راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم

راهنمای خرید لپ تاپ دسته دوم | 0 تا 100 | نکات، انواع، مزایا، معایب و تفاوت

0

مقدمه

خرید لپ‌تاپ نو به‌ خصوص در شرایط فعلی بازار همیشه امکان ‌پذیر نیست و در حال ‌حاضر لپ‌تاپ‌ ها یکی از گران‌ترین گجت‌های دنیا فناوری محسوب می‌شوند. به همین علت بسیاری از افراد به دنبال خرید لپ تاپ دست دوم و استوک هستند؛ زیرا قیمت لپ تاپ، روز به روز در حال افزایش است. در نتیجه اگر بتوان یک لپ تاپ استوک (سالم و تمیز) پیدا کرد مطمئنا خرید آن یک انتخاب هوشمندانه محسوب می‌شود. در این مطلب، انواع، مزایا، معایت و نکات خرید لپ تاپ دسته دوم، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از خرید لپ تاپ دسته دوم داشته باشید.

متن اصلی

انواع لپ تاپ

انواع لپ تاپ دست دوم

انواع مختلف لپ تاپ دست دو شامل موارد زیر می شود:

  • لپ تاپ دست دوم: لپتاپی است که قبلاً توسط یک فرد دیگر استفاده شده است و در حال حاضر برای فروش قرار داده می‌شود. این نوع لپتاپ‌ها ممکن است از طریق فروشگاه‌های متخصص در لپتاپ‌های دست دوم یا از طریق فروشندگان حضوری یا آنلاین قابل دسترسی باشند.
  • لپ تاپ استوک: عبارت استوک در زبان انگلیسی به معنی کالاهایی است که در انبار ذخیره شده ‌اند لپتاپ استوک به لپتاپ‌هایی گفته می‌شود که ابتدا برای استفاده تجاری یا سازمانی تولید شده‌اند و پس از مدتی استفاده، به بازار دست دوم عرضه می‌شوند. لپ‌تاپ‌های استوکی که ۱۰ سال پیش وجود داشتند عموما یک سر و گردن بالاتر از دستگاه‌های رایج در بازار بودند. به همین دلیل خرید آن ها افزون ‌بر سود مالی، به دلیل کانفیگ بهتر، به‌ صرفه نیز بود. اما رفته ‌رفته که تولید لپ‌تاپ به کمپانی‌های اندکی محدود شد؛ لپ‌تاپ‌های استوک نیز دیگر مانند گذشته نیستند. می‌توان دستگاه‌های استوک را در چهار دسته استوک مرجوعی، استوک سازمانی، استوک نمایشگاهی و استوک دست دوم جای داد.
  • لپ تاپ اپن باکس: لپ تاپ اپن باکس، لپ تاپی است که مشتری اولیه، آن را نپسندیده است و به تولید کننده مرجوع کرده است و حالا ما شانس آن را خواهیم داشت که لپ تاپ اپن باکس یا جعبه باز را با قیمت پایین‌تری نسبت به محصول نو خریداری کنیم. توجه به این نکته که لپ تاپ های اپن باکس یا جعبه باز لپ تاپ های سالمی هستند که هیچ مشکلی نداشته و تا به حال از آن ها استفاده نشده است و همانند یک لپ تاپ نو هستند، حائز اهمیت است. در لپ‌تاپ‌های اوپن باکس فقط پلمپ جعبه باز شده است و هیچ مشکل دیگری متوجه لپ تاپ نیست.
  • لپ تاپ ریفربیشد یا ریفر: با وارد کردن کلمه ریفربیشد در گوگل ترنسلیت به واژه مرمت شده یا ترمیم شده می رسیم. با این حساب می‌توان گفت که لپ تاپ ریفربیش دستگاهی است که دارای ایراد فنی یا قطعاتی بوده است و توسط فرد متخصصی این ایراد رفع شده است. در نهایت دوباره به فروش گذاشته شده است. توجه کنید که این کالاها آکبند هستند و هیچ استفاده‌ای از آن ها نشده است.

تفاوت لپ تاپ استوک با لپ تاپ دست دوم

تفاوت لپ تاپ استوک و دست دوم

مهمترین تفاوتی که در حال حاضر میان لپ‌تاپ های استوک و دست دوم در بازار ایران وجود دارد؛ این است که لپ‌تاپ‌های استوک وارداتی بوده و زیر نظر نهادی معتبر بررسی و درجه‌ بندی شده ‌اند؛ اما لپ‌تاپ ‌های دست دوم چنین شرایطی را ندارند.

مزایای خرید لپ تاپ دست دوم و استوک

خرید لپ‌تاپ دست دوم یا کارکرده مزایای زیادی دارد که از مهمترین مزایای خرید این نوع لپ تاپ، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صرفه جویی مالی: یکی از دلایل بسیار مهم برای خرید لپ‌تاپ دست دوم قیمت مناسب و پایین‌تر آن نسبت به لپ‌تاپ ‌های نو و آکبند می‌باشد. برای خرید لپ‌تاپ دست دوم از مهم‌ترین نکاتی که وجود دارد قیمتی است که در نظر گرفته شده و باید به صورتی باشد که خیلی کمتر از لپ‌تاپ نو و بالاتر از لپ‌تاپ استفاده شده، نباشد. همچنین ارزان تر بودن لپ تاپ لزوما به معنای پایین بودن کیفیت آن نیست.
  • قابل اعتماد بودن: به طور کلی لپ‌تاپ‌های دست دوم قابل اعتماد هستند؛ چرا که توسط شخص اول مورد استفاده قرار گرفته و اگر مشکل یا باگی داشته، رفع شده است. حتی در برخی مواقع ممکن است قطعات آن ارتقا پیدا کرده باشند (البته این موضوع برای همه لپ‌تاپ‌های استوک صدق نمی‌کند؛ باید ببینید نفر اول به چه دلیلی لپ‌تاپ خود را فروخته است یا قصد فروش آن را دارد).
  • ارزش داشتن: لپ‌تاپ‌های دست دوم و استوک در صورتی که عیب سخت‌ افزاری نداشته باشند، ارزش خرید بالایی دارند. در واقع شما با پرداخت هزینه کم‌تر می‌توانید صاحب لپ‌تاپی با مشخصات بهتر شوید.
  • پشتیبانی و خدمات پس از فروش: بسیاری از فروشندگان لپتاپ‌های استوک خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی را ارائه می‌دهند. این شامل گارانتی، تعمیرات و بروزرسانی‌های لازم است که این امر می‌تواند برای اطمینان بیشتری در خصوص خرید لپتاپ دست دوم ایجاد کند.
  • کمک به محیط زیست: با استفاده از لپتاپ‌های استوک، به جای تولید جدید، از یک لپتاپ قبلی استفاده کرده و به این ترتیب میزان زباله الکترونیکی را کاهش می‌دهید.
  • امکان ارتقاء: خرید لپتاپ استوک به شما امکان ارتقاء قطعات را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید رم و هارد دیسک را ارتقا دهید یا تعویض کنید، که به شما اجازه می‌دهد لپتاپ خود را به روز رسانی و به نیازهایتان واکنش نشان دهید.
  • گزینه‌های متنوع: با خرید لپتاپ دست دوم یا استوک، ممکن است بتوانید از گزینه‌های متعددی انتخاب و استفاده کنید. با توجه به بازار دست دوم، می‌توانید بین مدل‌ها، سایزها و برندهای مختلف انتخاب کنید و بر اساس نیاز و بودجه خود یک لپتاپ را انتخاب کنید.
برخی از لپ تاپ های دست دوم علیرغم اینکه نو نیستند ولی دارای گارانتی هستند.
در زمان خرید لپتاپ حتما از فروشنده فاکتور فروش دریافت کنید که در ان مهلت تست به صورت دقیق قید شده باشد.
حتی اگر دستگاه دارای گارانتی بود نیز فاکتور فروش و مهلت تست را در نظر بگیرید.

معایب خرید لپ تاپ دست دوم و استوک

معایب لپ تاپ دست دوم

همچنین خرید لپ تاپ دست دو می تواند دارای معایبی باشد که از مهمترین معایب و اشکالات خرید لپ تاپ دست دوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم وجود گارانتی: بیشتر لپ‌تاپ‌های استوک موجود در بازار شامل گارانتی یا ضمانت نمی‌شوند. در بهترین حالت فروشندگان زمانی را برای مهلت تست لپ‌ تاپ دست دوم در نظر می‌گیرند که شما فرصت دارید محصول موردنظر را ارزیابی کرده و سپس با دیدی باز اقدام به خرید نمایید.
  • امکان داشتن ویروس: هنگامی که برای خرید لپ تاپ استوک اقدام می‌کنید، نمی‌دانید که لپ تاپ حاوی ویروس یا بدافزار است یا خیر. جهت پاسخ به این دغدغه، می‌توانید بعد از خرید، ویندوز لپ‌تاپ را خودتان یک بار عوض کرده یا با یک آنتی‌ ویروس قدرتمند محصول را بررسی نمایید.
  • عدم آشنایی با سابقه استفاده: با خرید لپتاپ دست دوم، شما نمی‌توانید اطمینان حاصل کنید که قبلی‌ها چگونه با لپتاپ برخورد کرده‌اند و اینکه آیا لپتاپ به درستی توسط صاحب قبلی مراقبت و استفاده شده است یا خیر. این می‌تواند عدم اطمینان راجع به کیفیت و عملکرد لپتاپ را ایجاد کند.
  • قدمت و قطعات قدیمی: لپتاپ‌های دست دوم معمولاً قدمتی دارند و قطعات داخلی آن‌ها نسبت به لپتاپ‌های جدیدتر قدیمی‌تر هستند. این به معنی قدرت پردازشی کمتر، پشتیبانی کمتر از نسخه‌های جدید نرم‌افزار و سخت‌افزار و عدم سازگاری با استانداردهای جدیدتر است.
  • عمر باطری: با توجه به اینکه لپتاپ‌های دست دوم قدمتی دارند، باطری آن‌ها ممکن است عمر کمتری داشته باشد. این به معنی زمان محدودتری است که می‌توانید بدون شارژ، لپتاپ خود را استفاده کنید و ممکن است نیاز به تعویض باطری داشته باشید.

نکات مهم خرید لپ تاپ دسته دوم

 در ادامه نکات کلیدی خرید لپ تاپ دست دوم ارائه می شود:

مقایسه قیمت لپ تاپ با نمونه آکبند آن

اصولا شخصی که به دنبال خرید لپ تاپ دست دوم است یکی از دلایل اصلی اختلاف قیمت لپ تاپ دست دوم و آکبند می‌باشد. در نتیجه اگر برای خرید یک لپ تاپ دست دوم که اختلاف قیمت زیادی با نمونه آکبند خود ندارد، اقدام کنید مطمئناً یک خرید اشتباه را انخام داده‌اید.

بررسی بدنه لپ تاپ دسته دوم

هرگونه صدای عجیب، فرورفتگی و جای ضربه می‌تواند نشانه‌ی سخت‌افزار معیوب باشد. وجود تمامی پیچ‌های دستگاه را نیز بررسی کنید؛ زیرا فقدان پیچی از دستگاه، بدین معنی است که لپ‌تاپ توسط افراد غیرمتخصص باز و تعمیر شده است. همچنین لولای نمایشگر یکی از مهم‌ترین اجزای آن‌ها به‌ شمار می‌رود که در دراز مدت دچار مشکل خواهد شد. وجود هرگونه نقص یا صدا در فرایند باز و بسته شدن لپ تاپ (شل یا سفت بودن بیش از حد) را نیز بررسی کنید.

بررسی وضعیت کیبورد و تاچ پد لپ تاپ دسته دوم

کیبورد و تاچ ‌پد دو قسمت کاربردی لپ تاپ دست دوم هستند که باید قبل از خرید دست دوم، وضعیت آن‌ها بررسی شود. از ساده ترین تست هایی که در زمان خرید لپ تاپ دست دوم برای سلامت کیبورد لپ تاپ می توانید انجام دهید شامل موارد زیر می باشد:

  • روش اول: به این صورت هست که یک صفحه Notepad را باز کرده و تک تک کلید ها را به صورت جداگانه امتحان کنید.
  • روش دوم: از نرم افزار هایی مشابه PassMark KeyboardTest ، Keyboard Test Utility، Touchpad Blocker  و… را نصب کنید تا به طور کلی عملکرد تاچ پد و کیبورد را بررسی نماید.

بررسی سلامت وای فای و بلوتوث

برای این کار کافی است با شبکه‌کردن اینترنت گوشی خود و اتصال آن به لپ تاپ دست دوم از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید.

بررسی صفحه نمایش

صفحه نمایش یکی از اجزای مهم لپ تاپ است و باید قبل از خرید دست دوم، وضعیت آن بررسی شود. بررسی این مورد به آسانی امکان پذیر هست. در صورت مراجعه حضوری به فروشگاه ها می‌توانید ال سی دی را در رنگ های مختلف تست کرده و یا نرم افزار هایی مشابه زیر را که حجم کمی دارند و به راحتی نصب می شود اجرا کرده تا به طور کامل موارد مهم را بررسی و نتایج را به شما ارایه کند:

  • Dead Pixel Locator
  • PassMark Monitor Test
  • Dead Pixel Buddy
  • Arno Welzel

بررسی هارد دیسک

برای تست هارد لپ تاپ دست دوم از نرم افزار رایگان CrystalDiskInfo استفاده کنید. بعد از دانلود و نصب نرم‌افزار، آن را اجرا کنید. به محض اجرا شدن برنامه، تمام اطلاعات و آمارهای مربوط به هاردهای لپ تاپ استوک نشان داده می‌شوند. از میان تمام اطلاعات، وضعیت سلامت (Health Status) و میزان دما (Temperature) اهمیت بیشتری دارند. وضعیت سلامت هارد باید ‌خوب(Good)  و دمای آن بین ۳۰ تا ۵۰ درجه سانتی گراد باشد (دمای هارد به هیچ عنوان نباید بالای ۷۰ درجه سانتی گراد باشد). همچنین یکی از بهترین نرم افزارهای تست سخت افزار لپ تاپ برای حافظه رم، نرم‌افزارهای زیر می باشند که می توانید از آن ها استفاده کنید:

  • Maxx Pi
  • Maxx Mem

بررسی سلامت پردازنده و گرافیک

بررسی سلامت پردازنده و گرافیک

زمانی که لپ‌تاپ روشن می‌شود و سیستم به کندی و با زحمت بالا می‌آید یکی از دلایلی خواهد بود که باید نگران سلامت پردازنده لپ‌تاپ مورد نظر باشید. لپ‌تاپ‌های استفاده شده معمولا پرصداتر و کندتر لود می‌شوند. برای مشاهده مشخصات لپ‌تاپ می‌توانید عبارت dxdiag را در بخش Run در منوی Start تایپ کنید. همچنین برای تست لپ تاپ از لحاظ پردازنده می توانید از نرم‌افزارهای زیر استفاده نمایید:

  • CPU Burner (در حین کار با این برنامه اگر دستگاه خاموش شد یا هنگ کرد، پردازنده مشکل دارد)
  • Cinebench (این نرم افزار مختص سی پی یو می‌باشد)
  • Furmark
برای تهیه لپ‌تاپ حتما باید یادتان باشد پردازنده آن نسل هفتم یا بالاتر باشد.

بررسی باتری و شارژر لپ تاپ

بررسی شارژر

اگر فرصت کافی برای تست لپ‌تاپ دارید، می‌توانید از نرم‌افزارهای تخصصی مربوط به سنجش وضعیت باتری مانند موارد زیر استفاده نمایید:

  • BatteryInfoView
  • BatteryCare

این نرم‌افزارها نه ‌تنها اطلاعات کاملی اعم از شرکت سازنده، ظرفیت و … باتری دستگاه ارائه می‌دهند، بلکه وضعیت سلامت باتری، میزان فرسوده شدن و ظرفیت باقی‌مانده‌ی باتری را نیز مشخص می‌کنند. همچنین شارژر دستگاه را هم حتما تست کرده و مطمئن شوید که لپ‌تاپ به‌صورت صحیح شارژ شده و افزایش غیرعادی دما در باتری هنگام فرایند شارژ رخ نمی‌دهد. اما در کل اگر از عمر باتری لپ‌تاپ مورد نظر بیشتر از 4 سال گذشته باشد خیلی نمی‌توانید روی آن حساب باز کنید.

بررسی فن و خنک کننده لپ تاپ

سامانه هاي خنک کننده در لپ تاپ ها، در دراز مدت نياز به سرويس دوره اي دارند. در غير اين صورت صدمات گران قيمتي به قطعاتي مانند CPU و گرافیک وارد مي گردد. براي تست اين قسمت مي توانيد از نرم افزارهاي زیر استفاده نمایید:

  • GPU-Z
  • CPU-Z

همچنین براي تست دماي کلي قطعات نيز نرم افزارهايي مانند HW Monitor استفاده نماييد و از دماي قطعات مطلع شويد. سرعت بالاي فن، نويز صوتي بالا و دماي بالاي قطعات نشان از يک خنک کننده ضعيف است که نيازمند تعويض و يا سرويس دارد.

بررسی همه درگاه ها

حتما درگاه‌های موجود بر روی لپ تاپ که از اهمیت زیادی برخوردار هستند را مورد بررسی قرار دهید. به همین دلیل در هنگام خرید باید درگاه های زیر را بررسی نمایید:

  • درگاه USB
  • درگاه HDMI
  • درایور DVD یا CD
  • خروجی‌های صوتی

بررسی میکروفون و بلندگو و وب کم

برای تست میکروفون می توانید از وویس ریکوردهای آنلاین استفاده نمایید. اسپیکرها نیز جزیی از بخش‌های حیاتی لپ‌تاپ هستند؛ کافی است یکی از قطعه‌های موسیقی موردعلاقه‌تان را روی لپ‌تاپ اجرا کنید تا متوجه عملکرد صحیح بلندگوها بشوید. درنهایت، وب‌کم دستگاه را با یک نرم‌افزار ساده مثل اپلیکیشن Camera ویندوز تست کنید؛ چراکه وب‌کم جزو مواردی است که حتما یک روزی به کارتان می‌آید.

در نظر گرفتن محدودیت های لپ تاپ

محدودیت های لپ تاپ را به صورت زیر در نظر بگیرید:

  • تطابق محدودیت های لپ تاپ با نیاز شما: خرید لپتاپ دست دوم ممکن است با برخی محدودیت‌ها همراه باشد که در هر صورت باید با نیاز شما تطابق داشته باشد.
  • قابلیت ارتقا: شاید قابلیت ارتقاء قطعات محدود باشد یا نسخه‌های جدیدتر نصب نشوند.

این نکات را در نظر بگیرید و مطمئن شوید که لپتاپ انتخابی به نیازهای شما پاسخ می‌دهد.

نرم افزار برنین تست

همچنین برای تست بخش های فوق می توانید از نرم افزار برنینگ تست BurnIn Test استفاده نمایید. بخش های مختلف این نرم افزار عبارت است از:

  • CPU
  • 2D Graphics
  • Disk
  • Sound
  • Memory (RAM)

ارزیابی فروشنده

جهت خرید حضوری و خرید آنلاین لپ تاپ لازم است به نکات زیر توجه نمایید:

  • خرید حضوری: اگر لپ تاپ را حضوری خرید می کنید، بهتر است درباره اعتبار فروشنده از همکارنش سوال کرده و یا نوع رفتار و تعامل او را با خود یا دیگران بسنجید.
  • خرید آنلاین: چنانچه انلاین خرید کرده و اگر از فروشنده خاصی خرید می‌کنید، بهتر است قبل از خرید، تحقیق کرده و نظرات و بازخوردهای مربوط به او را بررسی کنید. ارزیابی فروشنده و اطمینان از اعتبار و قابلیت ارائه خدمات پس از فروش مهم است.

پرداخت امن

بعد از تست اولیه قطعات لپ تاپ و اطمینان از این ها پول رو پرداخت کنید.

در هنگام خرید لپتاپ دست دوم، از روش‌های پرداخت امن مانند استفاده از سیستم‌های پرداخت آنلاین و یا پرداخت در محل اطمینان حاصل کنید.
در خرید لپتاپ دست دوم، معمولاً امکان مذاکره با فروشنده وجود دارد و ممکن است قیمت را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در نتیجه همیشه قیمت را مذاکره کنید.

زیر بار فشار بردن لپ تاپ

توجه داشته باشید که برای خرید لپ تاپ دست دوم و در مهلت تستی که فروشنده در اختیار شما قرار می دهد، حتما لپ تاپ را تا جای ممکن زیر بار فشار کاری (از همه جهات) قرار دهید تا از سالم بودن لپ تاپ اطمینان حاصل نمایید.

نحوه مقایسه قیمت لپ تاپ کار کرده

از آنجا که محاسبه قیمت لپ تاپ کار پیچیده ای است، لازم است که برای فروش لپ تاپ دسته دوم خود عوامل تاثیر گذار زیر را بشناسید:

  • برند لپ تاپ: اولین موضوعی که در قیمت گذاری لپ تاپ موثر است، برند لپ تاپ می باشد. اگر برند لپ تاپ شما در حال حاضر در شهر شما دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش است، این خود نکته ای مثبت در فرایند قیمت گذاری محسوب می شود.
  • مدل لپ تاپ: مهم ترین مورد در فرایند فروش لپ تاپ دسته دوم، مدل لپ تاپ است. چرا که بر اساس مدل لپ تاپ می توان به اطلاعات سخت افزاری لپ تاپ یا همان کانفیگ سخت افزاری لپ تاپ و سال تولید لپ تاپ رسید.
  • وضعیت سلامت سخت افزار لپ تاپ: اگر سخت افزار لپ تاپ شما یا باتری لپ تاپ شما قبلا تعویض شده باشد، می تواند باعث کاهش قیمت لپ تاپ شما شود (البته در بسیاری از مدل های لپ تاپ مانند لپ تاپ های اپل تعویض باتری تاثیر مثبتی نیز می تواند داشته باشد).
  • وضعیت ظاهری لپ تاپ: یکی دیگر از موارد تاثیر گذار در تخمین قیمت لپ تاپ، وضعیت ظاهری لپ تاپ می باشد. اگر وضعیت ظاهری لپ تاپ شما مناسب نباشد ممکن است قیمت لپ تاپ شما را کم کاهش دهد.
  • وضعیت جعبه و لوازم جانبی: اگر لپ تاپ شما دارای جعبه، شارژر و سایر لوازم جانبی فابریک دستگاه می باشد، می تواند در فرایند تخمین قیمت باعث افزایش قیمت لپ تاپ شما باشد.

منابع و ارجاعات

  • محتوای تخصصی در زمینه کامپیوتر
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =