0

مقدمه

تولیمو (the Test of Language by the Iranian Measurement Organizations) توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و پیاده سازی می شود، هدف از برگزاری این آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان می باشد و بیشتر متقاضیان این آزمون را داوطلبان دکتری تشکیل می‌دهند زیرا داشتن نمره زبان (تولیمو، تافل، MCHE یا…) برای قبولی در آزمون دکترا لازم است. در کنار دریافت مدرک TOLIMO، دانستن جزییات مراحل آزمون ام اس آر تی و در حوزه مدارک بین المللی گرفتن مدرک TOEFL، گرفتن مدرک KET، مراحل آزمون آیلتس و گرفتن مدرک GRE، لازم به نظر می رسد. که در صورت نیاز می توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی اخذ مدرک تولیمو ارائه می شود.


!
مدرک زبان تولیمو اعتبار بین المللی ندارد و فقط در صورتی که نمره بالای 600 اخذ کنید می توانید نسبت به معادل سازی آن با مدارک بین المللی برای کشور ایتالیا اقدام نمائید

پیش نیاز و ملزومات

مدارک و پیش نیاز شرکت در آزمون تولیمو، عبارت است از:

  • تصوير و آخرين وضعيت تحصيلي
  • تصویر کارت ملی
  • داشتن حداقل مدرک دیپلم
  • کارت های اعتباری برای پرداخت هزینه‌ها مطابق با آیین‌نامه
  • حساب ایمیل شخصی فعال
  • همراه داشتن کارت ملی در روز آزمون
  • همراه داشتن پرینت کارت ورود به جلسه در روز آزمون

مراحل اصلی

مرحله اول | شناسایی نیاز و برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون TOLIMO

درحقیقت آزمون تولیمو آزمونی استاندارد برای تعیین سطح دانش زبان انگلیسی، برای دوره های فوق لیسانس و دکتری محسوب می شود. تعداد سوالاتاین آزمون در مجموع شامل 140 سوال است که زمان در نظر گرفته شده برای پاسخگویی به سوالات این آزمون 120 دقیقه می باشد. سوالات این آزمون ماهیت چهارگزینه ای دارند که بخش شنیداری این آزمون شامل (50 سوال – ۳۵ دقیقه)، بخش ساختار و نوشتار زبانی شامل (40 سوال – ۳۰ دقیقه)، درک مطلب شامل (50 سوال – 55 دقیقه) می باشد.


!
بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ الی ۶ می‌باشد که در کنار نمره کل در کارنامه درج می‌شود و محدوده سنی ندارد.

در ادامه تعیین هدف، منابع، نمره آزمون و انواع شیوه آمادگی، جهت برنامه ریزی برای شرکت در این آزمون اشاره می شود:

  • تعیین هدف از گرفتن مدرک زبان: تولیمو توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحي و اجرا مي شود که در واقع آزموني استاندارد براي تعيين سطح دانش زبان انگليسي مي باشد. این آزمون برای داوطلبان دکترای داخل کشور (دانشگاه‌های آزاد و سراسری) معتبر است. حداقل و حداکثر سن برای شرکت در آزمون وجود ندارد و صرفاً افرادی که حداقل مدرک دیپلم داشته باشند می‌توانند در آزمون شرکت کنند. در ادامه اهدافی که به دلیل آن به اخذ مدرک زبان تولیمو باید اقدام نمائید تشریح می شود.
    • ورود به مقطع دکتری تخصصی (PHD): این آزمون برای داوطلبان دکترای داخل کشور (دانشگاه‌های آزاد و سراسری) معتبر است.
    • دریافت ویزا یا مهاجرت: برای مهاجرت به هیچکدام از کشورها مدرک تولیمو کاربرد ندارد.
    • مهارت آموزشی عمومی: مدرک تولیمو تنها برای تحصیلات دانشگاهی داخل کشور کاربرد دارد و برای مهارت های آموزشی خارج کشور باید از مدارک دیگر بهره برد.
    • تحصیل در دانشگاه های معتبر دنیا: برای اخذ پذیرش از دانشگاه های معتبر خارج از کشور به مدرک تولیمو نیازی نیست.
  • انواع آزمون تولیمو: آزمون تولیمو به دو صورت کاغذی و کامپیوتری برگزار می شود. بخش های آزمون TOLIMO الکترونیکی همانند آزمون کاغذی است و تفاوتی از نظر بخش های آزمون و تعداد سوال ندارد. تفاوت اول آزمون اینترنتی با کاغذی در این است که مهارت نوشتاری (Writing) در آزمون کاغذی بر روی برگه و با دستخط داوطلب انجام می شود ولی در آزمون الکترونیکی داوطلب باید متن Writing را در نرم افزار و توسط صفحه کلید تایپ کند. تفاوت دوم در مهارت شنیداری (Listening) است که در آزمون کاغذی Lecture توسط بلندگو و بصورت عمومی برای داوطلبان پخش می شود ولی در آزمون الکترونیکی هر داوطلب از طریق هدفونی که در اختیارش قرار گرفته است، صوت ها را خواهد شنید.
  • نمره آزمون تولیمو: دامنه نمره کل این آزمون از ۳۱۰ تا ۶۷۷ است و نمره بالاتر از ۶۰۰ ، عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹، خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹، متوسط و کمتر از ۴۷۹، ضعیفمنظور می‌شود. نمره‌ هر قسمت آزمون در مقیاس معمول محاسبه و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره‌ کل، منظور می‌شود.
  • منابع آزمون: برای آمادگی شرکت در این آزمون باید روی لغات، گرامر و ساختار تمرکز ویژه کنید. لغات آزمون تولیمو چندان سخت نیست و با مطالعه کتاب های ۵۰۴ و کلمه های ضروری تافل (Essential Words for the TOEFL) می توانید تا حد زیادی از نظر لغات خود را برای این آزمون آماده کنید. برای مهارت گرامر نیز شما باید کتاب های مرجعی مانند گرامر تافل کاغذی لانگمن ( Longman Preparation Course for the TOEFL Test – PBT) و کتاب گرامر زبان انگلیسی انتشارات پوران پژوهش را مطالعه کنید. برای بخش درک مطلب شما نیاز به تمرین و تکرار زیاد دارید که می توانید با مطالعه نمونه سوال های سال های گذشته و کتاب لغات و درک مطلب انتشارات پوران پژوهش، خود را به سطح آمادگی مطلوب برسانید. برای مهارت شنیداری هم کتاب TOEFL Test Preparation Kit (که در بازار با عنوان تافل کیت می شناسند) توصیه می شود. استفاده از تجارب افرادی که در آزمون شرکت کرده اند و هم چنین استفاده از مشاوران تخصصی آزمون تولیمو در شهرهای مختلف کشورمان، می تواند بخشی از راه حل باشد.


!
آزمون تولیمو نمره منفی ندارد.


!
اعتبار مدرک زبان تولیمو 2 ساله است. متقاضیانی که 2 سال از زمان شرکت در آزمون آنها گذشته است باید دوباره اقدام به ثبت نام نمایند.


!
مدرک زبان تولیمو اعتبار بین المللی ندارد و فقط در صورتی که نمره بالای 600 اخذ کنید می توانید نسبت به معادل سازی آن با مدارک بین المللی برای کشور ایتالیا اقدام نمائید. به این معنی که داوطلبینی که آیلتس یا تافل ندارند می توانند با معادل سازی مدرک تولیموی خود در صورتی که نمره بالای 600 گرفته باشند تنها برای کشور ایتالیا اقدام نمایند.

  • انواع راهکارها برای آمادگی: در حالت کلی چهار مسیر کلی برای رسیدن به این مدرک وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود:
    • روش اول- کلاس خصوصی یا نیمه خصوصی: کلاس خصوصی تولیمو یکی از روش هایی است که برای برگزاری کلاس های زبان انگلیسی در سال های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا از طریق آن می توانید با تمرکز بیشتری به آموختن این زبان بپردازید و مطابق با برنامه ریزی مشخص برای شرکت در آزمون تولیمو آمادگی لازم را کسب کنید. این روش برای کسانی که می خواهند در وقت و هزینه های رفت و آمدی خود صرفه جویی نمایند، مناسب است. البته در این روش مدرس با تمرکز بیشتر بر روی فرد زبان آموز می تواند با سرعت بیشتری مطالب را در اختیار وی قرار دهد و فرد یاد گیرنده نیز به دلیل اینکه توانسته است، ساعات و محل برگزاری جلسات را خودش تعیین نماید، احساس راحتی و آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. در ضمن شرکت در کلاس های خصوصی می تواند به صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین) باشد.


!
کلاس های نیمه خصوصی غالبا شرایطی مشابه با کلاس های خصوصی دارند با این تفاوت که در کلاس های نیمه خصوصی جمعیت کلاس از سه تا ده نفر می باشد.

  • روش دوم- تدریس خصوصی: با شناخت کامل و دقیق، استاد خود را انتخاب کنید و بدانید که در دوره های آموزشی باید اهداف مشخص داشته باشید. بدانید که در کلاس آموزشی 80 درصد کارها بر عهده شماست و 20 درصد به عهده معلم، بنابراین حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به هدف مورد نظر داشته باشید و از مدرس توقع معجزه نداشته باشید.
  • روش سوم- کلاس های گروهی: کلاس زبان انگلیسی خوب اهداف مشخص و واضحی دارد. شما درس‌ها را به خاطر دلیلی یاد می گیرید. شما به اهداف نیاز دارید. تمرکز درس شما باید بر روی هدفی باشد. این بدین معنی است که مدرس زبان انگلیسی باید در ابتدای هر کلاس برای شما مشخص کند که چه هدفی دارد و در طول کلاس چه چیزی آموزش خواهید دارد. کلاسزبان انگلیسی خوب دارای فضای سرگرم‌کننده و انگیزه دهنده است. از سوی دیگر به دوری و نزدیکی کلاس خود به محل زندگی دقت کنید. البته این نکته هم ضروری است که همه شعبه های کلاس زبان های یک موسسه، یک کیفیت واحد ندارند. در صورت انتخاب این روش تلاش کنید با حضور فعالانه در کلاس ها، مشارکت در مباحث و تمرین ها، پرسشگری و ایجاد گروه های علمی چند نفره، به حداکثر نتیجه دست یابید.
  • روش چهارم- روش خودآموز یا خودخوان: یکی دیگر از روش های فراگیری زبان و آماده شدن برای اخذ مدرک تولیمو، آموزش به صورت خودآموز است. در این روش می توانید مطالعه را با سرعت دلخواه خود پیش ببرید و مجبور نیستید که درس های معلم یا دستاوردها (پیشرفت های) هم‌کلاسی های خود را دنبال کنید. در ابتدا باید بدانید که یادگیری یک زبان، زمان زیادی به طول می انجامد. زمان زیادی برای تقویت مهارتهای زبان انگلیسی خود سعی کنید در تمام اوقات به انگلیسی فکر کنید، به رادیو یا حتی پادکست ها به زبان انگلیسی گوش دهید، مطالب انگلیسی بخوانید (مجلات، روزنامه ها و مقالات)، به انگلیسی بنویسید (اگر نمی توانید کامل بنویسید، نگران نباشید. فقط روی نوشتن پاراگراف های خوب در حد ۵-۶ جمله متمرکز شوید) و در آخر سعی کنید مهارت مکالمهخود را بالا ببرید بهترین روش برای کاربردی نمودن مهارتها و مکالمه با افراد native است.


!
سایتهای زیادی برای دوست مکاتبه ای و شریک گفتگو وجود دارد. می توانید بصورت رو در رو و از طریق اسکایپ یا سایر سرویس های دیگر صحبت کنید. حتی می توانید افراد انگلیسی زبان مورد نظر خود را برای یادگیری هرچه بهتر ملاقات کنید.


!
بهترین قضاوت گران برای خوب یا بد بودن کیفیت کلاس زبان، افرادی هستند که پیش از شما در کلاس زبان حضور داشته اند بنابراین نظرات افراد را جویا شوید. میزان بالای دستمزد یک معلم نشان دهنده میزان توانایی معلم یا زبان آموز نیست.

در نهایت شایان ذکر است، انتخاب هر کدام از روش های بالا برای این که به گرفتن مدرک آیلتس نائل شویم به سه عامل سبک شخصیتی زبان آموز، محدودیت زمانی و در نهایت توانمندی مالی شما مربوط است. برای شرکت در آزمون تولیمو، نیاز جدی به کلاس خصوصی وجود ندارد اگرچه برای قسمت تمرین و رفع اشکال قسمت های Writing که در آن ها زبان آموز همه وقت و تمرکز استاد را برای رفع اشکال و تمرین درجهت مهارت یابی احتیاج دارد،کلاس خصوصی گزینه بهتری است.


!
ادبیات نوشتاری در آزمون تولیمو را جدی بگیرید در کل در نوشتن تولیمو از ادبیات رسمی استفاده می‌شود و عبارات با فُرم کامل نوشته‌شده و به‌صورت مخفف نوشته نمی‌شود.

مرحله دوم | ثبت نام آزمون تولیمو

آزمون تولیمو معمولا 10 بار در سال برگزار می شود و داوطلبانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند ابتدا باید با وارد کردن اطلاعات خواسته شده عضو سایت مربوطه شوند. داوطلبان پس از ایجاد پروفایل کاربری مجاز خواهند بود تا ثبت نام خود را در آزمون تولیمو تکمیل کنند. متقاضیان شرکت در آزمون می بایست با مراجعه به سایت اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور، اطلاعیه این سازمان درباره شرایط، ضوابط و نحوه ثبت‌نام اینترنتی در آزمون‌های زبان انگلیسی پیشرفته را مطالعه نموده و سپس نسبت به ثبت‌نام در هر یک از آزمونهای مذکور اقدام نمایند.

برای ثبت نام آزمون تولیمو نیازمند طی کردن مراحل ثبت نام در سایت سنجش هستید، این مراحل با پرداخت هزینه آزمون به اتمام می‌رسد و ثبت نام شما نهایی می‌شود:

  • ساخت حساب کاربری در سایت: برای ثبت نام آزمون تولیمو پیش از هر چیز وارد سایت سنجش شده، در این قسمت می‌توانید حساب کاربری برای خود افتتاح کنید. بعد از کلیک روی بخش ثبت نام آزمون تولیمو، شما موظف هستید که اطلاعات شناسنامه اي و آموزشي خود را مطابق مدارک شناسايي معتبرو مدارک آموزشي معتبر که در اختيار دارید، در سايت ثبت کنید. می باشد. پس از ورود به سایت سنجش فرمی در اختیار شما قرار می گیرد که در آن اطلاعات هویتی خود را وارد می نمائید. هر فرد مجاز به داشتن تنها يک پروفايل مي باشد و پروفايل هاي تکراي حذف خواهد شد و سازمان سنجش آموزش کشور مسئوليتي درقبال هرگونه ضرر و زيان ناشي از اين مورد را نمي پذيرد. قبل از ثبت نام در هر نوبت آزمون، تصوير، آخرين وضعيت تحصيلي، آخرين وضعيت شغلي و ساير اطلاعات خواسته شده را بروز کنيد.


!
هر فرد مجاز به داشتن تنها يک پروفايل مي باشد و پروفايل هاي تکراي حذف خواهد شد و سازمان سنجش آموزش کشور مسئوليتي درقبال هرگونه ضرر و زيان ناشي از اين مورد را نمي پذيرد.


!
در صورتي كه اطلاعات ثبت شده کاربر مغاير با واقعيت باشد، کاربر حق اعتراض در برابر تصميم اتخاذ شده سازمان نخواهد داشت.

  • ثبت نام و انتخاب مرکز آزمون: پس از تکمیل فرم ثبت نام در سایت سنجش با فشردن دکمه تأیید و ادامه در پایین صفحه به صفحه جدیدی وارد می شوید که از فهرست سمت راست صفحه و در بخش فایل کاربری گزینه ثبت نام آزمون را انتخاب نمایید. شما مي توانيد از اين بخش، نسبت به جستجوي آزمون ها اقدام کنيد. در نتيجه جستجو، تمامي آزمون هايي که در سيستم تعريف شده باشد و با شرط تعيين شده منطبق باشد نمايش داده مي شود.


!
براي ثبت نام در آزمون مهلت زماني وجود دارد و همچنين هر مرکز ظرفيت مشخصي براي پذيرش داوطلب دارد که با تکميل ظرفيت يا اتمام مهلت ثبت نام، امکان ثبت نام وجود نخواهد داشت. در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اید می بایست از طریق ورود به فایل کاربری وارد صفحه خود شوید.

  • هزینه آزمون و روش های پرداخت آن: پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده در این بخش، با کلیک روی گزینه ادامه، صفحه‌ای به نمایش درمی‌آید پرداخت هزینه ی ثبت نام به مبلغ 60 هزار تومان نیز در همین مرحله به وسیله ی کارت های بانکی عضو شبکه شتاب (کارت هایی برای پرداخت وجه به صورت اینترنتی قابل استفاده خواهد بود که دارای رمز دوم باشند.) صورت می گیرد.
  • پایان ثبت نام: پس از پایان ثبت نام در آزمون، تاریخ و شهر برگزاری آزمون در صفحه ی آزمون های من، از منوی سمت راست قابل مشاهده خواهد بود و چنانچه در این صفحه، وضعیت آزمون شما به صورت کامل/ موفق نمایش داده شود ثبت نام شما قطعی خواهد بود. دقت داشته باشید، پس از ثبت نام این آزمون شماره پرونده یا کدپیگیری برای داوطلبان صادر نمی شود.
  • لغو کردن آزمون تولیمو در صورت نیاز: در آزمون تولیمو امکان انصراف یا استرداد وجههزینه آزمون وجود ندارد؛ لذا از ارسال درخواست انصراف از شرکت در آزمون و استرداد هزینه خودداری کنید. چنانچه قادر به شرکت در آزمونی نیستید می توانید حداکثر تا 15 روز قبل از روز برگزاری آزمون، با مراجعه به صفحه آزمون های من درپروفایل خود نسبت به تغییر آزمون اقدام کنید.


!
با توجه به اینکه ممکن است اتفاقات عجیب و غریبی مثل قطعی اینترنت یا برق و … بیافتد، به هیچ وجه برنامه تغییر زمان آزمون تولیمو خودتان را به لحظات آخر موکول نکنید و در اولین زمانی که احساس کردید باید زمان آزمونتان را تغییر بدهید این کار را انجام بدهید.

مرحله سوم | دریافت کارت ورود به جلسه آزمون TOLIMIO

در صورتی که ثبت نام شما موفقیت آمیز انجام شده باشد، شماره صندلی و همچنین نشانی دقیق محل برگزاری آزمون در کارت ورود به جلسه آزمون قابل مشاهده خواهد بود. برای دریافت کارت ورود به جلسه باید بدانید که کارت ورود به جلسه 48 ساعت پیش از برگزاری آزمون، در سایت سازمان سنجش sanjesh.org و از طریق نرم افزار اینترنتی چاپ کارت ورود به جلسه در این سایت، قابل مشاهده خواهد بود. شما می توانید با وارد شدن به حساب کاربری خود نسبت به دریافت کارت ورود به جلسه خود اقدام نمائید.


!
برای دریافت کارت ورود به جلسه نیازی به شماره پرونده یا کد پیگیری نخواهید داشت.

مرحله چهارم | شرکت در آزمون تولیمو

در گذشته، آزمون تولیمو به صورت کاغذی بوده که در جلسه آزمون به داوطلبان دو دفترچه‌ سؤال داده می‌شد که سوالات یک دفترچه، به صورت تشریحی یک سؤال تشریحی نوشتاری (writing) و سوالات دفترچه‌ دیگر، به صورت چندگزینه‌ای بود. داوطلبان می بایست پاسخ سوالات تشریحی را در همان دفترچه و پاسخ سؤالات چندگزینه‌ای را در پاسخنامه پاسخ دهند. اما بنابر اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور نرم افزار برگزاری آزمون بصورت الکترونیکی را طراحی و پیاده سازی شده است و در حال حاضر این نرم افزار برای آزمون های TOLIMO مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش های آزمون TOLIMO الکترونیکی همانند آزمون کاغذی است و تفاوتی از نظر بخش های آزمون و تعداد سوال ندارد. تفاوت آزمون اینترنتی با کاغذی در این است که مهارت نوشتاری Writing در آزمون کاغذی بر روی برگه و با دستخط داوطلب انجام می شود ولی در آزمون الکترونیکی داوطلب باید متن Writing را در نرم افزار و توسط صفحه کلید تایپ کند. تفاوت دیگر در مهارت شنیداریListening است که در آزمون کاغذی Lecture توسط بلندگو و بصورت عمومی برای داوطلبان پخش می شود ولی در آزمون الکترونیکی هر داوطلب از طریق هدفونی که در اختیارش قرار گرفته است، صوت ها را خواهد شنید.

حتماً یک ساعت قبل از شروع آزمون در مرکز حاضر باشید، دست کم دو مدرک شناسایی معتبر، تاریخ دار و به روز (شناسنامه یا کارت ملی با عکس جدید) به همراه داشته باشید، توجه داشته باشید در صورت عدم ارائه کارت شناسایی معتبر از حضور شما در جلسه آزمون جلوگیری می شود.


!
شناسنامه جدید، کارت ملی هوشمند، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت یا معافیت مدارک مورد پذسرش برای ورود به جلسه آزمون هستند.


!
هر گونه وسایل الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ و… غیر مجاز بوده و دانشجویان موظف هستند تمامی این وسایل را قبل از آزمون در کمد های خود قرار دهند، لازم به ذکر است دسترسی به آنها در حین استراحت نیز خلاف مقررات آزمون است. حتما به توضیحات قبل از آزمون با دقت گوش کنید داوطلبان بدون کارت شناسایی اجازه ورود به آزمون را نخواهند داشت و شهریه آزمون غیر قابل استرداد می باشد و امکان تغییر تاریخ آزمون نیز برای این دسته از داوطلبان وجود نخواهد داشت

مرحله پنجم | دریافت نتیجه آزمون

نتایج آزمون معمولا بین 25 تا 35 روز پس از آزمون آماده می شود و از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می شود و ضمنا همزمان با اعلام نتیجه از طریق سایت، نسخه ای از کارنامه به اداره پست تحویل می شود تا به نشانی اعلام شده در پروفایل داوطلبان ارسال شود.

دریافت نتیجه آزمون تولیمو


!
نشانی مورد استفاده برای ارسال کارنامه برای هر آزمون حدودا 15 روز قبل از هر آزمون از پروفایل داوطلبان استخراج می شود و اگر پس از این زمان نشانی داوطلبی در پروفایل تغییر کند کارنامه به همان نشانی قبلی ارسال خواهد شد.

نکات کلیدی

  • ادبیات نوشتاری در آزمون تولیمو را جدی بگیرید در کل در نوشتن تولیمو از ادبیات رسمی استفاده می‌شود و عبارات با فُرم کامل نوشته‌شده و به‌صورت مخفف نوشته نمی‌شود.
  • هر فرد مجاز به داشتن تنها يک پروفايل مي باشد و پروفايل هاي تکراي حذف خواهد شد و سازمان سنجش آموزش کشور مسئوليتي درقبال هرگونه ضرر و زيان ناشي از اين مورد را نمي پذيرد.
  • لازم است تا اصل مدارک شناسایی در روز آزمون تولیمو بهمراه داشته باشید و ارائه دهید.
  • داوطلبان بدون کارت شناسایی اجازه ورود به آزمون را نخواهند داشت و شهریه آزمون غیر قابل استرداد می باشد و امکان تغییر تاریخ آزمون نیز برای این دسته از داوطلبان وجود نخواهد داشت.

لغات و اصطلاحات

  • MSRT: اکثریت متقاضیان آزمون MSRT را داوطلبان دکتری در ایران را در بر می گیرند.
  • تولیمو: تولیمو یا TOLIMO، مخفف The Test of Language by the Iranian Measurement Organization می باشد که توسط سازمان سنجش آموزش کشور طرح و پیاده سازی می شود، هدف از برگزاری این آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی متقاضیان می باشد و اکثریت متقاضیان را داوطلبان دکتری دربر می گیرند.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =