انواع دامن

راهنمای انواع مدل دامن | بیش از 20 مدل | 0 تا 100

0

مقدمه

قرن‌ها است که مردم سراسر دنیا از انواع دامن به عنوان بخشی از لباس خود استفاده می‌کنند. دامن‌ها در طول زمان تنوع بسیاری زیادی پیدا کرده‌اند؛ از تغییر در قد آن‌ها گرفته تا برش و مدل دوخت و… . دامن یکی از اجزای اصلی لباس در خانم ها می باشد که می تواند به یک خانم ظاهری پیچیده، زنانه، گرم و مطبوع، جذاب، مدرن، متناسب، شجاع، و … بدهد. برای اینکه دامنی که انتخاب می‌کنید، متناسب با سبک پوشش و اندام شما باشد، علاوه بر طرح و رنگ و جنس پارچه، باید به مدل دامن و برش آن هم توجه کنید. بر اساس تحقیق و تحلیل دانوما، معیارهای پوشش مناسب مخصوص خانم ها عبارت است از:

  • زیبایی در کنار فقدان جلب توجه ویژه: لباس می تواند در کنار داشتن زیبایی، جلب توجه نکند.
  • پوشیدگی: لباس نباید کوتاه و بدن نما باشد.

در این مطلب انواع دامن را برای شما شرح می دهیم.

متن اصلی

انواع دامن زنانه بر اساس مدل شامل موارد زیر می باشد:

اول | دامن پلیسه (Pleated)

دامن پلیسه

دامن پلیسه یکی از دامن‌هایی است که همیشه و در همه فصل‌ها طرفدار دارد. این دامن هم از مشتقات دامن‌های چین‌دار و پلیتی است. این دامن تشکیل شده از چند لایه پارچه که روی هم خوابیده ‌اند. امکان دارد که این چین‌خوردگی‌ها از قسمت کمر دامن شروع شود یا تکه بالایی دامن از پلیسه‌ها جدا باشد. دامن‌های پلیسه تنوع زیادی دارند. بعضی از آن‌ها پلیسه‌های درشت و بعضی پلیسه‌های ریز دارند. اگر دوست دارید اندام شما کشیده‌تر به نظر برسد بهتر است از دامن‌هایی استفاده کنید که پلیسه‌ی آن‌ها ریزتر است.

دوم | دامن کلاوش یا کلوش  (flare skirt)

دامن کلوش

دامن کلوش که به نام های دایره ای، اسکیتر و خطی (A مانند) نیز گفته می شود؛ پارچه‌ی دامن به یک کمربند وصل شده و این کمربند درست روی خط کمر فرد قرار می‌گیرد. این مدل دامن هم معمولا پارچه‌ی زیادی می‌خواهد. قد این دامن می‌تواند از کوتاه و بالای زانو باشد تا دامنی که به روی پا می‌رسد. این دامن‌ها برای مواقعی که فعالیت شما زیاد است، مناسب است چون با آن به‌راحتی می توانید قدم‌های بلند بردارید؛ به‌همین دلیل به عنوان دامن تنیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع دامن مدل‌های دیگری هم دارد که الگوی آن نیم‌ دایره یا دو برابر یک دایره است. این مدل‌ها چین‌های کمتر یا بیشتر از دامن دایره‌ای معمولی دارند.

سوم | دامن مدادی  (Pencil)

دامن مدادی

این دامن معمولا برای استایل‌های رسمی مناسب است و گزینه مورد علاقه زنان در دنیای حرفه‌ای و تجاری می باشد. این نوع دامن ها به طول دلخواه بریده شده و بعد از دوخت شکل مستطیل پیدا می‌کنند. اگر دامن مدادی از پارچه کشسان تهیه نشود، به یک چاک در کنار یا پشت نیاز دارد. در غیر این صورت راه رفتن با آن بسیار سخت خواهد بود.

چهارم | دامن پپلوم (Peplum)

دامن مدل پپلوم کاملا شبیه به دامن مدادی است؛ با این تفاوت که چین اضافه‌تری روی کمر دارد و بر روی نوع دیگری از دامن قرار می‌گیرد (مثلا دامن مدادی). در واقع پپلوم نوعی چین اضافه برای اضافه کردن به دامن‌های دیگر است و جنبه‌ی تزیینی دارد. دامن‌های پپلوم برای متعادل‌کردن شانه‌های پهن و پنهان کردن نیم تنه میانی پهن استفاده می شوند.

پنجم | دامن راسته  (Straight)  

دامن راسته

دامن مدل راسته، ساده‌ترین مدلی است که می‌توانید روی‌ آن سبک‌های مختلف را اعمال کنید. الگوی این مدل دامن هم بسیار ساده است و به عنوان پایه دیگر دامن‌ها شناخته می‌شود.

ششم | دامن لاله ای یا خمره ای ‌ (Tulip)

این دامن با کمی تغییر در طراحی دامن راسته طراحی شده است و دارای لبه‌های نامتقارن است و شکلی شبیه گلبرگ‌های گل لاله دارد. جلوی این دامن قد کوتاه ‌تری دارد و جایی است که دو لایه‌ی دامن روی هم می‌آیند و گلبرگ‌های لاله را تشکیل می‌دهند. این مدل دامن زیاد مرسوم نیست و حتما باید برای استفاده آن در استایل خود، دانش خوبی از فشن و مُد داشته باشید.

هفتم | دامن سارونگ  (Sarong)

دامن سارونگ

این دامن‌های بلند و گشاد معمولا برای موقعیت‌های غیررسمی (مثلا در ساحل) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مدل دامن از ناحیه کمر دور فرد می‌پیچد و در پهلو بسته می‌شود. دامن سارونگ می‌تواند کوتاه هم باشد و تا زانو ادامه داشته باشد. به دلیل چاک بلندی که دارد، این مدل دامن اغلب در هنگام راه رفتن یکی از پاها را نمایان می‌کند.

هشتم | دامن حبابی  (Bubble)

دامن حبابی

در میان انواع مدل دامن، دامن حبابی دقیقا روی سجاف آن پف می‌کند؛ زیرا در قسمت پایین، به سمت بالا و داخل جمع شده است. بنابراین شکل و حالتی مانند حباب به خود می‌گیرد. این مدل دامن‌ها پارچه‌ی زیادی نیاز دارند و تقریبا دو برابر دامن عادی پارچه برای دوخت آن‌ها استفاده می‌شود. دامن حبابی از آن دست دامن‌هایی نیست که بتوانید همیشه آن را بپوشید و هر از چند گاهی در دنیای مد خودی نشان می‌دهد.

 نهم | دامن کول  (Cowl)  

دامن کول حجم بیشتری به قسمت میان ‌تنه و زیر کمر اضافه می‌کنند. در نتیجه این مدل برای کسانی مناسب است که دوست دارند اندام پر تری داشته باشند. برای دوخت این دامن از پارچه‌های نرم و لخت استفاده می‌شود.

دهم | دامن پری دریایی یا ماهی (Mermaid or Fishtail)

دامن پری دریایی

دامن ماهی ظاهری دقیقه شبیه دم ماهی دارد. این دامن در قسمت کمر، تنگ و در پایین گشاد شده و اندام شما را شبیه اندام‌های ساعت‌ شنی می کند و از این مدل دامن در طراحی لباس ‌های مجلسی استفاده می‌کنند. این نوع دامن‌ها اغلب برای لباس‌های عروسی استفاده شده و دنباله‌دار هستند.

یازدهم | دامن ای‌-لاین  (A-line)

دامن ای لاین

دامن ای-لاین، درست شبیه حرف A انگلیسی است؛ به همین دلیل، به آن ای-لاین گفته می شود که یکی از محبوب ‌ترین مدل‌ های دامن به شمار می ‌رود. این نوع دامن بهترین گزینه برای کسانی است که اندام گلابی ‌شکل دارند. این دامن معمولاً تا روی زانو است و در صورت صاف قرار گرفتن روی زمین، به شکل مثلثی در می‌آید. به دلیل حالت نسبتا گشاد دامن، نیازی به چاک در پهلو یا پشت ندارد تا به راحتی راه بروید. دامن های A-line عموماً در قسمت کمر قرار گرفته و به همین دلیل بهتر است که برای نگه داشتن آن در جای مناسب، از کمربند استفاده کنید.

دوازدهم | دامن یوک  (Yoke)

دامن یوک

این دامن یک برش جداگانه در بالا دارد و در بالا و روی کمر، ظاهر لاغری به شما می‌دهد. این قسمت ممکن است پهن یا باریک باشد. حتی ممکن است شکل آن کاملا گرد یا نوک ‌تیز باشد. این مدل دامن هم معمولا همیشه مد است و با هر استایلی جور در می‌آید. دامن یوک معمولا تا زانو است ولی محدودیتی در قد آن وجود نداشته و مطابق با سلیقه‌ی خود می‌توانید مدل بلندتر یا کوتاه‌تر آن را انتخاب کنید.

سیزدهم | دامن‌ شلواری  (Divided)

دامن شلواری

دامن شلواری را هم می‌توان در دسته شلوارها و هم دامن‌ها قرار داد. این دامن شبیه به دامن کلوش است اما در واقع مانند شلوار قسمتِ پایین آن، به طور عمودی، به دو قسمت تبدیل شده است.

چهاردهم | دامن مربعی  (Handkerchief)

دامن مربعی

این دامن برش مربعی شکل داشته و در چهار قسمت، گوشه‌های تیز آن رو به پایین ادامه پیدا می‌کند. برش آن ممکن است به جای مربع، مستطیل باشد. برای این دامن‌ها از پارچه‌هایی استفاده می‌کنند که لخت و نرم باشد.

پانزدهم | دامن کوتاه یا مینی  (Mini skirt)

دامن کوتاه یا مینی

دامن مینی یا مینی ‌ژوپ به‌ معنای دامن کوتاه است و مربوط به دهه ۱۹۶۰ است و همانطور که از نامش هم برمی‌آید، بسیار کوتاه است. بلندی مینی‌ژوپ‌ها از ۲۵ تا ۴۳ سانتی‌متر است؛ البته قانونی وجود ندارد و مینی‌ژوپ‌ها می‌توانند از ۲۵ سانتی‌متر هم کوتاه‌تر باشند. این دیگر به سلیقه و البته شکل اندام شما بستگی دارد. دوخت این مدل دامن بسیار مقرون به صرفه است زیراکه مقدار پارچه بسیار کمی لازم دارد.

شانزدهم | دامن کمربلند  (High waisted)

دامن کمربلند

دامن کمر پهن یا کمربلند که ویژگی اصلی آن کمر پهن و بلند آن است؛ قد متفاوتی دارد و متناسب با سلیقه‌ی خود می‌توانید مدل بلند یا کوتاه آن را انتخاب کنید. معمولا به همراه این دامن، کمربندهای تزیینی هم استفاده می‌شود.

هفدهم |  دامن رپ  (Wrap)

این دامن‌ها هم دور کمر پیچیده شده و با گره، بسته می‌شوند. دامن رپ هم ظاهری شبیه به سارونگ دارد. گاهی برای بستن این دامن به‌جای گره از دکمه استفاده می‌شود. برای دوختن این دامن‌ها از پارچه‌هایی استفاده می‌کنند که لخت و نرم باشد.

هجدهم | دامن کوتاه بلند یا لو  (High/ Low)

دامن کوتاه بلند

همان‌طور که از اسم این دامن پیداست، هم کوتاه و هم بلند است و معمولا یک طرف یا جلو یا پشت این دامن از طرف دیگر آن بلندتر است. بهتر است این مدل دامن با پارچه‌های لخت و نرم مانند ریون، دوخته شود. اختلاف قد جلو و پشت این دامن ممکن است خیلی کم یا حتی بسیار زیاد و قابل توجه باشد. این دامن برای کسانی که قد بلندی دارند انتخاب مناسبی است. از این مدل دامن در بسیاری از پیراهن‌های مجلسی و شب هم استفاده می‌کنند.

نوزدهم | دامن طبقه ‌ای  (Layered skirt)

دامن طبقه ای

همان طور که از نام این دامن پیداست، از چندین طبقه یا لایه تشکیل شده است. هر کدام از لایه‌ های این پارچه، روی لایۀ دیگری قرار گرفته و در نهایت، دامن طبقه ‌ای را تشکیل می ‌دهد. در مدل‌های کوتاه‌تر این دامن، تعداد لایه‌ها کمتر می‌شود.

بیستم | دامن نامتقارن  (Asymmetrical)

این مدل دامن متکی بر خطوط نامتقارنی است که با برش پارچه و سطوح مختلف سجاف دوخته می‌شود. دامن نامتقارن معمولاً به صورت مورب بریده می‌شود و یک طرف آن از طرف دیگر بلندتر است. دامن‌های نامتقارن می‌توانند تنگ، گشاد یا بلند باشند.

بیست و یکم | دامن گوده‌ دار  (Godet)

دامن گوده دار

دامن گوده‌دار مدلی از انواع دامن زنانه است که برای پر و حجیم‌ به ‌نظرآمدن دامن به آنها پارچه‌هایی بریده ‌شده با الگوی مثلث اضافه می‌شود؛ یعنی تکه ‌پارچه ‌هایی مثلثی به قسمت ‌هایی از پارچه دامن دوخته می‌شود. این دامن ها دارای چین‌های اضافه هستند که ابتدای این چین‌ها می‌تواند از وسط ران یا ابتدای زانو باشد و به قد دامن بستگی دارد.

منابع و ارجاعات

  • محتوای تخصصی حوزه مد و پوشاک
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =