0

مقدمه

شیرینی سابله مغز یکی از شیرینی های مقوی و مجلسی است که با چند طعم مختلف (گردویی، بادامی، پسته ای و کنجدی) می توانید آن را درست نمایید. این شیرینی به علت اینکه مخلوط در هنگام لمس به مانند شن (sable) می‌شود، به این نام نامیده شده ‌است. تهیه این شیرینی در فرانسه، انگلستان، اتریش استفاده می شود. برای آشنایی کامل با مواد اولیه، مراحل و طرز تهیه شیرینی سابله، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از پخت این شیرینی داشته باشید.

مراحل اصلی

مرحله اول: تهیه و آماده سازی مواد اولیه

در ابتدا مواد اولیه را به صورت زیر تهیه و آماده نمایید:

  • آرد: 3۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ: 2 عدد
  • پودر شکر: 2۰۰ گرم
  • کره: 2۰۰ گرم
  • وانیل: یک چهارم قاشق چایخوری
  • سفیده تخم مرغ: مقداری
  • بادام خرد شده: مقداری
  • پودر بادام (و یا مغزهای دیگر مورد نظر): 170 گرم


!
همانطور که بیان شد، به جای بادام می توان از مغزهای دیگری مانند گردو، کنجد و پسته استفاده کرد.


!
وانیل مصرفی در دستورات شیرینی سنتی از نوع وانیل خالص است. در صورت مصرف وانیل شکری، مقدار وانیل می بایست دو برابر شود. مصرف بیش از اندازه وانیل باعث تلخ شدن و همچنین تغییر رنگ شیرینی می شود.

مواد اولیه نظیر شیر، تخم مرغ، ماست و کره که در یخچال نگهداری می شود، بهتر است نیم ساعت قبل از شروع کار در دمای محیط قرار بگیرند.

مرحله دوم: آماده سازی و استراحت دادن خمیر شیرینی سابله

در ظرف مناسبی زرده های تخم مرغ، پودر شکر، کره و وانیل را مخلوط کرده و با همزن برقی هم بزنید. پودر بادام و آرد را به مواد افزوده و مخلوط کنید و از چرخ گوشت با دنده متوسط عبور دهید. خمیر را به مدت 2 ساعت استراحت دهید و بین دو کاغذ روغنی به ضخامت 3 تا 5 میلیمتر پهن کنید.

در نهایت پس از شکل دادن به خمیر و قرار دادن آن در سینی، شیرینی را مدتی در یخچال یا فریز قرار دهید، تا کاملا سرد شده و کره داخل آن سفت شود. سپس سینی را بلافاصله در فر قرار دهید. با این روش شیرینی پس از پخت، فرم خود را به خوبی حفظ می کند.


!
بهتر است خمیر شیرینی را 1 تا 2 ساعت داخل یخچال استراحت دهید و بعد قالب بزنید.

مرحله سوم: قالب زدن و تزئین شیرینی سابله

خمیررا با قالب دلخواه قالب زده و در سینی چرب نشده بچینید. با قلم مو روی شیرینی سفیده ی تخم مرغ بمالید و بادام خرد شده را روی آن بپاشید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی

سینی را به مدت 1512 دقیقه در فر با حرارت 350 درجه فارنهایت (175 درجه سانتیگراد) بپزید. شیرینی را پس از سرد شدناز سینی جدا کنید.


!
سینی شیرینی را را یک طبقه بالاتر از طبقه وسط بگذارید.


!
بررسی دانوما نشان می دهد برای پخت شیرینی خشک از سینی لبه کوتاه استفاده نمایید و اندازه سینی را طوری انتخاب کنید تا زمانی که داخل فر گذاشته می شود، از هر طرف تا دیواره فر، حدود 10 سانتیمتر فاصله داشته باشد و حرارت به راحتی پخش شود.

نکات کلیدی

  • سینی لعابی فر برای پخت شیرینی مناسب نیست زیرا ظروف لعابی، گرما را در خود نگه می دارد و باعث می شود ته شیرینی تیره شود. سینی روحی و آلومینیومی ظروف مناسبی برای پخت شیرینی هستند. به خاطر داشته باشید در پخت شیرینی های خشک نیازی به چرب کردن سینی نیست.
  • بررسی دانوما نشان می دهد چنانچه پودر شکر در معرض هوا قرار بگیرد به دلیل جذب رطوبت هوا، گلوله گلوله می شود که برای جلوگیری از آن می توان یک قاشق سرپر نشاسته داخل یک کیلو پودر شکرریخته و مخلوط کنید تا از گلوله ای شدن پودر شکر جلوگیری کند.
  • استفاده از عسل و شکرسرخ علاوه بر سلامتی، به دلیل خاصیت جذب رطوبت، در شیرینی های خشک، باعث ماندگاری بیشتر و تازه ماندن شیرینی می شود. همچنین باعث می شود که سطح شیرینی تیره تر گردد.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + شش =