط وکیل

یک وکیل خوب باید ویژگی‌های حرفه‌ای، فنی، شخصی و اخلاقی لازم برای وکالت را داشته باشد تا بتواند در جهت پیشبرد عدالت و دادرسی موثر عمل کند. او ویژگی‌هایی مانند قاطعیت، تعادل روانی، استقلال فکری، ظاهر مرتب، توانایی حفظ آرامش در شرایط خاص و انعطاف پذیری را دارد.

هشتم | مسوولیت پذیری و تعهد

برخی از پرونده های حقوقی در مدت زمان طولانی تری به نتیجه می رسند، به این دلیل وکیل حرفه ای باید تعهد و پشتکار داشته باشد تا بتواند پرونده موکل خود را با موفقیت به اتمام برساند. وکیل، مسئولیت زیادی را بر عهده دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می توان به، رعایت حریم خصوصی، محرمانگی اطلاعات و حفظ منافع موکل اشاره کرد.

نُهُم | مهارت فن بیان قوی و روابط عمومی

وکیل چک و سفته

زمان دفاع در جلسه‌های دادگاه محدود است، بنابراین یک وکیل خوب باید برای دفاع از موکل خود باید بیانی رسا و نافذ، قلمی خوب و روابط عمومی قوی برای برقراری ارتباط موثر داشته باشد. فن بیان خوب یک وکیل در جلسه دادگاه به قدری مهم است که می‌تواند، نتیجه پرونده را عوض کند.

دهم | رعایت احترام

وکیل ملکی

علاوه بر تخصص و توانایی در حرفه خود، برخورد محترمانه وکیل با موکل و قاضی، باعث جلب اعتماد بیشتر می شود. یک وکیل حرفه ای و خوب؛ احترام و نزاکت را در برابر مقامات قضایی و سایر مراجع رعایت کرده و با شجاعت و استواری، در جهت احقاق حقوق موکل تلاش می کند.

انواع وکیل پایه یک دادگستر

برای انتخاب و سپردن پرونده حقوقی به وکیل مناسب، لازم است با انواع وکیل فعال در زمینه‌های مختلف آشنا باشیم. انواع وکیل پایه یک دادگستری عبارتند از:

  • وکیل خانواده: وکیل خانواده به قوانین و مقررات حوزه خانواده تسلط دارد. اعضای خانواده معمولا برای سهولت در رسیدگی به امور خانوادگی به وکیل خانواده وکالت محضری می‌دهند
  • وکیل انحصاری وراثت: افرادی که دنیا را ترک می‌کنند و فوت می‌شوند معمولا اموالی را از خودشان به جا می‌گذارند که به عنوان ارث شناخته می‌شوند. چنانچه یک یا چند نفر از وراث راضی به تقسیم ارث نشود، یا مشکلات دیگر در این زمینه بوجود آید، می‌توان از وکیل انحصار وراثت برای انجام امور مربوط کمک گرفت
  • وکیل حقوقی: وکیل حقوقی فردی است که افراد متقاضی او را به عنوان نماینده خود برای انجام امور حقوقی انتخاب می‌کنند. این وکیل با توجه به حیطه اختیاراتی که دارد می‌تواند در مراجع قضایی یا غیر قضایی به جای فرد حاضر شود
  • وکیل مهاجرت: برای طی کردن راه دشوار و پرتلاطم مهاجرت لازم است که از وکلای متخصص در این زمینه کمک گرفته شود. وکیل مهاجرت با قوانین و شرایط اقامت در کشور مقصد آشنا بوده و به متقاضیان کمک می‌کند تا از راه قانونی این مسیر را پیش ببرند
  • وکیل دیه: وکیل دیه با قوانین محاسبه دیه طبق نرخ روز و در ماه‌های حرام آشنایی کامل دارد. محاسبه دیه طبق شرایط تعیین شده توسط قوه قضایی انجام می‌شود و شدت جراحت در محاسبه این عدد تأثیرگذار است، لازم است که افراد از وکلای متخصص در این زمینه کمک بگیرند
  • وکیل ملکی: خرید و فروش املاک باید براساس قوانین حقوقی انجام شود. وکیل ملکی به قوانین حقوقی املاک تسلط داشته و راهنمایی‌های لازم برای خرید و فروش یا ساخت‌وساز را به موکلین خود ارائه می‌کند
  • وکیل امور قراردادها: برای نوشتن قرارداد باید نکات و جزییات را به دقت مورد بررسی قرار داد. وکیل امور قراردادها درباره جزییات نحوه تنظیم قراردادها شناخت داشته و به افرادی که نیاز به انعقاد قرارداد دارند کمک می‌کند
  • وکیل شرکت ها: شرکت ‌ها شخصیت حقوقی دارند و برای انجام امور مختلف مانند استخدام افراد و … باید شرایط و قوانین حقوقی موجود در این زمینه را بشناسند. وکیل شرکت می‌تواند برای حل و فصل مشکلات و امور مختلف کمک کند
  • وکیل چک و سفته: چک و سفته حکم پول نقدی را دارند و یک طرف معامله به طرف دیگر پرداخت می‌کند. وکیل چک و سفته با شرایط صدور و وصول چک و سفته آشنا بوده و به افرادی که در این زمینه مشکل دارند کمک می‌کند.

به طور کلی با توجه داشت که قبل از قبول کردن یک پرونده، یک وکیل خوب، نخست باید طی جلسه ای به طور کامل و جامع درمورد پرونده و فرایند رسیدگی آن با موکل صحبت کند. همچنین در خصوص مسایل دیگری چون هزینه های دادرسی دعاوی حق الوکاله وکیل و مدت زمان تقریبی رسیدگی به پرونده به موکل اطلاع دهد تا او بتواند یک تصمیم عاقلانه درمورد طرح دعوا یا عدم طرح آن بگیرد.

منابع و ارجاعات

  • منابع تخصصی حوزه وکالت
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یک =