نکات خرید گوشی دست دوم

راهنمای خرید گوشی دست دوم | 10 نکته مهم خرید گوشی کارکرده

0

مقدمه

طی سال های اخیر؛ افزایش بالای قیمت‌ ها و تورم و در پی آن نبود بودجه کافی برای خرید گوشی های نو موجب شده بسیاری از مشتریان بازار موبایل، تمایل به خرید گوشی های دست دوم پیدا کنند. درمورد خرید گوشی های کارکرده، مدل هایی که هنوز از نظر ظاهر و کارایی، به روز هستند بیشتر مورد استقبال قرار می گیرند. حتی بعضی افراد اعتقاد دارند که گوشی نو، اگر فقط از جعبه بیرون آمده باشد نیز دست دوم به حساب می آید. به هر حال خرید دستگاه های دست دوم اعم از گوشی یا سیستم های دیگر چالش هایی دارد که بهتر است قبل از صرف هزینه، اطلاعات کافی کسب کنید تا با خیال آسوده تری گوشی مورد نیاز خود را خریداری کنید.

در این مطلب؛ نکات مهم برای خرید گوشی دست دوم ارائه می شود. امید است با مطالعه این مطلب شناخت خوبی از فرایند خرید گوشی کارکرده به دست آورید.

متن اصلی

آشنایی با گوشی ریفربیشد، اوپن باکس و کارکرده

گوشی ریفربیشد، دست دوم و کارکرده

گوشی های دست دوم به سه دسته کارکرده، اوپن باکس و ریفربیش تقسیم می شوند و کاربر باید قبل از خرید نسبت به این مسئله اطلاع داشته باشد. این سه دسته عبارتند از:

  • گوشی ریفربیشد (Refurbished): این گوشی ها دارای ایراد فنی بوده و بعد از از رفع ایرادات به قسمت فروش باز می گردند. ریفربیشد کارخانه در چرخه تولید دچار عیب و نقص شده و پس از رفع عیب و ایرادات توسط تیم کنترل کیفیت بررسی گرفته و در صورت صلاح دید به چرخه فروش باز می‌گردد. روی بسته‌بندی این گوشی‌ها باید عبارت Factory Refurbished وجود داشته باشد و قیمت آن کمی کمتر از گوشی نو باشد
  • گوشی جعبه باز (اوپن باکس): گوشی های جعبه باز، مدل‌هایی هستند که کاربر پس از خرید و بازکردن جعبه متوجه ایراد و اشکالی در دستگاه شده یا به هر دلیل دیگر مانند عدم هماهنگی با سلیقه شخصی فرد، کامل نبودن لوازم داخل جعبه و … آن را به خرده فروشی بازگردانده است. بسیاری از فروشگاه ها در دنیا، این دسته از محصولات را با قیمت بسیار کمتری به فروش می‌رسانند
  • گوشی دست دوم یا کارکرده: دستگاه های دست دوم، آنهایی هستند که توسط کاربر استفاده شده باشند. حال ممکن است مدت زمان استفاده از گوشی فقط چند دقیقه بوده باشد و یا کاربران متعددی در طی چند سال از آن استفاده کرده باشند. ارزش خرید این گوشی ها به مدت زمان و نحوه استفاده کاربر یا کاربران قبلی از دستگاه ارتباط دارد. باید گفت حتی در صورت استفاده‌های کوتاه مدت از اسمارت‌فون، قیمت آن تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.
متاسفانه در حال حاضر در بسیاری از نقاط ایران، گوشی های ریفربیشد به اسم و قیمت گوشی نو به فروش میر سند.

نکات مهم خرید گوشی دست دوم (کارکرده)

در ادامه راهنمای خرید گوشی دست دوم در قالب نکات مهم ارائه می شود:

اول | اطمینان از دزدی نبودن گوشی

اطمینان از دزدی نبودن گوشی

هنگام خرید گوشی کارکرده از فروشنده بخواهید تا جعبه، فاکتور فروش و سایر اقلام مهم را به ‌همراه گوشی را در اختیار شما قرار دهد. اگر این وسایل همراه گوشی موجود باشد، احتمال سرقتی بودن گوشی پایین است. خرید گوشی دزدیده شده شما را به دردسر خواهد انداخت. قبل از خرید از فروشنده، بهتر است گوشی به نام خود فروشنده باشد. در قسمت باتری گوشی باید یک برچسب IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل) وجود داشته باشد. این کد را با شماره سریال روی قبض و جعبه بسته بندی تطبیق دهید.

دوم | بررسی بدنه و شرایط فیزیکی گوشی

ابتدا ظاهر و بدنه گوشی را بررسی کنید. تمام دکمه‌ها، دوربین، درب پشت، پورت شارژ، هندزفری و … را چک کنید. سپس وارد منوهای گوشی شده و بخش‌های مختلف و سرعت باز شدن برنامه‌های متفاوت را تست کنید. اگر گوشی به قلم استایلوس مجهز است، عملکرد آن را نیز حتما امتحان کنید. با دوربین گوشی یک عکس با فلش و فیلم چند ثانیه ای بگیرید تا مطمین شوید فلش و دوربین سالم است. دقت کنید که اطراف مانیتور زرد نباشد و رنگ ها درهم نباشند. بعضی خراش‌ها و ترک ها روی گوشی شاید به راحتی قابل مشاهده نباشند، اما می‌توانند نشان دهنده آسیب ‌های داخلی مربوط به سقوط یا پرت شدن گوشی باشند. بنابراین تا جای ممکن ظاهر گوشی را با دقت بررسی کنید.

سوم | بررسی صفحه نمایش گوشی

بررسی صفحه نمایش

بررسی صفحه نمایش گوشی

صفحه نمایش را به خصوص برای اطمینان از عدم وجود پیکسل سوختگی بررسی کنید. برای بررسی پیکسل سوخته دو عکس سفید و مشکی روی صفحه باز کنید. در صفحه سفید، پیکسل‌های سوخته مشکی و در صفحه مشکی پیکسل‌های سوخته، سفید نمایش داده می شوند.

چهارم | بررسی کیفیت تماس و اسپیکر

بررسی کیفیت تماس

برای اطمینان از کیفیت تماس، با فردی تماس بگیرید و چند لحظه صحبت کنید و برای چک کردن کیفیت اسپیکر، یک موسیقی پخش کرده و گوش کنید.

پنجم | چک کردن باتری

افت عملکرد باتری به خصوص در اسمارت‌فون‌ حتما اتفاق می افتد به خصوص افت عملکرد باتری در گوشی‌هایی که بیش از ۲ سال استفاده شده‌اند، بیشتر از سایر گوشی‌ها خواهد بود. اکثر گوشی‌های دست دوم نیاز به تعویض باتری دارند. برای بررسی سلامت باتری در گوشی های آیفون، باید به  Setting رفته، سپس به بخش Battery و در ادامه به Battery Health مراجعه کنید. در گوشی‌های اندرویدی فقط با دانلود اپلیکیشن‌های بررسی باتری مانند Charge Cycle Battery Stats یا Accubattery می‌توان از وضعیت باتری گوشی مطلع شوید.

ششم | بررسی شکاف سیم‌کارت، کارت حافظه و درگاه‌ ها

بررسی شکاف سیم کارت

سیم‌کارت و کارت حافظه را داخل گوشی قرار داده و با آن تماس بگیرید، پیامک یا اس ‌ام ‌اس ارسال کنید. پس از تست کردن همه این موارد، وارد برنامه فایل منیجر شوید و دقت کنید که گوشی، کارت حافظه شما را به درستی شناخته باشد.

هفتم | بررسی اتصالات گوشی

بررسی اتصالات گوشی

بلوتوث گوشی را چک کنید تا از متصل شدن گوشی به دستگاه های دیگر، بدون مشکل، اطمینان حاصل کنید. همچنین بعد از قرار دادن سیم کارت در گوشی، اینترنت سیم کارت را روشن کنید تا به آن اتصال بدون ایراد اینترنت نیز مطمین شوید.

هشتم | خرید از آشنا

خرید از آشنا

برای تهیه‌ گوشی دست دوم یا کارکرده، بهتر است به فردی آشنا و قابل اعتماد مراجعه کنید تا به خوبی و با اطمینان بتوانید بررسی ها را انجام دهید. همچنین پس از خرید، در صورت بروز هرگونه مشکل یا ایجاد سوال بتوانید با فروشنده ارتباط بگیرید.

نُهُم | بررسی رجیستری گوشی

بررسی رجیستری گوشی

رجیستری گوشی از مهم ترین نکاتی است که باید هنگام خرید به آن توجه کنید. بعضی از فروشنده های اسمارت‌فون، قیمت بسیار پایینی را پیشنهاد کرده‌اند و دلیل اصلی این قیمت پایین، رجیستر نبودن گوشی است و این دستگاه ها در شبکه موبایل کشور قابل استفاده نخواهند بود. فروشنده گوشی رجیستر شده باید مالکیت دستگاه را به سیم‌کارت خریدار انتقال دهد. انتقال مالکیت دستگاه از طریق سامانه همتا یا شماره‌گیری #۷۷۷۷* انجام می‌شود و فرایندی ساده و آسان است.

دهم | بررسی لوازم جانبی

لوازم جانبی گوشی را بررسی کنید. وضع و شرایط لوازم جانبی گوشی می‌تواند اطلاعاتی درباره کاربر قبلی گوشی و نحوه استفاده او از آن در اختیار شما قرا دهد. به طور مثال اگر جعبه اصلی گوشی موجود باشد، می‌توان احتمال داد که با فردی منظم و قابل اطمینان سروکار دارید. همچنین، توجه کنید که فروشنده، شارژر اصلی اسمارت‌فون را داشته باشد؛ چرا که بسیاری از گوشی‌های هوشمند جدید از قابلیت Fast Charge فقط با شارژر اصلی بهره می‌برند. نکته بعدی این است که بدانید در جعبه گوشی باید چه لوازم و تجهیزاتی وجود داشته باشد تا مطمین شوید که فروشنده تمام محتویات را بدون هیچ کم‌وکاستی در اختیار شما قرار دهد.

لغات و اصطلاحات

لغات و اصطلاحات به کار برده شده در مقاله نکات خرید گشوی دست دوم عبارت است از:

  • پیکسل سوخته: پیکسل از سه رنگ سبز و قرمز و آبی تشکیل شده است. اگر هیچ کدام از آن رنگ ها نشان داده نشود، آن پیکسل کاملاً سیاه به نظر رسیده و در اصطلاح به آن، پیکسل سوخته (dead pixel) گفته می شود
  • فست شارژ (Fast Charge): وقتی یک گوشی دارای فست شارژ را به برق متصل می‌کنید، ولتاژ بالا رفته و آمپر در بالاترین سطح خود قرار می‌گیرد. با گذشت مدتی ولتاژ به نقطه انتهایی می‌رسد و آمپر شروع به کاهش یافتن می‌کند. در مرحله آخر این دو مقدار در یک عدد ثابت می‌شوند تا گوشی با سرعت یکسانی فول شارژ شود.

منابع و ارجاعات

  • منابع تخصصی حوزه لوازم الکترونیکی
  • منابع تخصصی حوزه موبایل
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + هفت =