مقدمه
دلیل بالا بردن بعضی از چرخ ها در تریلی ها چیست؟
تابحال برای شما سوال شده است که چرا بعضی تریلی ها در حال حرکت بعضی چرخ های خود را به بالا جمع کرده اند تا با سطح جاده تماسی نداشته باشند؟ به طور کلی بالا رفتن ارتفاع لاستیکها در تریلی به دلایل مختلفی انجام میشود. با توجه به این که این نوع ماشین باربری سنگین ممکن است در مسافت میان مبدا تا مقصد در جادههای خاکی حرکت کرده و بارهایی سنگین را جابهجا کند، بالا بودن لاستیک میتواند دلایل مختلفی را داشته باشد که رد ادامه به 5 مورد از دلایل اصلی بالابردن چرخ های در تریلی و کامیون را می گوییم.
متن اصلی
5 دلیل بالا بردن چرخ ها در تریلی و کامیون ها
بالا بردن بعضی از چرخهای تریلی (بهویژه در تریلیهای چندمحور) چند دلیل فنی و اقتصادی دارد:
اول- صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش استهلاک
وقتی بار تریلی سبک است یا خالی حرکت میکند، نیازی به همه محورهای باری نیست. بالا بردن چرخها باعث میشود سطح تماس لاستیک با زمین کمتر شود و در نتیجه:
- مقاومت غلتشی کاهش یابد → مصرف سوخت پایینتر
- لاستیکها دیرتر ساییده شوند
دوم- بهبود مانورپذیری
در مسیرهای باریک، پیچهای تند یا هنگام دنده عقب، بالا بردن یک محور کمک میکند طول مفید شاسی کمتر شده و شعاع گردش کوچکتر شود. این کار باعث میشود راننده راحتتر بچرخد و از گیر کردن جلوگیری کند.
سوم- توزیع بار و جلوگیری از فشار اضافه
وقتی بار سبک است، فشار وزن بین همه محورهای پایین توزیع نمیشود و ممکن است بار بهطور غیرضروری روی بعضی چرخها تقسیم شود. با بالا بردن محور اضافی، بار روی تعداد کمتری از محورهای فعال پخش میشود و رانندگی پایدارتر میگردد.
چهارم- محافظت از جاده و آسفالت
در مسیرهای شهری یا جادههایی که محدودیت بار محوری دارند، رانندهها با بالا بردن محورهای اضافه، تعداد محورهای درگیر را تنظیم میکنند تا با قوانین مطابقت داشته باشند یا فشار اضافه به آسفالت وارد نشود.
پنجم- استفاده در شرایط خاص
- در جادههای لغزنده (برفی یا بارانی)، بالا بردن بعضی چرخها کمک میکند وزن بیشتری روی محورهای محرک بیفتد و چسبندگی افزایش یابد.
- در دستانداز یا خاکی، بالا بردن یک محور مانع ضربهخوردن اضافی لاستیکها میشود.
اثرات کلیِ بالا بردن محور در بار سبک یا خالی
حالت |
محورهای درگیر |
مصرف سوخت (نسبت به پایه) |
سایش لاستیک کلّی |
شعاع گردش تقریبی |
کشش (وزن روی محور محرک) |
همه محورها پایین (بار سبک) |
3 محور تریلی پایین |
100% |
100% |
100% |
100% |
یک محور بالا (بار سبک) |
2 محور تریلی پایین |
92–97% (بهبود ~3–8%) |
70–80% (کاهش ~20–30%) |
90–95% (چرخش راحتتر) |
110–120% |
همه محورها پایین (خالی) |
3 محور تریلی پایین |
100% |
100% |
100% |
100% |
یک محور بالا (خالی) |
2 محور تریلی پایین |
90–96% (بهبود ~4–10%) |
60–75% (کاهش ~25–40%) |
88–94% |
115–130% |
نمونه توزیع وزن (کشنده 4×2 + نیمهتریلی ۳محوره)
فرضها: وزن خالی سِت = 15 تُن (کشنده 7.5t، تریلی 7.5t).
حداکثر مجاز محور تکی ≈ 10–12t و محور دولتی ≈ 18–20t (بسته به کشور/جاده).
سناریو |
وزن محموله |
وضعیت محور تریلی |
وزن روی محور کشنده (محرک) |
وزن روی محورها/اکسلهای تریلی |
جمع کل |
خالی |
0 t |
3 محور پایین |
~6.0 t |
~9.0 t (≈3t هر محور) |
15 t |
خالی |
0 t |
1 محور بالا |
6.5–7.0 t |
8.0–8.5 t (≈4–4.25t هر محور) |
15 t |
بار سبک |
10 t |
3 محور پایین |
~7.5 t |
~17.5 t (≈5.8t هر محور) |
25 t |
بار سبک |
10 t |
1 محور بالا |
8.5–9.0 t |
16.0–16.5 t (≈8–8.25t هر محور) |
25 t |
بار کامل |
26 t |
محورها باید پایین باشند |
~9.0–9.5 t |
~31.5–32.0 t (≈10.5–10.7t هر محور) |
41–41.5 t |
حمل بار با انواع تریلی یکی از درخواستهای پرتکرار کارفرمایان است
در بخش قبلی به شما به صورت مختصر دلایلی را در ارتباط با چرایی بالا بردن لاستیک در تریلیها معرفی کردیم و به شما بگفتیم که روش قرارگیری بار بر روی تریلی چطور باید باشد تا حداقل فشار به بلبرینگ چرخ و یا لاستیک وارد شود. حال در این قسمت قصد داریم ساز و کار حمل بار در انواع تریلی را مورد بررسی قرار بدهیم. زمانی که صحبت از جابهجایی محموله و باربری زمینی به میان میآید، تریلیها به علت انطباقپذیری و راحتی در حمل بار، یک انتخاب محبوب به شمار میآیند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت سفارش حمل بار با انواع تریلی میتوانید به صفحه خدمات حمل بار با تریلی مراجعه کنید.
تریلیهای کفی ظرفیتی در حدود 24 تا 27 تن دارند
به طور کلی در تریلیهای کفی چیزی به غیر از دیواره نیست. اصولا باربری این نوع از تریلی به طور معمولی نیست و به شکل لیفتراک میباشد. ظرفیت این تریلیها بین 24 الی 27 تن میباشد و میتوانید با خیالی آسوده آن را برای حمل بارهای سنگین استفاده کنید.
حمل بار با تریلی بغلدار انتخاب مناسبی است
بسیاری از کالاها هستند که با توجه به نوع بستهبندی امکان حمل با کفی را ندارند. از طرفی ممکن است نوع بار به شکلی باشد که نتوان آنها را روی هم قرار داد و با ترانزیت بارگیری کرد. برای حمل این نوع کالاها میتوان از تریلیهایی استفاده کرد که مانند کفی هستند اما دور تا دور آنها دیوارههایی قرار گرفته است. این دیوارها به صورت متحرک هستند و برای راحت تر بودن فرآیند بارگیری میتوان آنها را باز کرد و بعد از بارگیری برای مهار کردن بار آنها را بست و محکم کرد.
حمل بار با تریلی ترانزیت
تریلی ترانزیت چیست؟ ترانزیتها که در واقع همان تریلیهای چادری هستند دارای یک اتاق بزرگ هستند که در برابر نفوذ رطوبت و ضربه مقاوم است. به همین خاطر برای حمل بارهایی که حساس هستند باید از ترانزیت استفاده کرد.
ترانزیتها همانند تریلی کفی و تریلی بغلدار برای حمل بارهای سنگین تا 22 تن مناسب هستند اما با توجه به اتاقی که دارند، نمیتوان با چرثقیل یا لیفتراک بارگیری کرد.
از تریلیهای کمرشکن برای جابهجایی بارهای فوق سنگین، ترافیکی و حجیم استفاده میشود
کمرشکنها در اولین نگاه شبیه به تریلیهای کفی به نظر میرسند. اما تفاوتی که در آنها وجود دارد این است که یک ناهمواری دارند و بخش عقبی آنها معمولا ارتفاعی کمتر با زمین دارد. به همین خاطر هم میتوان از تریلیهای کمرشکن برای کالا یا محمولههایی که ارتفاعی بیشتر دارند، استفاده کرد.
فهرست کالاهای قابل حمل با تریلی بار
در بخشهای قبلی گفتیم که یکی از دلایل اینکه تریلیها لاستیک خود را بالا میبرند این است که توزیع بار شکل صحیح انجام شده و آسیبی به سیستم ساختاری و فنی خودرو وارد نشود. به طور کلی تریلیها جزو ماشینهای سنگین باربری به شمار میآیند که به منظور حمل بار در اوزان بالا کاربرد دارند. از متداولترین بارهای قابل حمل با تریلی میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- ورق آهن و MDF
- کیسه مواد
- پالت
- رول ورق
- کانکس و خانههایی پیش ساخته
- ماشین آلات مخصوص راهسازی و کشاورزی
عوامل بسیاری کرایه حمل بار با تریلی را تعیین میکنند
یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد ایجاد شود، نرخ کرایه تریلی است که در این خصوص نمیتوانیم قیمت دقیقی را ارائه کنیم. زیرا هر روز به علت نوسانات بازار این احتمال میرود که قیمتها افزایش و یا کاهش داشته باشند. مهمترین عوامل موثر بر کرایه حمل بار با تریلی به شرح زیر هستند:
- نوع تریلی که اجاره میکنید، بسیار مهم است و نرخ کرایه آن بستگی به مشخصات فنی و حمل و نقل ظرفیت آن دارد. برای نمونه تریلیهای سنگین با حمل بار بیشتر، به طور معمول هزینه اجاره بیشتری در مقایسه با تریلیهای سبک دارند
- طبیعتا با افزایش مدت زمان اجاره، تخفیفاتی برای شما لحاظ خواهد شد. برای نمونه اجاره کردن تریلی برای یک هفته ارزانتر از اجاره تریلی برای یک روز خواهد بود
- فاصله طی شده بین مبدا و مقصد بر قیمت حمل بار با تریلی تاثیر دارد و این مساله به این خاطر است که با افزایش فاصله، هزینه سوخت، نگهداری و تعمیرات این خودروی باربری سنگین بیشتر میشود
- هزینه اجاره تریلی در نقاط جغرافیایی مختلف متفاوت است. برای نمونه در مناطقی که شبکه حمل و نقل خوبی دارند، هزینه اجاره کمتر میباشد
- نوع باری که قرار است با تریلی حمل شود بر نرخ آن تاثیر دارد. مثلا حمل بارهای خطرناک یا بارهایی که نیاز به حفظ امنیت بیشتری دارند، به مراتب بالاتر است
حمل بار با تریلی به شکل اصولی در آنلاین باربری
مجموعه آنلاین باربری یکی از بزرگترین مراکز باربری در کشور است. یکی از خدمات باربری ارائه شده در این مجموعه استفاده از انواع تریلی است. در صورتی که بارهای شما سنگین است و قصد انتقال آنها به مقصدی دور را دارید، مراجعه به بارتو برای حمل بار با تریلی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. سامانه حمل بار هوشمند بارتو نیز به صاحبان کالاها این امکان را داده تا با مناسبترین قیمت و امنیت بالا، بار خود را به دست رانندگانی با خودروهای مناسب که برای فرآیند حمل بار ایمن و کارآمد اعلام آمادگی میکنند، بسپارند.
جمع بندی
پس اگر خالی یا سبک هستی: محور کمکی را بالا ببر → ۳–۱۰٪ صرفهجویی سوخت + مانور بهتر + کشش بیشتر یا اگر نزدیک ظرفیت یا کامل هستی: همه محورها پایین و اگر همیشه فشار باد تایر و محدودیتهای بار محوری را چک کن تا صرفهجویی به قیمت جریمه/خطر تمام نشود.
منابع و ارجاعات
- محتوای تخصصی در زمینه حمل و نقل