شهر های مناسب سفر در تابستان

شهرهای مناسب سفر در تابستان | خنک ترین جاهای ایران

0

مقدمه

چهار فصل بودن طبیعت ایران از جذابیت های هیجان انگیز آن است. در کشور ایران، مناطق گردشگری زیادی برای همه فصل ها وجود دارد. برای مثال؛ شهرهای خنک و کوهستانی ایران برای سفر در فصول گرم و شهرهای گرم و جنوبی برای سفر در فصل های سرد سال بسیار مناسب هستند. علاوه بر این، برخی شهرهای شمال کشور که آب‌ و هوای آن ها در تابستان شرجی است، به خاطر داشتن ییلاق‌ های مختلف می‌توانند انتخاب خوبی برای مسافرت در تابستان باشند.

در این مطلب؛ معرفی شهرهای خنک و مناسب ایران برای سفر در تابستان، ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این شهرها به دست آورید.

متن اصلی

شهر تبریز

شهر تبریز

کلان شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی با جمعیتی بالغ بر ۷۷۳،۰۳۳، ۱ نفر، در جنوب شرقی جلگه تبریز و جنوب دامنه های رشته کوه سهند واقع شده است. تبریز علاوه بر آثار تاریخی، به عنوان شهر بدون گدا، دومین شهر صنعتی ایران، دومین شهر دانشگاهی و قطب خودرو سازی ایران شناخته می شود. در دوران پس از اسلام، شهر تبریز به قبله الاسلام مشهور بوده است. قدمت شهرتبریز، با آثار کشف شده باستان شناسی به هزاره اول و دوم قبل از میلاد باز می گردد. برای آشنایی با جاهای دیدنی تبریز کلیک کنید.

شهر کرد

شهر کرد- مناسب برای گردشگری تابستانی

آب ‌و هوای شهرکرد در تابستان‌ها معتدل و در زمستان‌ها بسیار سرد می‌شود و به این دلیل یکی از مکان های بسیار مطلوب سفر در تابستان به حساب می‌آید. شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری از شهرهای غیر بختیاری نشین و در ۹۷ کیلومتری جنوب غربی اصفهان و بخش شمالی رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. این شهر با ارتفاع حدود ۲،۰۵۰ متر از سطح دریا، مرتفع ترین مرکز استان بوده و به بام ایران شهرت دارد. شهرکرد یا دهکرد بر اساس سکه های مربوط به دوران اشکانی و ساسانی دارای قدمتی مربوط به هزاره های پیش از میلاد برای استقرار بشر و آغاز تمدن است.

جاهای دیدنی شهرکرد

شهر اردبیل

شهر اردبیل مناسب برای گردشگری تابستانی

شهر اردبیل مرکز استان اردبیل با جمعیتی حدود ۶۰۵،۹۹۲ نفر، هجدهمین شهر پرجمعیت ایران با ارتفاع متوسط ۳۱۱، ۱ متر از سطح دریا، در شمال غربی ایران واقع شده و جزء سردترین شهرهای ایران محسوب می گردد. اردبیل به واسطه جاده ابریشم و مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی (سر حلقه فرقه صفوی) دارای اهمیت است. اردبیل پوشش گیاهی سرسبز و دیدنی داشته و میانگین دمای سالانه این شهر در حدود ۵ الی ۸ درجه سانتی گراد می باشد، بنابراین یکی از بهترین جاها برای سفرهای تابستانه است. برای آشنایی با جاهای دیدنی اردبیل کلیک کنید.

شهر زنجان

شهر زنجان، شهری برای گردش تابستانی

شهر زنجان با مساحت بالغ بر ۵،۳۹۶ کیلومتر مربع از شمال به استان های آذربایجان شرقی و اردبیل، از شرق به شهرستان های طارم و ابهر، از جنوب به شهرستان های ایجرود و خدابنده و از غرب به شهرستان ماه نشان محدود است. در سال ۱۳۹۸ خورشیدی، شهر زنجان به  عنوان شهر جهانی صنایع دستی در فهرست سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است. زنجان نیز یکی از شهرهای خنک ایران در تابستان است و در این شهر آثار تاریخی بسیار ارزشمندی وجود دارد. برای آشنایی با جاهای دیدنی زنجان کلیک کنید.

شهر همدان

شهر همدان

استان همدان با ۱۹,۳۶۷ کیلومتر مربع وسعت از سمت شمال به استانهای زنجان و قزوین، از سمت جنوب به استان لرستان، از سمت شرق به استان مرکزی و از سمت غرب به استانهای کردستان و کرمانشاه محدود شده است. به همدان قدمتی بیش از ۳ هزار سال نسبت می دهند. در دوران هخامنشی، اسکندر، اشکانیان و ساسانیان از این شهر به عنوان پایتخت تابستانی استفاده می شد. همدان شهر تاریخ و تمدن ایران به‌شمار می‌رود و با داشتن طبیعت چشم نواز و هوای خنک از گزینه های بسیار خوب برای سفر در تابستان است. شهر همدان جاذبه‌های گردشگری بسیاری نیز دارد که معروفترین آن‌ها غار علیصدر است.

جاهای دیدنی و نقشه مناطق گردشگری همدان

شهر ارومیه

شهر ارومیه

شهر ارومیه در جلگه ای در کنار دریاچه ارومیه گسترده است. این شهر در مسیر قفقاز، ارمنستان، آسیای صغیر و بین النهرین قرار داشته و زمین های بارور و آب و هوای مساعد دارد. نام باستانی شهر و دریاچه چی چست و چی چتا بوده است. آب و هوای ارومیه در طول تابستان معتدل است و میانگین دمای سالانه آن بین 8 تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود. بنابراین این شهر نیز گزینه مناسبی برای سفر در فصل تابستان به شمار می رود.

شهر ساری

شهر ساری

پر جمعیت ترین شهرهای شمال ایران و پایتخت پیشین ایران، با مساحت ۳،۶۸۵ کیلومتر مربع و جمعیت ۵۰۴,۲۹۸ نفر مرکز استان مازندران و شهرستان ساری است و در کوهپایه های رشته کوه البرز دارای دو ناحیه دشتی و کوهپایه ای است. آب و هوای شهر ساری در تابستانها، معتدل و مرطوب و در زمستانها، سرد و خشک است. مناطق خوش آب و هوا و جذابی مانند پناهگاه حیات وحش سمسکنده، پارک ملی کیاسر، باداب سورت، دریاچه چورت، روستای کندلوس، پارک چنگلی سی سنگان و … در استان مازندران توجه گردشگران و مسافران زیادی را به خود جلب کرده است.

معرفی و نقشه مناطق دیدنی ساری

شهر کرج

شهر کرج

شهر کرج، مرکز استان البرز با جمعیت حدود ۹۷۳،۴۷۰،۱ نفر، چهارمین شهر پرجمعیت ایران در دامنه جنوبی رشته کوههای البرز واقع شده است. کرج به دلیل برخورداری از آب و هوای خنک و باغات دلپذیر، شهری ییلاقی و تفرجگاه تابستانی به حساب می آمده است. روستای برغان، جاده چالوس، شهرستانک، آبشار هفت چشمه و آدران و … از مناطق خوش آب و هوا و جاذبه های طبیعی این شهر هستند.

شهر تهران

شهر تهران

استان تهران به مرکزیت شهر تهران، با وسعتی حدود ۶۴۰ ۱۳ کیلومتر مربع از شمال به استان مازندران، از جنوب به استان قم، از جنوب غربی به استان مرکزی، از غرب به استان البرز و از شرق به استان سمنان محدود است. استان تهران دارای سه اقلیم ارتفاعات شمالی؛ مناطق کوهپایه ای و مناطق خشک و نیمه خشک است. اطراف تهران مناطق زیبا و خوش آب و هوایی برای سفر در تابستان دارد. برخی از این مناطق عبارتند از آبعلی، توچال، بام تهران، دربند، تنگه واشی، سرخه حصار و … .

معرفی و نقشه مناطق دیدنی تهران

شهر های استان کردستان

شهرهای استان کردستان

استان کردستان با وسعت ۲۹,۱۳۶ کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده است. کردستان از شمال با آذربایجان غربی و زنجان، از شرق با استان همدان و استان زنجان، از جنوب با استان کرمانشاه و از سمت غرب با کشور عراق هم مرز است. کردستان دارای طبیعت منحصر به فرد و کوهستانهای اسپی روژ یا زاگرس و نواحی سردسیری و گرمسیری دارد. آب و هوای کردستان، در بهار و تابستان بسیار مطبوع و معتدل بوده و به این دلیل یکی از بهترین انتخاب ها برای مسافرت در تابستان به حساب می آید.

معرفی و نقشه مناطق دیدنی استان کردستان

منابع و ارجاعات

  • کتاب راهنمای جامع ایرانگردی- تهیه و تدوین موسسه عصر کسب و کار ایرانیان کارینا
  • محتوای تخصصی حوزه ی گردشگری
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 2 =