هوش درون فردی گاردنر

هوش درون فردی گاردنر چیست؟

0

مقدمه

هوش درون فردی (Intrapersonal intelligence) به معنی توانایی توصیف دقیق خود و ارائه ی نموداری از مختصات وجودی خویشتن، احساسات و عواطف خویش، روحیات و نوع شخصیت خود و استفاده از این مدل و الگو برای عملکرد مؤثر در زندگی می باشد. کسی که دارای هوش درون فردی است از خودآگاهی خوبی برخوردار بوده و در هر لحظه از حالات روحی روانی خویش آگاه است و می داند چه احساس یا عاطفه ای را تجربه می کند. این آگاهی و شناخت نسبت به احساسات خود ممکن است دیگر ویژگی های شخصیت آنها را تقویت کند. در این مطلب ویژگی ها، مشاغل مناسب، توصیه هایی برای تقویت، مزایا، محیط مثبت و نامساعد برای افراد دارای هوش بدنی جنبشی ارائه می شود.

متن اصلی

ویژگی های افراد با هوش درون فردی

ویژگی های هوش درون فردی

ویژگی های افراد دارای هوش درون فردی عبارت است از:

  • تسلط بر خویشتن: این گونه افراد حد و حدود خود را به خوبی می شناسند، شخصیت مستقلی دارند و همواره مایل اند نگرشی مثبت به زندگی داشته باشند. هر گاه به حالت روحی بدی دچار شوند، درباره ی آن به خیال پردازی مشغول نمی شوند و به سرعت خود را از آن حالت خارج می کنند. آنها معمولاً در چنگال احساسات خود اسیر نمی شوند و بر زندگی عاطفی خویش مسلط اند.
  • داشتن خودآگاهی: افراد دارای هوش درون فردی از خودآگاهی برخوردارند و دارای انضباط فردی هستند و برای تقویت بصیرت و بینش درونی خود اهمیت قائل اند.
  • داشتن بلوغ عاطفی: این گونه اشخاص دارای بلوغ عاطفی هستند و به محرک های درونی و بیرونی پاسخ مناسبی می دهند و قدرت سازگاری آن ها با محیط خوب است و از انعطاف پذیری، دوراندیشی، مسالمت جویی و سایر رفتارهای رشد یافته برخوردار هستند.
  • عدم بروز احساسات خود: افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند، به ندرت شدت احساسات خود را به دیگران ابراز می‌کنند. آن ها ترجیح می‌دهند مسائل روحی و عاطفی را در خود حل کنند تا اینکه با دیگران مطرح کنند. این افراد زمانی که به مشکلی بر می‌خورند، ترجیح می‌دهند در خلوت خود مسائلشان را حل کنند و به ندرت پیش می‌آید با دیگران درد دل کرده و از آن ها راهکار بخواهند.
  • عدم توجه به قضاوت دیگران: از آنجایی که افراد با هوش درون فردی بالا از درونیات خود به خوبی آگاه هستند، از برداشت‌های دیگران از خودشان کمتر نگران هستند و قضاوت‌های دیگران در عملکرد آنها تاثیری ندارد.
  • داشتن حس ششم: حس ششم این افراد قوی است. می توانند برخی از مسائل را به صورت غریزی درک کنند و بفهمند بدون اینکه هیچ استدلال آگاهانه ای در مورد آن داشته باشند.
  • داشتن درک بالا از سخنان بقیه: افرادی که هوش درون فردی بالایی دارند، اغلب بیشتر از آنکه صحبت کنند، گوش می‌دهند و می‌توانند معنای کلام شما را به راحتی درک کنند. آن ها خیلی خوب می‌توانند محتوای یک سخنرانی را درک کرده و اهم موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفته است را طبقه‌بندی کنند.

مشاغل مناسب افراد دارای هوش درون فردی

مشاغل مناسب هوش درون فردی

برخی از مشاغل مناسب افراد دارای هوش درون فردی عبارتند از:

  • کاشف
  • تجارت آزاد
  • مشاور مشاغل
  • نقاش
  • محقق، پژوهشگر
  • مشاور معنوی
  • نویسنده
  • کارشناس الهیات
  • کارشناس انرژی درمانی
  • مشاور سلامتی
  • کارآگاه
  • روان درمانگر
  • جرم شناس
  • روان شناس
  • درمانگر
  • آینده نگر
  • کارشناس کامپیوتر
  • فیلسوف

توصیه هایی برای تقویت هوش درون فردی

شما به همان میزان که تمایل داشته و تمرین کنید، می توانید هوش درون فردی خود را تقویت کنید. در نتیجه در مورد هر یک از رهنمودهای زیر سعی کنید به تمرین بپردازید:

  • ساخت هدف مشخص: هدف ساده ای را برای امروز، برای آخر هفته و برای این ماه، در نظر بگیرید و آن ها را یادداشت کرده و آن ها را انجام دهید. نتیجه را در یک دفتر یادداشت بنویسید (اگر به آن ها دست نیافتید هدف های دیگری را مشخص کرده و دوباره سعی کنید به آن ها دست یابید).
  • انجام کار محبت آمیز: یک کار محبت آمیز را به طور اتفاقی در نظر بگیرید و آن را برای کسی انجام دهید (مثلاً توی اتوبوس جای خود را به کسی بدهید و یا به یک شهروند بزرگسالی که واقعاً نیاز به کمک دارد خدمت کنید).
  • انجام کاری متفاوت برای خود: کار متفاوتی را برای خود انجام دهید و کارهای روزمره و یکنواخت خود را تغییر دهید (مثلا اشیای آپارتمان خود را تغییر مکان دهید، رنگ موی خود را عوض کنید، مدل موی خود را تغییر دهید و …) همچنین سعی کنید یک روز کامل را با خود سپری کنید و با هیچ کس حرفی نزنید.
  • کمک به یک دوست: مشاور و معلم کسی باشید و به طور منظم او را ببینید. کار مشترکی را با او انجام دهید و به او کمک کنید و اوقاتی را با او گذرانده و به آنچه او دوست دارد علاقه نشان دهید. همچنین مترصد باشید ببینید وقتی که کسی از اطرافیانتان کمی غمگین به نظر می رسد، به او خوبی کنید.
  • مطالعه ی مقالات: مقاله ای راجع به خود بهبودسازی، شفا، عصر جدید اطلاعات در اینترنت بخوانید. سعی کنید نگرش های جدید را درک کنید.
  • زندگی در حال: در لحظه ی حال زندگی کردن را از اساتید معنوی یاد گرفته و سعی کنید این طور زندگی کنید.
  • انجام یوگا: مدت زمانی را به مراقبه پرداخته و آرام باشید. همچنین برای تقویت تمرکز خود یوگا انجام دهید.
  • داشتن یادداشت روزانه: در انتهای هر روز در مورد افکار و احساسات خود یادداشت هایی بنویسید.

محیط خلاقانه برای هوش درون فردی

محیط های خلاقانه و مناسب برای افراد دارای هوش درون فردی عبارت است از:

  • این افراد زمانی که معلم گزینه هایی را برای فعالیت در کلاس مطرح می کند با رغبت و میل بیشتری به انتخاب می پردازند و آن گزینه ای را که بیشتر دوست دارند، برمی گزینند.
  • این اشخاص مواقعی را دوست دارند که به تک تک دانش آموزان امکان داده می شود تا انشای خود یا نوشته و فعالیت انفرادی خود را عرضه کنند.
  • فضای مطلوب دانش آموزان دارای هوش درون فردی آنجایی است که به آن ها فرصت داده می شود تا نظر و عقیده ی شخصی خود را راجع به مطلبی ابراز کنند.
  • نوشتن و تهیه روزنامه یا مجله هفتگی یکی دیگر از فعالیت های مطلوب این گونه افراد است. چون در آنجا می توانند فردیت خود را به طور کامل به نمایش درآورند.
  • به طور کلی، اوقاتی که به دانش آموزان فرصت داده می شود تا به تنهایی کار کنند و حاصل را به معلم نشان دهند، برای افراد دارای هوش فردی بسیار مطلوب است.
  • افراد دارای هوش درون فردی به طور کلی از هر نوع چالش و معما خوششان می آید. زیرا آن را عرصه ای برای نشان دادن قابلیت های خود می بینند. از همین رو با آغوش باز به استقبال این نوع فعالیت ها می روند.
  • زمان های یادگیری انفرادی و مستقلانه برای این گونه دانش آموزان مطلوب است.
  • تجاربی که توأم با تخیل و به کارگیری قومی تجسم و تصور است، این گونه افراد را به خود جلب می کنند.
  • این نوع دانش آموزها عاشق تهیه گزارش های انفرادی از موضوعی خاص هستند.
  • آن ها علاقه ی خاصی به خود اکتشافی دارند و دلشان می خواهد با دنیای درونی خویش بیشتر آشنا شوند.

محیط نامساعد برای هوش درون فردی

محیط نامساعد برای هوش درون فردی

محیط های نامناسب افراد دارای هوش درون فردی عبارت است از:

  • آزمون یا تست های استاندارد، معمولاً برای این گونه افراد نامطلوب است.
  • گزارش یا پژوهش های درسی که در آن ها هیچ گونه فضایی برای دخالت فرد در نظر گرفته نشده و همه چیز از قبل تنظیم و دیکته شده است برای این افراد چندان جالب نیستند.
  • برنامه های درسی یکنواخت روزانه که در آن ها همه چیز از قبل مشخص شده است برای دانش آموزان دارای هوش درون فردی کسالت آور و خسته کننده است.
  • قواعد و قوانینی که هیچ گونه انعطافی ندارند و سفت و سخت هستند. این احکام جامد و لایتغیر برای این گونه دانش آموزان خفقان آور هستند و آنها را عصبی می کنند.
  • فعالیت ها و تکالیفی که از سوی معلم برای بچه های کلاس تعیین می شود و هیچ دلیل و هدف خاصی را دنبال نمی کنند برای این دانش آموزان عذاب آور هستند.

منابع و ارجاعات

  • کتاب هوش چندگانه گاردنر- گردآورنده و ترجمه ی حمیدرضا بلوچ
 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =