1

مقدمه

شیرینی نان پنجره‌ای یا شیرینی پنجره‌ای یا خاتون پنجره یا مُنَقّا یکی از قدیمی‌ترین شیرینی‌های ایرانی است. مواد تشکیل دهنده آن آرد سفید گندم، تخم‌مرغ، پودر نشاسته، گلاب و روغن است که با خاک قند تزئین شده ‌است. نان منقاهمان نان پنجره ای است که در شهرهای دیگر نیز تهیه می‌شود و پیشینه ای طولانی دارد. اما نوع یزدی آن اندکی متفاوت تر است و از روغن گیاهی خوراکی، شیرکم چرب پاستوریزه، آرد گندم، تخم مرغ مایع پاستوریزه تهیه می‌شود. در این مطلب، مراحل اصلی و نکات کلیدی پخت شیرینی خاتون پنجره و یا نان پنجره ای، ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله اول – تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • نشاسته: 150 گرم
  • آرد برنج: 75 گرم
  • آرد سفید: 75 گرم
  • تخم مرغ: 7 عدد
  • گلاب: یک چهارم پیمانه
  • پودر شکر و هل سائیده : برای روی شیرینی
  • روغن برای سرخ کردن : به میزان لازم
  • زعفران: 1 قاشق چایخوری


!
هل در دو نوع سفید و سبز در بازار موجود می باشد و طبق بررسی دانوما بهتر است در شیرینی پزی از نوع سبز آن استفاده شود. هل سبز را با پوست و دانه، چندبار آسیاب کنید و یکی دو بار از الک ریزرد کنید. سپس در ظرف در بسته نگهداری کنید.


!
زعفران را آسیاب نموده، مقداری آب گرم روی آن بریزید و روی بخار کتری بگذارید تا دم بکشد. در شیرینی پزی از زعفران غلیظ استفاده نمایید و در ظرف دربسته و در یخچال نگهداری کنید.


!
آرد برنج از آسیاب کردن برنج به دست می آید. برای تهیه آرد برنج در منزل، از برنج معمولی که زیاد سفت نباشد استفاده نمایید. برنج را سه بار بشوئید و 1 تا 2 روز در آب سرد خیس کنید و در این مدت چندبارآب آن را عوض کنید. سپس برنج را در صافی بریزید تا آب آن گرفته شود و بعد برنج مرطوب را آسیاب نمایید تا کاملا پودر شود. بعد آن را پهن کرده تا نیمه خشک شود. سپس آن را الک کنید و مجددا آرد برنج الک شده را پهن کرده تا کاملا خشکشود و دوباره از الک ریزتر رد کنید و استفاده نمایید.

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچالنگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.

مرحله دوم – آماده سازی و استراحت دادن خمیر

در ظرف مناسبی نشاسته و گلابرا مخلوط کنید تا خمیر شود. تخم مرغ ها را یکی یکیاضافه نموده و با همزن دستی هم بزنید. آرد برنج و آرد سفیدالک شده را داخل مایه بریزید. مایه را از صافی رد کرده و خمیر نان پنجره ای را به مدت یک ساعت استراحت دهید


!
بهتر است خمیر شیرینی را 1 تا 2 ساعت داخل یخچال استراحت دهید و بعد قالب بزنید.

مرحله سوم- قالب زدن و سرخ کردن نان پنجره ای

داخل قابلمه کوچکی روغن را داغنمائید قالب مخصوص نان پنجره ای را داخل روغن قرار داده به طوری که روی سطح آن را بگیرد و قالب گرم شود (دقت کنید که قالب نه زیاد داغ و نه زیاد سرد شود) در حالیکه قالب گرم است آن را داخل مایه نان پنجره ای فرو برده و دوبارهدر روغن داغ فرو نمائید تا نان پنجره ای پف کرده سپس قالب را تکاندهید تا شیرینی از قالب جدا شود. نان ها را در صافی بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود پس از سرد شدن پودر شکر و هلروی آن پاشیده و سرو کنید.


!
چنانچه خمیر سفت بود کمی شیر به آن اضافه نمائید، و اگر شلبود مقداری آرد سفید به آن اضافه کنید.


!
دقت کنید مایه شیرینی از قالب بالا نزند زیرا شیرینی پس از پخت از قالب خارج نمی شود.

در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنکنگهداری کنید.

نکات کلیدی

  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات تهیه شیرینی نان پنجره ای

  1. لیلی گفت:

    خیلی خوشمزه هستش این شیرینی پیشنهاد می کنم حتما درستش کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + چهارده =