1

مقدمه

همانطور که می دانید بازی یک رویداد اجتماعی است که علاوه بر تفریح و نشاط می تواند موجب توانمندی های فردی و اجتماعی افراد شود. از قدیم الایام بازی کردن، یکی از جذاب ترین کارهایی بود که خانواده های ایرانی در دورهمی های خود در پارک ها و طبیعت انجام می دادند. برخلاف بسیاری از بازی های بدون توپ جذاب مانند بازی مافیا، پانتومیم یا ادابازی که امروزه رشد چشمگیری در میان ما ایرانیان داشته است، برای انجام بسیاری از بازی های گروهی نیازی به توپ نیست. قایم باشک یا قایم موشک در کنار بازی های جذاب دیگری مانند الک دلک، ترنا بازی، قلعه، پینوکیو، زو یا به قول هندی ها کبدی، گانیه یا لی لی، چشمک بازی یا چشمک، شاه، دزد، وزیر، بشین پاشو، بالا بلندی یا گرگم به هوا، پانتومیم یا ادابازی، اسم و فامیل و بیست سؤالی مجموعۀ جذاب بازی های گروهی بدون توپ را تشکیل می دهند. بازی بشین پاشو یکی از بازی های گروهیجذاب و در عین حال ساده است. در این بازی هماهنگی و تطبیق رفتاری کودک (نوجوان) ایجاد شده و در واقع پیامد این بازی، تلاش برای کاهش خطا است. از اهداف کلی این بازی می توان به تمرکز حواس و بهبود سرعت عمل، اشاره کرد. برای آشنایی کامل با ملزومات، مراحل و نکات بازی ، این مطلب را با دقت مطالعه و در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. امید است با رعایت این موارد تجربه خوبی از این بازی گروهی داشته باشید.

پیش نیاز و ملزومات

پیش نیاز و ملزومات بازی بشین پاشو عبارت است از:

  • تعداد نفرات: محدودیت ندارد
  • محوطه بازی

مراحل اصلی

اول | انتخاب مربی و ایستادن بازیکنان

در ابتدای بازی، ابتدا از طریق توافق یا یکی از روش های قرعه کشی، مربی یا رئیس بازی انتخاب می شود. سپس، بازیکنان در محوطه‌ای نزدیک به هم در حالت ایستاده قرار می گیرند.

دوم | دستور مربی و واکنش بازیکنان

در ادامه مربی کلمات امری (بشین، پاشو) و نهی (نشین، پانشو) را به طور تصادفی و نامرتبادا می‌کند و بازیکنان بلافاصله موظف به اجرای حرکات دستور داده شده هستند. تأخیر و اشتباه در اجرا، به معنی خطای هر فرد است و بازیکن خاطی، خود به خود از بازی خارج می‌شود.

در نهایت این بازی تا باقیماندن یک نفردر بازی ادامه می یابد. نفر نهایی برنده بازی است.

در این بازی عبارات زیر هم معنی است و مربیباید برای افزایش هیجان بازی و سنجش سرعت عملکرد، از این موارد استفاده کند:

  • نشین مفهوم پاشو یا ایستاده بمان.
  • بشین مفهوم پا نشو یا نشسته بمان.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

1 دیدگاه در “مراحل و نکات “بازی بشین و پاشو”

  1. مهرناز گفت:

    من یادمه بازی بشین پاشو رو خیلی بازی میکردیم یادش بخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هفده =