0

مقدمه

شیرینی پفکی مرنگ (Meringue)، که به اختصار به آن شیرینی پفکی نیز می گویند، یک شیرینی خوشمزه است که از به‌ هم زدن سفیده تخم مرغ، کرم و شکر حاصل شده و برای تهیه شیرینی و کیک، یا تزئین آنها بکار برده می شود. برای آشنای درست با مراحل و طرز تهیه شیرینی پفکی مرنگ، این مطلب را به دقت بخوانید. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله اول: تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • سفیده تخم مرغ: 5 عدد
  • پودر شکر: 4۰۰ گرم
  • کرم تار تار: یک دوم قاشق چایخوری
  • وانیل: کمی
  • رنگ خوراکی: چند قطره


!
وانیل مصرفی در دستورات شیرینی سنتی از نوع وانیل خالص است. در صورت مصرف وانیل شکری، مقدار وانیل می بایست دو برابر شود. مصرف بیش از اندازه وانیل باعث تلخ شدن و همچنین تغییر رنگ شیرینی می شود..

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماستو کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.

مرحله دوم: آماده سازی و استراحت دادن خمیر

سفیده های تخم مرغ را در ظرف گودی بریزید و با همزن برقی چند دقیقه بزنید. کرم تارتار را بیفزائید و مجددا هم بزنید. پودر شکر را بتدریج اضافه کرده و همزدن را ادامه دهید تا سفیده کاملا سفید و ابری شود. وانیل و رنگ خوراکی را افزوده و مخلوط کنید.

مرحله سوم: قالب زدن و تزئین شیرینی مرنگ

مواد خمیر را داخل کیسه با سر ماسوره شکوفه بزنید. کف سینی فر را کاغذ روغنی انداخته و مرنگ را به صورت شکوفه روی آن فرم دهید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی پفکی مرنگ

در نهایت سینی را در فر با حرارت 300 درجه فارنهایت به مدت 20 تا 25 دقیقه گذاشته تا مرنگ ها پخته شوند.

زمانی که شیرینی، را از فر خارج کردید، بگذارید داخل سینی کاملا خنک شود، سپس آن را با کاردک از سینی جدا کنید. در انتها لازم به یادآوری است که از روی هم چیدن شیرینی به مقدار زیاد در یک ظرف، خودداری کنید و البته به خاطر داشته باشید ظرف شیرینی را دور از نور خورشید و در محیط نسبتا خنک نگهداری کنید.


!
هنگام پخت، درب فر را باز بگذارید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینیرا طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

نکات کلیدی

  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحی و آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

لغات و اصطلاحات

  • کرم یا پودر تارتار: کرم تارتار یک پودر سفید رنگ، لطیف و بدون بو است. این محصول کاملا طبیعی و از میوه انگور به دست می‌آید و با فعل و انفعالاتی که درگذشت زمان بر روی این میوه ایجاد می‌شود تبدیل به پودری بسیار ارزنده می‌گردد. البته این اسید خوراکی پودر است و علت این که به جای پودر به آن کرم گفته می شود هنوز مشخص نیست. کرم تارتار (Cream of Tartar) می‌تواند برای پایدار کردن سفیده‌ ی تخم مرغ، برای لطافت بیشتر شیرینی‌ها، به عنوان عامل پف دهنده و یا برای جلوگیری از شکرک زدن شربت‌ها بکار برده شود.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + سیزده =