عمومی در مالی
image 1629978077

مراحل و نکات سپردن اموال قیمتی به صندوق امانات بانک

1

مقدمه

بانک ها یکی از مهم ترین نهادهای اقتصادی و مالی در جهان به شمار می آیند که اصلی ترین وظیفه شان واسطه گری بین سپرده گذاران و دریافت کنندگان وام ها است. برای استفاده از خدمات بانکی شامل دریافت وام و تسهیلات، دریافت دسته چک (طبق قانون جدید)، دریافت کارت پرداخت، دریافت کارت اعتباری، خرید اینترنتی، پرداخت قبوض، خرید شارژ، سپردن اموال قیمتی به صندوق امانات بانک، سرمایه گذاری، دریافت دستگاه پرداخت، دریافت درگاه پرداخت اینترنتی، نقد کردن چک و بسیاری موارد دیگر لازم است که در یکی از بانک های کشور اقدام به افتتاح حساب بانکی به صورت حضوری یا آنلاین نمایید. طبیعی است که حفظ اموال ارزشمند (طلا، جواهر، پول نقد قابل توجه و…) در محیطی امن و دور از دستبرد سارقان و نیز ایمن از خطرات محیطی (سیل، زلزله و…) همواره دغدغه مالکان یا وکیلان آن‌ها است. آمارها بیانگر این هستند که در حال حاضر به رغم وجود خدمات امانت‌ داری تضمینی از طرف بانک‌ها برای اموال ارزشمند برای اشخاص حقیقی یا حقوقی، استقبال چندانی از این خدمات نمی‌شود. افراد بیشتر گرایش به نگهداری اموال در گاوصندوق‌های خانگی یا موجود در محل کار دارند. جبدون شک نگهداری اموال ارزشمند (که چندان در جریان دخل و خرج زندگی و کسب و کار مورد استفاده نیستند) در محیطی امن در ازای هزینه‌ای ناچیز به ریسک و نگرانی تؤمان نگهداری آن در منزل یا محل کار می‌ارزد. برای آشنایی کامل با مدارک، مراحل و نکات دریافت و سپردن اموال به صندوق امانت بانک، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خودرا با ما به اشتراک بگذارید.


!
از آنجایی که این فرآیند به صورت غیر انحصاری توسط بانک ها و موسسات مختلف ارائه می شود، شرایط، پیش نیازها، مدارک و مراحل آن می تواند متفاوت باشد. آنچه در این مطلب ارائه می شود، موارد مشترک و پرتکرار است.

پیش نیاز و ملزومات

به طور متداول مدارک مورد نیاز برای دریافت و سپردن اموال به صندوق امانات شامل موارد زیر می شود:

  • حساب بانکی معتبر صاحب صندوق در بانک مربوطه
  • اصل و تصویر شناسنامه صاحبان حقیقی یا حقوقی (مدیران مؤسسه) صندوق؛ در صورت داشتن توضیحات، تصویر صفحه توضیحات ممهور به مهر ثبت احوال و در شناسنامه‌های جدید تصویر صفحه محله تنظیم سند
  • اصل و تصویر کارت ملی صاحبان حقیقی یا حقوقی (مدیران مؤسسه) صندوق
  • اصل و تصویر مدارک ثبتی مؤسسه شامل: آگهی تأسیس، اساسنامه، روزنامه رسمی آخرین تغییرات اعضای هیئت مدیره و صاحبان امضای مجاز، اظهارنامه ثبت و …
  • عکس 4×3 صاحبان صندوق یا نمایندگان قانونی صاحبان صندوق
  • معرفی‌نامه شخص یا اشخاصی که اجازه مراجعه و دسترسی به صندوق را دارند.
  • هزینه و ودیعه اجاره صندوق
  • ممکن است نداشتن چک برگشتی و بدهی غیرجاری از شرایط برخی بانک ها باشد.

مراحل اصلی

اول | مراجعه به یکی از شعب دارای صندوق امانت بانک

مراجعه به یکی از شعب دارای صندوق امانت

در اولین مرحله باید یکی از شعب بانک مورد نظر که دارای خدمات صندوق امانت تضمینی است را انتخاب کرده و به صورت حضوری به آن مراجعه کنید. در ادامه با دریافت شماره، به باجه مورد نظر مراجعه نمایید.


!
برخی بانک‌ها تسهیلات صندوق امانات را تنها در اختیار مشتریان خوش حساب خود می‌دهند.

دوم | تکمیل مشخصات و ارائه مدارک

پس از فرا رسیدن نوبت، به باجه مورد نظر رفته، و روال زیر را انجام دهید:

  • به طور معمول برای دریافت صندوق امانت باید حساب فعال در بانک مورد نظر داشته باشید. بنابراین در اولین قدم، چنانچه حساب ندارید، ابتدا باید افتتاح حساب نمایید.
  • در ادامه فرم صندوق امانات را از تحویل‌دار دریافت و تکمیل نمایید. سپس فرم به همراه سایر مدارک درخواستی (بسته به نوع مالکیت صندوق)، تحویل دهید.

سوم | تعیین فضای مورد نیاز و پرداخت هزینه

در این مرحله باید بسته به نیاز به فضای فیزیکی برای نگهداری اموال خود، صندوق مناسب را انتخاب کرده و به تحویل‌دار اعلام بفرمایید. تحویل‌دار هزینه اجاره سالیانه به انضمام مبلغی به عنوان ودیعه را از شما مطالبه می‌کند و شما نسبت به پرداخت آن اقدام می‌کنید.


!
به طور معمول ودیعه ای که نزد بانک می گذارید معمولا چندبرابر (مثلا 8 برابر) هزینه اجاره سالانه است.


!
در کنار تمامی مزایا، یکی از ایرادات سپردن اموال ارزشمند به صندوق امانت بانک‌ها این است که مشتری فقط در ساعات اداری مجاز به استفاده از صندوق امانات است. این یعنی اگر به هر دلیلی در خارج از ساعات اداری نیاز فوری به دسترسی به صندوقتان داشته باشید، باید تا روز کاری بعد صبر کنید.

چهارم | تحویل صندوق

تحویل صندوق امانت

پس از تأیید ثبت ‌نام، صندوق امانتشما در بخش صندوق امانات بانک، به همراه اسناد مربوطه، کلید و دیگر موراد امنیتی تحویل شما می‌گردد. از لحاظ امنیتی، کلید صندوق امانات فقط تحویل صاحب (صاحبان آن) است. در برخی بانک‌ها از روش‌های نوینی مانند احراز هویت به صورت الکترونیکی و … در کنار قفل برای بالا بردن امنیت استفاده می‌شود.


!
در صورت مفقودی کلید کلیه هزینه‌های مربوط به تغییر قفل و تعمیر صندوق به عهده صاحب صندوق است.


!
در قالب اسناد ارائه شده نحوه مراجعه به صندوق امانات به اطلاع شما خواهد رسید. عموماً در ساعات اداری و بدون پرداخت هزینه اضافی امکان مراجعه به صندوق امانات مقدور خواهد بود.

نکات کلیدی

برخی نکات مهم و کلیدی در خصوص سپردن اموال به صندوق امانات عبارت است از:

  • در صورت اینکه مالک فعلی صندوق قصد معرفی وکیل برای مراجعه به صندوق را دارد این مورد علاوه بر طی مراحل قانونی مستلزم معارفه حضوری توسط مالک صندوق به بانک هست.
  • در صورت فوت یا مفقود شدن مالک برای مدت طولانی، تنها پس از طی مراحل قانونی در دادسرا و صدور رأی دادگاه و پرداخت هزینه‌های بانک، محتویات صندوق به نمایندگان قانونی مالک صندوق تحویل می‌گردد.

لغات و اصطلاحات

  • ایمنی و امنیت بالای صندوق امانات: تأکید شده است که از لحاظ ایمنی و امنیتی، صندوق امانات بانک‌ها می‌تواند خیلی مطمئن‌تر از یک گاوصندوق کوچک در منزل باشد. تدابیر ایمنی و امنیتی در صندوق‌های امانات بانک‌ها بالاست. سیستم‌های ضد حریق و دیگر موارد حفاظتی ایمنی خیال شما را از لحاظ خسارات آسوده می‌کند و بدیهی است که امنیت محیط بانک نسبت به سرقت همچنین شامل اموال به امانت گذاشته شده در صندوق که کلیدش تنها در دست شماست، می‌شود.

منابع و ارجاعات

  • بررسی تجربیات استفاده از صندوق امانات
  • وبسایت های محتوایی در حوزه مالی و اقتصادی
  • وبسایت های برخی از بانک های ارائه دهنده صندوق امانات
 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات سپردن اموال قیمتی به صندوق امانات بانک

  1. نیلا گفت:

    ممنون
    فکر می کردم فقط بعضی بانکا این کارو انجام میدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 4 =