اثبات خیانت مرد به زن

اثبات خیانت مرد به زن + حکم مجازات آن

0

مقدمه

به برقراری هرنوع رابطه اعم از عاطفی، جنسی و … با فردی خارج از محدوده ازدواج، خیانت می گویند که این رابطه می تواند حضوری و یا در فضای مجازی باشد. چنانچه زن یا مردی متوجه خیانت همسر خود شود و بخواهد از او شکایت کند، باید به راه های اثبات خیانت آگاه باشد، بنابر این در این مقاله، راه ها و مدارک لازم برای اثبات خیانت مرد و نیز نوع مجازات او ارائه می شود.

متن اصلی

راه های اثبات خیانت مرد در دادگاه

اختلاف زن و شوهر

بطور کلی ادله اثبات جرائم (طبق ماده 160 قانون مجازات اسلامی) شامل اقرار، شهادت شهود، علم قاضی و در بعضی موارد خاص قسامه و سوگند است، بنابراین راه های اثبات خیانت مرد در دادگاه به قرار زیر است:

  • اقرار: اقرار فرد خیانت کار در حضور قاضی که حتی اگر آن مرد سفیه باشد، اقرارش قابل قبول است. البته اقرار نباید از روی اجبار و اکراه باشد. اگر در خیانت، زنا اتفاق افتاده باشد، برخلاف سایر جرائم 1 بار اقرار کافی نیست بلکه فرد خیانت کار باید 4 بار اقرار نماید

       و در صورتی که کمتر از 4 بار اقرار نماید حد ساقط می شود و 31 تا 74 ضربه شلاق تعزیری درجه 6 برای وی درنظر گرفته می شود.

  • شهادت شهود: شهادت شهود که تعداد آنها بستگی به نوع خیانت دارد. اگر در خیانت ، زنا اتفاق افتاده باشد، برای اثبات آن علاوه بر اقرار فرد خیانت کار، شهادت 4 مرد بالغ، عاقل، با ایمان و عادل یا شهادت 3 مرد و 2 زن عادل نیز الزامی است.
  • علم قاضی: منظور از علم قاضی یقین حاصل از مستنداتی است که نزد ایشان مطرح می گردد. مانند اقرار فرد خیانت کار، شهادت شهود، نظریه کارشناس، تحقیقات محلی، گزارش ضابطین دادگستری و هر اماره(نشانه) و قرینه ای که برای قاضی یقین آور باشد.
ارائه عکس و اسکرین شات و ضبط مکالمه براساس قانون جزء ادله ی اثبات جرم نیست اما می تواند به عنوان اماره(نشانه) خیانت برای ارائه به قاضی مورد استناد قرار گیرد.
برای گرفتن پرینت مکالمات و پیامک‌های فرد خیانت کار نیاز به دریافت دستور قاضی است.
اگر مردی بدون اجازه همسرش و یا دادگاه، ازدواج مجدد کند برای اثبات آن، اگر ازدواج دائم باشد که در شناسنامه او ثبت شده و می توان به راحتی به اثبات رساند و اگر عقد موقت باشد، باید شاکی صیغه نامه را بیابد و به دادگاه ارائه دهد و یا با ارائه مدارک لازم قاضی را به دفتر ثبت ازدواج آن ها ارجاع دهد .

مجازات خیانت مرد به همسرش 

مجازات

مجازات خیانت مرد دارای همسر به قرار زیر است:

  • حد رجم (سنگسار): چنانچه مرد زن دار مرتکب زنا شود اگر دارای شرایط احصان باشد،محکوم به حد رجم (سنگسار) می باشد. منظور از محصن این است که مرد دارای زن بوده و امکان برقراری رابطه ی جنسی با همسرش برای او ممکن باشد.
  • حد جلد، تبعید و تراشیدن موی سر: چنانچه مردی که دارای زن می باشد در دوره عقد و قبل از برقراری رابطه جنسی با همسردائمش، با زن دیگری زنا نماید جرم وی زنای محصنه نبوده و به مجازات سنگسار محکوم نمی شود بلکه بنابر قانون و شرع به 100 ضربه شلاق حدی، تراشیدن موی سر و تبعید به مدت 1سال قمری محکوم می شود.
  • شلاق تعزیری: چنانچه مردی که دارای همسر دائم می باشد مرتکب رابطه نامشروع مادون(کمتر از) زنا اعم از بغل کردن، بوسیدن ، لمس کردن و … شود مجازات وی تا 99 ضربه شلاق تعزیرسی می باشد.
در صورتی که مرد به دلیل بیماری همسرش و یا در سفر بودن، امکان رابطه جنسی برایش مقدور نباشد و به این وسیله اقدام به رابطه جنسی با زن بیگانه ای بنماید به مجازات زنای محصنه محکوم نمی شود بلکه به حد جلد یا همان شلاق محکوم می شود.

نکات مهم اثبات خیانت شوهر به زن

نکات مهم اثبات خیانت شوهر به زن عبارت است از:

  • رابطه مهریه با خیانت مرد: اگر زن به دلیل خیانت اثبات شده همسرش درخواست طلاق دهد، می تواند مهریه را به طور کامل دریافت کند.

 

  • رابطه حق طلاق مرد با خیانت زن: براساس شرع و قانون حق طلاق با مرد می باشد بنابراین بدون اثبات خیانت همسرش هم می تواند او را طلاق دهد.
  • رابطه حق حضانت فرزند با خیانت مرد: اگر طلاق به دلیل روابط نامشروع و فساد اخلاقی مرد باشد، به طوری که به او عنوان فساد و فحشا بدهند، حضانت فرزند بکلی از او سلب خواهد شد. در غیر اینصورت، قوانین حضانت مطابق قانون مدنی اجرا می شود.

لغات و اصطلاحات

  • تنصیف: هنگامی که مرد تصمیم بر طلاق همسرش دارد باید نیمی از اموال خود را که در طول زندگی زناشویی به دست آورده‌اند به همسرش بپردازد.( تنصیف یک شرط اختیاری ضمن عقد است اگر زوج هنگام عقد آن را بپذیرد هنگام طلاق باید اجرا کند.)
  • جلد: تازیانه

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 7 =