ویتامین E چیست

ویتامین E| راهنمای جامع| فواید، موارد منع مصرف، احتیاط

2

مقدمه

ویتامین E به عنوان یک آنتی اکسیدان کلیدی، برای سلامت قلب و خون بسیار حائز اهمیت و برای پوست نیز بسیار مفید است. اگرچه این ویتامین محلول در چربی است، اما فقط مدت کوتاهی در بدن ذخیره می شود. بنابراین، مصرف مرتب آن ضروری است. ویتامین ای آنتی اکسیدانی قوی می باشد که از بدن در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد که سبب آسیب به سلول ها و تسریع روند پیری می شوند، محافظت می کند. یکی از عملکردهای اصلی ویتامین E خاصیت ضد انعقاد بودن آن است که باعث کاهش لخته شدن غیرطبیعی خون می شود و از گرفتگی عروق پیشگیری می کند؛ بنابراین، در حفاظت از بدن در برابر بیماری های قلبی و عروقی بسیار اهمیت دارد. ویتامین ای برای تولید انرژی از غذا و حفظ سلامت در هر دوره سنی حائز اهمیت است. این ویتامین به کنترل دمای بدن کمک کرده و از آن برای درمان گرگرفتگی دوران یائسگی استفاده می شود. همچنین این ویتامین، به بهبود اثربخشی ویتامین A در بدن نیز کمک می کند.

در این مطلب؛ عملکرد، میزان نیاز، مکمل و منابع ویتامین E ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از این ماده کلیدی و ضروری به دست بیاورید.

پیشنهاد مطالعه ویتامین d چیست

متن اصلی

فواید و عملکرد ویتامین E

فواید و عملکردهای ویتامین E عبارت است از:

  • آنتی اکسیدان
  • جوان نگه داشتن پوست
  • مهم برای باروری
  • کاهش علائم یائسگی
  • حفظ روند خون رسانی سالم
  • کنترل دمای بدن
  • مبارزه با عفونت ها
  • پیشگیری از آب مروارید
  • باروری

احتیاط و موارد منع مصرف E

در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون یا داشتن بیماری دیابت، قبل از مصرف ویتامین E باید با پزشک مشورت کرد. دوزهای بالا فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

مقدار مصرف رزوانه ویتامین E

حد مجاز مصرف ویتامین ئی، در افراد مختلف، به صورت زیر است:

  • کودکان 14 سال به بالا: روزانه 15 میلی گرم
  • کودکان 9 تا 13 سال: روزانه 11 میلی گرم
  • کودکان 4 تا 8 سال: روزانه 7 میلی گرم
  • کودکان 1 تا 3 سال: روزانه 6 میلی گرم
  • زنان بالاتر از 14 سال: روزانه 15 میلی گرم
  • مردان بالای 14 سال: روزانه 15 میلی گرم
  • دوران بارداری: روزانه 15 میلی گرم
  • دوران شیردهی: روزانه 19 میلی گرم

  مکمل های ویتامین E

مکمل های ویتامین E

قرص های مولتی ویتامین، معمولا حاوی 10 میلی گرم ویتامین ای هستند اما مصرف تا حدود 1000 میلی گرم تحت نظر پزشک مجاز است. مادران باردار یا شیرده و زنانی که قرص های ضد بارداری مصرف می کنند و یا در شرف یائسگی هستند، می توانند از دوز بالای ویتامین E بهره مند شوند.کسانی که از مشکلات قلبی یا عروقی رنج می برند نیز ممکن است نیاز به این مکمل داشته باشند. ویتامین ای بهترین اثربخشی را همراه با ویتامین C و سلنیوم دارد و جذب آن نیز با مصرف زیاد آهن کاهش می یابد.

منابع ویتامین ای

منابع ویتامین E

منابع و مواد غذایی دارای ویتامین E عبارتند از:

  • روغن جوانه گندم
  • روغن آفتابگردان
  • تخمه آفتابگردان
  • بادام
  • دانه میوه کاج
  • کره بادام زمینی
  • سیب زمینی شیرین
  • مارچوبه
  • اسفناج
  • آووکادو

علائم کمبود ویتامین E

نشانه ها و علائم کمبود ویتامین E، موارد زیر هستند:

  • کبود شدن سریع پوست
  • دیر ترمیم شدن زخم
  • فقدان میل جنسی
  • خستگی زیاد پس از تمرینات ورزشی
  • واریس

تشخیص کمبود ویتامین ای

تشخیص کمبود ویتامین E

شناسایی کمبود این ویتامین در بدن با یک آزمایش خون ساده قابل شناسایی است.

تداخل دارویی ویتامین ای

طبق منابع معتبر، در شرایط زیر تداخل دارویی ایجاد خواهد شد:

  • مصرف همزمان مقادیر زیاد ویتامین E با سیکلوسپورین باعث افزایش جذب سیکلوسپورین شده و ممکن است باعث مسمومیت شود
  • مصرف همزمان ویتامین E با داروهایی که تحت تاثیر سوبسترای سیتوکروم P450 قرار می گیرند (از جمله لواستاتین، کتوکونازول، ایتراکونازول، فکسوفنادین، تریازولام و سایر داروهای این گروه) که باعث کاهش اثر آنها می شود
  • به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E ممکن است اثربخشی داروهای شیمی درمانی را کاهش دهد. البته این موضوع، نیاز به مطالعات بیشتر دارد
  • ویتامین E سرعت لخته شدن خون را کاهش داده و با داروهای ضدانعقاد خون و یا ضد پلاکت تداخل دارد. مصرف همزمان آنها احتمال خونریزی را در فرد بالا می برد. داروهایی مانند آسپرین، کلوپیدوگرل، دیکلوفناک، ایبوپروفن، ناپروکسن ، دالتپارین، انوکساپارین، هپارین، وارفارین جزو داروهای این دسته می باشند
  • مصرف هم زمان ویتامینE ، بتاکاروتن، ویتامین C و سلنیوم ممکن است اثر برخی از داروهای مورد استفاده در کاهش کلسترول (استاتین ها) را کاهش دهد. با این وجود مشخص نیست که مصرف ویتامین E به تنهایی باعث کاهش کارآیی استاتین ها شود. آتورواستاتین، رزوواستاتین، لوواستاتین و پراواستاتین از داروهای این دسته هستند
  • مصرف ویتامین E به همراه بتاکاروتن، ویتامین C و سلنیوم ممکن است اثربخشی نیاسین را کاهش دهد. نیاسین می تواند کلسترول خوب را افزایش دهد. مصرف ویتامین E به همراه این ویتامین های دیگر ممکن است کلسترول خوب را کاهش دهد.

منابع و ارجاعات

  • مرجع کامل ویتامین ها و مواد معدنی؛ ترجمه شیوا دهقانی
  • وبسایت های محتوایی حوزه دارویی
 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “ویتامین E| راهنمای جامع| فواید، موارد منع مصرف، احتیاط

  1. مهران گفت:

    تخمه آفتابگردون عاشقشم خوشحال شدم ویتامین E داره D:

  2. متینی گفت:

    من شنیدم ویتامین e مخصوصا برای خانم ها خیلی ضروری هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 9 =