2

مقدمه

پذیرش در دانشگاه‌های آمریکا و کانادا که دارای برترین رتبه های جهان به لحاظ علمی می‌باشند یکی از دغدغه‌های دانشجویان ایرانی است که به دنبال ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند. یکی از مهمترین گزینه‌های گرفتن پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد، دکترا و پسا دکترا در این کشور‌ها داشتن مدرک زبان GRE است. آزمون جی آر ایی یکی از آزمون‌های بین المللی زبان است که در ۱۶۰ کشور دنیا برگزار می‌گردد و نسبت به آزمون آیلتس و آزمون تافل از دشواری بالاتری برخوردار است. این آزمون یکی از آزمون‌های سنجش سطح منطق، استدلال و استنتاج افراد است. این آزمون جز مدارک الزامی برای ادامه تحصیل در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در تمامی دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا بوده و کسب نتیجه خوب در این آزمون می‌تواند به عنوان وجه تمایز شما از دیگر داوطلبین باشد. در مورد دانشگاه های کانادا و اروپا، داشتن این مدرک جز مدارک الزامی برای اخذ پذیرش در تمام دانشگاه‌ها نیست و ممکن است برخی دانشگاه‌ها مدارک دیگری را از شما درخواست کنند. فهرست دانشگاه‌هایی که آزمون GRE را قبول دارند در سایت موسسه ETS اشاره شده است. در کنار دریافت مدرک GER، دانستن جزییات مراحل آزمون آیلتس، گرفتن مدرک تافل، گرفتن مدرک KET و در حوزه مدارک داخلی، مراحل آزمون MSRT و گرفتن مدرک TOLIMO، لازم به نظر می رسد. که در صورت نیاز می توانید به صفحه مربوطه در سایت مراجعه نمایید. در این مطلب مراحل اصلی و نکات کلیدی اخذ مدرک GRE ارائه می شود. امید است با رعایت این موارد تجربه موفقیت آمیزی از این آزمون و دریافت مدرک آن داشته باشید.


!
آزمون GRE در دو نوع General و Subject برگزار می شود. GRE General دارای ۳ قسمت درک زبانی (verbal)، کمی (Quantative) و قسمت تحلیل نوشتاری (Analytical Writing) می باشد.

پیش نیاز و ملزومات

مدارک و پیش نیاز لازم برای شرکت در آزمون GRE، عبارت است از:

  • کارت های اعتباری دارای وجه نقد کافی برای پرداخت هزینه‌ها مطابق با آیین‌نامه
  • حساب ایمیل شخصی فعال
  • تصویر پاسپورت یا کارت ملی
  • همراه داشتن پاسپورت یا کارت ملی در روز آزمون
  • همراه داشتن پرینت Admission Ticket و يا تایید ثبت نام كه از سوي شركت ETS به ایمیل داوطلبان ارسال گرديده در روز آزمون

مراحل اصلی

مرحله اول | شناسایی نیاز و برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون GRE

آزمون (GRE (Graduate Record Examination آزمونی با هدف سنجش توانایی تحصیلی افرادی است که متقاضی تحصیل در مراکز علمی معتبر سراسر دنیا هستند. در این آزمون سه موضوع مهارتی: محاسبات ریاضی، درک مطلب و همچنین مقاله نویسی مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمون که توسط موسسه ETS برگزار کننده آزمون تافل TOFEL برگزار می‌شود، از نظر درجه سختی توسط شرکت کنندگان در درجه ی آزمون های دشوار زبان انگلیسی قرار می گیرد چرا که در این آزمون مهارت هایی نظیر علم ریاضی، احتمالات، جبر و هندسه ی شرکت کنندگان مورد بررسی قرار می‌گیرد. البته این مباحث جز مباحث دشوار ریاضی نیستند ولی به دلیل اینکه شما می بایست جواب سوالات و در برخی موارد تحلیل جواب خود را به زبان انگلیسی و به نحوی متقاعد کننده و منطقی مورد بررسی قرار دهید، در اغلب اوقات این بخش جز بخش های دشوار آزمون GRE محسوب می شود. در ادامه جهت تعیین هدف و برنامه ریزی برای شرکت در این آزمون به روال زیر دقت بفرمایید:

  • تعیین هدف از گرفتن مدرک زبان: در ادامه اهدافی که به دلیل آن به اخذ مدرک زبان GRE باید اقدام نمائید تشریح می شود:
    • گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های بین‌المللی معتبر: بیشتر دانشگاه‌های آمریکای شمالی، کارنامه GRE را درخواست می‌کنند و حدنصاب نمره‌ای برای آن در نظر می‌گیرند. اگر به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در کشورهای آمریکا و کانادا فکر می کنید باید خود را برای شرکت در آزمون GRE آماده نمائید.
    • دریافت ویزا یا مهاجرت: برای مهاجرت به هیچکدام از کشورها مدرک GREکاربرد ندارد.
    • مهارت آموزشی عمومی: مدرک GRE تنها برای تحصیلات دانشگاهی در مقاطع بالاتر از کارشناسی لازم است و در دوره های آموزش عمومی نیازی به مدرک GRE نیست.
    • ورود به مقطع دکتری تخصصی (PHD): بسیاری از دانشگاه های آمریکای شمالی و کانادا مدرک GRE را برای پذیرفته شدن در دانشگاه ملاک قرار می دهند.


!
برای مقاصد دریافت ویزای کار و مهاجرت به کشورهای دیگر حتماً در خصوص مدرک زبان مورد نیاز کشور مقصد تحقیق لازم را به عمل آورید.


!
آزمون GRE برای ورود به مقطع کارشناسی در هیچ کشوری کاربرد ندارد.

  • انواع آزمون GRE: این آزمون در سطح خود نسبت به آزمون آیلتس و تافل دشوارتر است و به همان میزان از اعتبار بیشتری نیز برخوردار است. آزمون GRE در دو نوع متفاوت Subject و General برگزار می‌شود. این دو نوع آزمون بیشتر بر پایه رشته‌های تحصیلی قابل تفکیک هستند. که در ادامه تفات هر کدام بیان می شود:
    • آزمون GRE Subject: برخی از رشته‌های تحصیلی مانند زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک، روان شناسی و ادبیات انگلیسی از برای GRE Subject TEST برای سنجش سطح مهارت‌های تحلیلی افراد استفاده می‌کنند این رشته‌ها بیشتر به مباحث پایه می‌پردازند. این آزمون در سه دوره در ماه‌های سپتامبر، اکتبرو آوریل به صورت کاغذی برگزار می‌گردد. آزمون GRE Subject دارای نمره منفی است و به ازای چهار پاسخ نادرست یک امتیاز منفی دریافت خواهید کرد.
    • آزمون GRE General: برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در مقاطع ارشد و دکترای رشته‌های مهندسی نیاز به GRE General TEST دارند. این آزمون برخلاف آزمون جی آر ای سابجکت هر هفته در موسسات مختلف مورد تایید برگزار می‌گردد. آزمون GRE General فاقد نمره منفی است. لزوم شرکت در این این دو نوع آزمون از سوی دانشگاه مشخص می‌گردد در نتیجه لازم است دانشجویان حتما اطلاعات مورد نیاز را در سایت دانشگاه مورد نظر خود بررسی نمایند تا مشخص گردد برای دریافت پذیرش چه نوع آزمونی مد نظر دانشگاه می‌باشد. این آزمون از سه بخش زیر تشکیل شده است:
    • نوشتار تحلیلی (Analytical Writing): این بخش مقاله نویسی یا همانانشانویسی است و داوطلب لازم است دو مقاله تحلیلی استنتاجی از عنوان و مطالب مشخص شده بنویسد. مدت زمان نوشتن این دو مقاله هر کدام ۳۰ دقیقه در مجموع یک ساعت می‌باشد و نمره آن از ۰-۶ است. تایپ هر کلمه غلط در این بخش باعث دریافت امتیاز منفی خواهد بود.
    • استدلال کلامی (Verbal Reasoning): این بخش شامل دو مجموعه سوال ۲۰ تایی است که مربوط به درک مطلب و تحلیل واژگان می‌باشد. سوالات بر پایه متن و جای خالی ارائه می‌شود. زمان پاسخگویی هر مجموعه ۳۰ دقیقه و در مجموع یک ساعت می‌باشد. نمره آن بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ است.
    • استدلال ریاضی (Quantitative Reasoning): این بخش نیز مانند بخش کلامی شامل دو مجموعه ۲۰ سوالی است که هر یک ۳۵ دقیقه زمان دارد و در مجموع یک ساعت و ده دقیقه زمان در اختیار دارید. سوالات این بخش در حوزه ریاضیات است که سطح آنها دشوار نیست اما به دلیل محدودیت زمان، رسیدگی به همه سوالات برایتان سخت خواهد بود. نمره این بخش نیز ۱۳۰ تا ۱۷۰ است.
  • نمره آزمون GRE: سطح نمره GRE در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف فرق می‌کند. این نمره حاصل نمره سه بخش ریاضی (بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره)، درک کلمه (۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره) و مقاله نویسی یا نوشتار تحلیلی (۶ نمره) است. نمره GRE General از ۲۶۰تا ۳۴۰ نمره دارد. به طور میانگین نمره بالای ۳۱۵ نمره قابل قبولی برای دانشگاه‌ها محسوب می‌گردد و افراد می‌توانند با توجه به سطح دانشگاه‌ها امید پذیرش داشته باشند. هر چه سطح علمی دانشگاه بالاتر باشد به همان میزان میانگین نمره دریافتی از GRE نیز باید بالا باشد تا بتوان از آن داشگاه پذیرش گرفت.
  • برنامه ریزی جهت زمان امتحان و شروع به مطالعه: برای قبولی در آزمون GRE مانند هر آزمون دیگری باید هدفمند و آگاهانه تلاش کنید. استفاده از تجارب افرادی که در آزمون شرکت کرده اند و هم چنین استفاده از مشاوران تخصصی آزمون GRE در شهرهای مختلف کشورمان، می تواند بخشی از راه حل باشد. بعضا مشاهده شده است که افراد بعد از ۲ یا ۳ بار آزمون دادن، توانسته اند به نمره مورد علاقه خود دست پیدا کنند. بنابراین هیچ گاه برای نمره ایده آل، مایوس نشوید و همچنان تلاش کنید.


!
آزمون GRE نمره قبولی یا ردی ندارد. هر کس به اندازه دانش خود می تواند نمره ای در آزمون GRE کسب کند. دانشگاه های مختلف دنیا نیز بر اساس معیار های خود در پذیرش دانشجوی ارشد و دکترا، نمراتی تعیین می کنند که با هم، متفاوت است.


!
اعتبار مدرک زبان GRE پنج ساله است. متقاضیانی که ۵ سال از زمان شرکت در آزمون آنها گذشته است باید دوباره اقدام به ثبت نام نمایند.

آمادگی برای آزمون زبان
  • انواع راهکارها برای آمادگی: در حالت کلی چهار مسیر کلی برای رسیدن به این مدرک وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود:
    • روش اول- کلاس خصوصی یا نیمه خصوصی: کلاس خصوصی GRE یکی از روش هایی است که برای برگزاری کلاس های زبان انگلیسی در سال های اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است، زیرا از طریق آن می توانید با تمرکز بیشتری به آموختن این زبان بپردازید و مطابق با برنامه ریزی مشخص برای شرکت در آزمون GRE آمادگی لازم را کسب کنید. این روش برای کسانی که می خواهند در وقت و هزینه های رفت و آمدی خود صرفه جویی نمایند، مناسب است. البته در این روش مدرس با تمرکز بیشتر بر روی فرد زبان آموز می تواند با سرعت بیشتری مطالب را در اختیار وی قرار دهد و فرد یاد گیرنده نیز به دلیل اینکه توانسته است، ساعات و محل برگزاری جلسات را خودش تعیین نماید، احساس راحتی و آزادی عمل بیشتری خواهد داشت. در ضمن شرکت در کلاس های خصوصی می تواند به صورت حضوری و غیر حضوری (آنلاین) باشد.


!
کلاس های نیمه خصوصی غالبا شرایطی مشابه با کلاس های خصوصی دارند با این تفاوت که در کلاس های نیمه خصوصی جمعیت کلاس از سه تا ده نفر می باشد.

  • روش دوم- تدریس خصوصی: با شناخت کامل و دقیق، استاد خود را انتخاب کنید و بدانید که در دوره های آموزشی باید اهداف مشخص داشته باشید. بدانید که در کلاس آموزشی 80 درصد کارها بر عهده شماست و 20 درصد به عهده معلم، بنابراین حداکثر تلاش خود را برای رسیدن به هدف مورد نظر داشته باشید و از مدرس توقع معجزه نداشته باشید.
  • روش سوم- کلاس های گروهی: کلاس زبان انگلیسی خوب اهداف مشخص و واضحی دارد. شما درس‌ها را به خاطر دلیلی یاد می گیرید. شما به اهداف نیاز دارید. تمرکز درس شما باید بر روی هدفی باشد. این بدین معنی است که مدرس زبان انگلیسی باید در ابتدای هر کلاس برای شما مشخص کند که چه هدفی دارد و در طول کلاس چه چیزی آموزش خواهید دارد. کلاسزبان انگلیسی خوب دارای فضای سرگرم‌کننده و انگیزه دهنده است. از سوی دیگر به دوری و نزدیکی کلاس خود به محل زندگی دقت کنید. البته این نکته هم ضروری است که همه شعبه های کلاس زبان های یک موسسه، یک کیفیت واحد ندارند. در صورت انتخاب این روش تلاش کنید با حضور فعالانه در کلاس ها، مشارکت در مباحث و تمرین ها، پرسشگری و ایجاد گروه های علمی چند نفره، به حداکثر نتیجه دست یابید.
  • روش چهارم- روش خودآموز یا خودخوان: یکی دیگر از روش های فراگیری زبان و آماده شدن برای اخذ مدرک GRE، آموزش به صورت خودآموز است. در این روش می توانید مطالعه را با سرعت دلخواه خود پیش ببرید و مجبور نیستید که درس های معلم یا دستاوردها (پیشرفت های) هم‌کلاسی های خود را دنبال کنید. در ابتدا باید بدانید که یادگیری یک زبان، زمان زیادی به طول می انجامد. زمان زیادی برای تقویت مهارتهای زبان انگلیسی خود سعی کنید در تمام اوقات به انگلیسی فکر کنید، به رادیو یا حتی پادکست ها به زبان انگلیسی گوش دهید، مطالب انگلیسی بخوانید (مجلات، روزنامه ها و مقالات)، به انگلیسی بنویسید (اگر نمی توانید کامل بنویسید، نگران نباشید. فقط روی نوشتن پاراگراف های خوب در حد ۵-۶ جمله متمرکز شوید) و در آخر سعی کنید مهارت مکالمه خود را بالا ببرید بهترین روش برای کاربردی نمودن مهارتها و مکالمه با افراد native است.


!
سایتهای زیادی برای دوست مکاتبه ای و شریک گفتگو وجود دارد. می توانید بصورت رو در رو و از طریق اسکایپ یا سایر سرویس های دیگر صحبت کنید. حتی می توانید افراد انگلیسی زبان مورد نظر خود را برای یادگیری هرچه بهتر ملاقات کنید.


!
بهترین قضاوت گران برای خوب یا بد بودن کیفیت کلاس زبان، افرادی هستند که پیش از شما در کلاس زبان حضور داشته اند بنابراین نظرات افراد را جویا شوید. میزان بالای دستمزد یک معلم نشان دهنده میزان توانایی معلم یا زبان آموز نیست.

در نهایت شایان ذکر است، انتخاب هر کدام از روش های بالا برای این که به گرفتن مدرک آیلتس نائل شویم به سه عامل سبک شخصیتی زبان آموز، محدودیت زمانی و در نهایت توانمندی مالی شما مربوط است. برای شرکت در آزمون GRE، نیاز جدی به کلاس خصوصی وجود ندارد اگرچه برای قسمت تمرین و رفع اشکال قسمت های Writing که در آن ها زبان آموز همه وقت و تمرکز استاد را برای رفع اشکال و تمرین درجهت مهارت یابی احتیاج دارد،کلاس خصوصی گزینه بهتری است.

نکته: ادبیات نوشتاری در آزمون GRE را جدی بگیرید در کل در نوشتن GRE از ادبیات رسمی استفاده می‌شود و عبارات با فُرم کامل نوشته‌شده و به‌صورت مخفف نوشته نمی‌شود.

مرحله دوم | ثبت نام آزمون GRE

برای ثبت نام آزمون GRE نیازمند طی کردن مراحل ثبت نام در سایت ETS هستید، این مراحل با پرداخت هزینه آزمون به اتمام می‌رسد و ثبت نام شما نهایی می‌شود:

  • تصمیم در مورد نوع و نحوه آزمون:
    • آزمون کامپیوتری (GRE General Computer-Based): در این حالت سوالات بر اساس سطح شما سختی و آسانی سوالات تعیین می شود. با پاسخ های درست اولیه شما پرسش ها رو به سختی می رود. این نوع به نفع شما است. در نوع کامیپوتری پس از پایان آزمون نمرات اولیه مشخص می شود. اما نمره نهاییپس از ۲ هفته در پروفایل شما قابل رویت خواهد بود. در نوع کامپیوتری همواره سوال های ریاضیات و وربال ۲۰ سوال هستند و برای وربال ۳۰ دقیقه و برای ریاضیات ۳۵ دقیقه اختصاص داده می شود. در GRE کامپیوتری، پس از اولین قسمتی که بعد از بخش رایتینگ شروع می شود ۱۰ دقیقه زمان استراحت داده می شود. در نوع کامپیوتری به جز اولین قسمت که اغلب و همیشه رایتینگ است و بخش آخر که اگر باشد تحقیق، مابقی قسمت ها اتفاقی هستند.
    • آزمون کاغذی (GRE General Paper-Based): در این نوع امکان تغییر در پرسش ها وجود ندارد. پس از پایان آزمون، نمرات اولیه مشخص نشده و نمره نهایی در زمان طولانی تری قابل رویت خواهد بود. در جی آر ای کاغذی هر بار، وربال و ریاضی ۲۵ سوال و زمان ۳۵ دقیقه برای وربال و ۴۰ دقیقه برای ریاضیات است. در نوع کاغذی، پس از قسمت رایتینگ بلافاصله ۱۰ دقیقه زمان استراحت در نظر گرفته می شود. در جی آر ای کاغذی شما پس از قسمت رایتینگ دو بخش ریاضیات و وربال را خواهید داشت.
  • ساخت حساب کاربری در سایت: برای ثبت نام آزمون GRE پیش از هر چیز وارد سایت ETS شده، در این قسمت می توانید نوع آزمون را انتخاب کنید. گزینه GRE را انتخاب نمایید. کسانی که قبلا ثبت‌نام کرده‌اند. باید از بخش بالا TEST TAKERS و کاربران جدید باید از بخش پایین فرمNEW USERS استفاده کنند. لذا روی بخش CREATE AN ACCOUNT کلیک کنید تا حساب کاربری جدیدی برای خود افتتاح کنید. بعد از کلیک روی بخش افتتاح حساب جدید، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود. در این بخش شما باید اطلاعات هویتی خود را طبق اطلاعات گذرنامه معتبرتان وارد کنید. دقت نمایید که نام و نام خانوادگی و سایر اطلاعات مرتبط را مطابق با پاسپورت خود تکمیل نمایید. درانتهای صفحه اطلاعات هویتی، از شما خواسته می‌شود تا موافقت خود را نسبت به دریافت اطلاعات مهم درباره آزمون GRE‌‌ از طریق SMS‌ اعلام کنید. اگر دوست ندارید روی گزینه علاقه ندارم (NO I do not to wish recieve text message) کلیک کنید. در غیر این صورت روی گزینه بله ((YES and send text message کلیک کنید و شماره موبایل خود را وارد کنید. وقتی اطلاعات موردنیاز این صفحه را وارد کردید، روی گزینه NEXT کلیک کنید.
  • ایجاد کد کاربری و رمز عبور: در بخش ایجاد کد کاربری و رمز عبور CREATE A TEST TAKER ACCOUNT، برای خود کد کاربری و رمز عبور تعیین کنید. همچنین برای بازیابی رمز عبور در مواقع فراموشی رمز، از شما سوالی پرسیده می‌شود که تعیین این سوال و جواب آن به عهده شماست. در این بین به یاد داشته باشید که بخش SECURTY QUESTION را به دقت پاسخ دهید. در پایین صفحه انتخاب کد کاربری و رمز عبور از شما خواسته می‌شود تا بیانیه GRE‌‌ را ملاحظه و موافقت خود را با آن اعلام کنید. به‌طور خلاصه در این بیانیه به این موضوع اشاره شده است که شما در روز و محل برگزاری آزمون از چه کارهایی منع شده‌اید، این آزمون چه شرایط و معیارهایی دارد، اطلاعات هویتی شما و محرمانگی آنها چگونه حفظ می‌شود و درخواست ارسال کارنامه به دانشگاه مقصد چگونه است.


!
توجه کنید که رمز عبوری که برای حساب خود در سایت GRE‌ تعیین می‌کنید، باید شامل کاراکترهای کوچک و بزرگ زبان انگلیسی و اعداد صفر تا ۹ یا سمبل‌هایی مثل @#% باشد.

  • تأیید اطلاعات هویتی: پس از تکمیل اطلاعات خواسته‌شده در این بخش، با کلیک روی گزینهNEXT، صفحه‌ای به نمایش درمی‌آید که صحت اطلاعات هویتی واردشده را مرور کنید (REVIEW) و با کلیک روی بخش «SUBMIT» آن را تأیید نمایید. سپس صفحه اکانت شما با موفقیت ایجاد شد برای شما به نمایش درخواهد آمد. در این مرحله ایمیلی از طرف ETS به پست الکترونیکی شما ارسال می‌شود که ساخته شدن کد کاربری شما را تأیید می‌کند.
  • وارد شدن به صفحه حساب کاربری: برای ادامه فرآیند ثبت‌نام به بخش LOGIN بروید و با کد کاربری و رمز عبور جدید خود بقیه مراحل ثبت‌نام را دنبال کنید. پس از وارد کردن کد کاربری و رمز عبور، وارد صفحه‌ای خواهید شد که در این صفحه اسم و آی دی (ETS ID) شما به نمایش درمی‌آید که شناسه هویتی شما در سیستم ETS است. در این صفحه با کلیک بر گزینه REGISTER/FIND TEST CENTERS می توانید مرکز مورد نظر خود را جهت شرکت در آزمون انتخاب کنید.
  • انتخاب مرکز آزمون: با کلیک بر گزینه REGISTER/FIND TEST CENTERS، به صفحه‌ای ارجاع داده می‌شوید که در آن می توانید تاریخ و محل برگزاری آزمون را انتخاب کنید. وقتی تاریخ و محل برگزاری آزمون را انتخاب کردید، صفحه ای به نمایش درخواهد آمد که نوع آزمونو تاریخ (TEST DATE) و محل برگزاری آزمون (TEST CENTERS) به نمایش درمی‌آید. در پایین این صفحه شما باید موافقت خود را نسبت به اطلاعات واردشده در این بخش اعلام و روی گزینه NEXT کلیک کنید. در قسمت دوم صفحه (زمان آزمون) اگر زمانهای نزدیک با رنگ قرمز نشان داده شده باشند به این معنی است که علاوه بر هزینه اصلی آزمون، مبلغی با عنوان ثبت نام با تأخیر، به مبلغ آزمون اضافه می گردد. سپس صفحه‌ای به نماش درخواهد آمد که اطلاعات هویتی خود را به‌علاوه اطلاعات مرکز و تاریخ برگزاری آزمون، تایید کنید یا با کلیک روی بخش EDIT آن را ویرایش کنید. اسامی مراکزی که مجوز برگزاری آزمون GRE را از این سازمان دریافت کرده اند به شرح زیر است:
  • استفاده از خدمات رایگان شرکت ETS: با کلیک روی گزینه NEXT وارد صفحه‌ای می‌شوید که این قسمت، به خدمات رایگانی که ETS به شرکت‌کنندگان آزمون ارائه می‌کند اختصاص دارد. در قسمت بعد Find Your Current or Most Recent Undergraduate Institution را Skip نمایید. در قسمت مربوط به وارد نمودن 4 دانشگاه برا ی ارسال رایگان نمرات می توانید 4 کد دانشگاه و دانشکده (در صورت نیاز) را وارد کنید. و اگر هنوز 4 دانشگاه را انتخاب نکرده اید می توانید بر روی گزینه continue کلیک نموده و پس از ثبت نام تا آخرین جمعه قبل از آزمون تغییرات لازم را انجام دهید. این بخش موضوع خاصی ندارد و می توانید از آن گذر کنید. پس از کلیک روی قسمت NEXT وارد صفحه‌ای می‌شوید که از شما خواسته می‌شود تا اطلاعاتی را درباره وضعیت تحصیلی خود در بخش BACKGROUND INFORMATION وارد کنید. پاسخ به این سوالات در مواردی که با ستاره قرمز مشخص شده است، الزامی خواهد بود.
  • صفحه آزمون پیش آمادگی: بعد از اینکه به این سوالات جواب دادید، روی گزینه NEXT که در بخش پایینی همه صفحات GRE‌‌ قرار دارد کلیک کنید و به صفحه‌ای وارد شوید که اگر می‌ خواهید در آزمو ن‌های پیش‌ آمادگی GRE‌‌ که ETS برگزار می‌ کند شرکت کنید، اطلاعات این صفحه را بررسی کنید. در غیر این صورت آن را رها کنید و بدون انتخاب گزینه‌ای، روی گزینهNEXT کلیک کنید.
  • صفحه پرداخت هزینه آزمون: هزینه ثبت نام آزمون GRE General برابر با 205 دلار آمریکا می‌باشد اما در صورتی که بخواهید به صورت late یعنی از یک هفته تا چهار روز مانده به آزمون، ثبت نام کنید، هزینه ی آن 230 دلار خواهد بود. در ادامه همانطور که مشاهده خواهید کرد، به بخش پرداخت هزینه ثبت‌نام آزمون GRE ارجاع داده می‌شوید. اطلاعات زمان و مکان آزمون و هم چنین مبلغی که باید پرداخت کنید، مشخص شده است. روی گزینه PROCEED TO CHECKOUT‌‌ کلیک کنید تا به صفحه پرداخت وارد شوید. در این صفحه مشخص است که شما باید ۲۰۵ دلار آمریکا برای شرکت در یک جلسه آزمون GRE در زمان و مکان انتخابی خود پرداخت کنید. با کلیک روی گزینه PAY NOW به صفحه پرداخت اینترنتی وارد خواهید شد. در این قسمت جزئیات صورت‌ حساب شما و اطلاعات هویتی که به سیستم ETS داده‌اید، به نمایش درمی‌ آید. پس از پرداخت آنلاین هزینه ثبت‌ نام در آزمون GRE ایمیلی دریافت خواهید کرد که حاوی رسید پرداخت موفقیت‌آمیز هزینه ثبت‌نام است. با این رسید می توانید با گذرنامه معتبر در ساعت و مکان انتخابی خود، در آزمون شرکت کنید. شما از روش های زیر می توانید نسبت به پرداخت هزینه آزمون استفاده نمایید:
    • پرداخت با ویزا کارت یا مستر کارت: کارت های ارزی معمولا یکی از رایج ترین روش های پرداخت ارزی در سایت های مختلف، من جمله ETS هستند. بنابراین برای پرداخت هزینه می توانید از یکی از کردیت کارت های ویزاکارت یا مسترکارت استفاده کنید. بنابراین در صفحه پرداخت نوع کارت (ویزا کارت، مسترکارت، امریکن اکسپرس و … ) را انتخاب کنید و اطلاعاتی مانند شماره کارت، تاریخ انقضاء، نام و نام خانوادگی، آدرس و … را وارد نمایید.
    • پرداخت طریق ووچر GRE: شاید نزدیک‌ترین واژه در فارسی به Voucher، کلمه بن یا کوپن باشد. ووچر GRE نیز یک کد ۱۶ رقمی مثل ۵۴۱۷۳۹۰۱۲۷۹۶۰۴۳۸ به ارزش هزینه آزمون GRE معادل دلار آمریکا می‌باشد که توسط ETS صادر شده و به یک مرکز آزمون GRE داده می شود تا آن را به متقاضیان ثبت نام در آزمون بفروشد. در آخرین مرحله ثبت‌نام آزمون با انتخاب گزینه Voucher به جای انتخاب روش پرداخت آنلاین با مسترکارت یا ویزا کارت، می‌توان این کد را در فیلد Voucher Number وارد نمود و بدین‌ترتیب مبلغ هزینه آزمون را پرداخت و ثبت نام در آزمون تافل را به انجام می رسانید.
    • پرداخت از طریق شرکت های پرداخت مجازی: اگر کارت اعتباری ارزی ندارید از شرکت‌های پرداخت مجازی استفاده کنید. در این میان از شرکت‌هایی استفاده کنید که نماد اعتماد الکترونیک وزارت صنعت و مجوز های لازم را از مراجع ذی‌صلاح داشته باشند.

پس از پرداخت آنلاین هزینه ثبت‌ نام در آزمون GRE ایمیلی دریافت خواهید کرد که حاوی رسید پرداخت موفقیت‌آمیز هزینه ثبت‌نام است. با این رسید می توانید با گذرنامه معتبر در ساعت و مکان انتخابی خود، در آزمون شرکت کنید.


!
فراموش نکنید به دلیل تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، هنگام استفاده از این روش نباید در بخش آدرس، هیچ اسمی از ایران بیاورید. البته یادآور می شویم که به دلیل تحریم ها، امکان خرید مستر کارت در ایران وجود ندارد مگر آنکه از خدمات شرکت‌های واسط معتبراستفاده کنید.


!
منعی ندارد که کارت پرداخت اینترنتی هزینه آزمون جی آر ایی، متعلق به شما نباشد. یعنی الزاما شما نباید CARD HOLDER باشید. مثل خرید بلیط هواپیما به صورت اینترنتی نیست که صاحب بلیط پرواز، باید صاحب کارت اعتباری باشد.


!
در حال حاضر آزمون کاغذی GRE در ایران فقط در دانشگاه صنعتی اصفهان و سازمان سنجش برگزار می گردد و در بقیه مراکز تنها آزمون کامپیوتری برگزار می گردد.

مرحله سوم | لغو کردن آزمون GRE در صورت نیاز

پس از ثبت نام آزمون GRE در صورتی که به هر دلیلی تصمیم به شرکت در آزمون را نداشته باشید، این امکان وجود دارد که تا 4 روز کاری قبل از تاریخ برگزاری، آزمون خود را لغو نمایید و نیمی از هزینه پرداختی خود را بازپس بگیرید که این مبلغ به کارتی که هزینه ثبت نام را به وسیله آن پرداخت کرده‌اید برگردانده خواهد شد؛ همچنین چنانچه تا این زمان، آزمون خود راcancel نکنید مبلغی به شما بازگردانده(Refund) نخواهد شد. لغو کردن آزمون تاثیری بر روی آزمون های آتی شما نخواهد داشت و بدون هیچ محدودیتی مجددا می توانید با پرداخت مجدد هزینه، در آزمون GRE شرکت نمایید. از آنجا که آزمون GRE General به دو صورت Computer-Based (کامپیوتری) و Paper-Based (کاغذی) برگزار می‌گردد برای هر کدام روش متفاوتی برای لغو وجود دارد اما قوانین مربوط به استرداد هزینه لغو و زمان برگرداندن هزینه در هر دو روش، مشابه است:

  • لغو آزمون کاغذی یا GRE General Paper-Based: برای لغو آزمون کاغذی لازم است که به صورت تلفنی، با استفاده از شماره تماس 4373-473-866-1 یا 7670-771-609-1 با موسسهETS تماس گرفته، یا از طریق ایمیل در خواست لغو خود را به آدرس gre-info@ets.org ارسال نموده و یا از طریق فرم موجود در بخش مربوطه سایت موسسه ETS، درخواست لغو آزمون را به موسسه ابلاغ نمایید.
  • لغو آزمون کامپیوتری GRE General Computer-Based: برای لغو آزمون کامپیوتری GRE باید این اقدامات را انجام دهید:
    • ورود به حساب کاربری: با وارد کردن نام کاربری و رمز عبوری که هنگام ثبت نام ساخته‌اید و انتخاب گزینه Sign In، وارد حساب کاربری خود شوید.
    • مشاهده آزمون‌ها: روی گزینه view all my tests کلیک نمایید.
    • کنسل کردن آزمون: روی گزینه (including today) future test کلیک نمایید تا لیست تمامی آزمون‌ها را ببینید و سپس روی گزینه cancel appointment کلیک نمایید.
    • تایید اطلاعات و کنسل کردن آزمون: در این مرحله پس از اطمینان از صحت اطلاعات آزمون روی گزینه cancel appointment کلیک نمایید.
    • دریافت ایمیل تایید از ETS: پس از تکمیل لغو آزمون GRE general یک ایمیل از طرف ETS دریافت خواهید کرد که حاوی لغو آزمون شما با جزئیات کامل است.

البته دقت داشته باشید که بازگشت پس از درخواست استرداد امکان پذیر نمی باشد و با توجه به تایید داوطلب برای ثبت نهایی درخواست لغو آزمون روی سایت، بدیهی است مسئولیت انتخاب نادرست این گزینه بر عهده شخص داوطلب می باشد.


!
داوطلبین در صورت انصراف از ثبت نام، اگر پس از 1 ماه نسبت به وصول وجوه قابل برگشت اقدام نکنند، هیچ مبلغی قابل برگشت نخواهد بود.


!
چنانچه قصد دارید زمان و مکان شرکت در آزمون GRE خود را تغییر دهید، می توانید حداکثر تا 4 روز پیش از برگزاری آزمون و با پرداخت 50 دلار نسبت به انجام تغییرات از طریق حساب کاربری خود در وب‌سایت ETS اقدام نمایید. اما نهایتا 50 درصد از هزینه آزمون به شما بازگردانده می‌شود. مبنای هزینه آزمون، مبلغ ثبت نام به صورت Regular deadline است و چنانچه شما به صورت Late ثبت نام کرده باشید، نیمی از هزینه Regular به شما بازگردانده می‌شود.


!
فاصله بین دو آزمون متوالی GRE نمی تواند کمتر از 21 روز باشد و همچنین هر داوطلب 5 بار در طول سال اجازه شرکت در امتحان جی آر ای را دارد.


!
تغییر زمان یا مرکز آزمون تنها در صورتی امکان پذیر است که تاریخ یا مرکز جدید باز باشد و امکان ثبت نام نیز در آن‌ها وجود داشته باشد.

مرحله چهارم | دریافت کارت ورود به جلسه آزمون GRE

در ادامه پس از تکمیل فرآیند ثبت نام و پرداخت هزینه GRE در سایت ETS، کارت ورود به جلسه Admission Ticket تقریبا 3 هفته بعد از ثبت نام به آدرسی که در پروفایل GRE خود به ETS اعلام کردید (آدرس محل سکونت یا مرکز برگزاری آزمون) ارسال می شود. چنانچه تا 10 روز قبل از تاریخ آزمون GRE کارت ورود به جلسه به دست شما نرسیده باشد می توانید از طریق شماره های 16097717670 و یا 18664734373 پیگیری نمایید. برای مشاهده و پرینت کارت:

  • با ورود به اکانت GRE خود در سایت ETS و کلیک بر روی گزینه View and Print My Admission Ticket پس از وارد نمودن confirmation number، تاریخ آزمون و ایمیل یا کد مرکز برگزاری آزمون می توانید Admission Ticket خود را به صورت آنلاین مشاهده و پرینت نمایید.
  • به Admission Ticket شما یک بخش متصل است به اسم correction stub که برای ایجاد تغییرات در اطلاعات شخصی مثل تغییرات آدرس یا ایمیل و شماره تماس و اضافه، حذف یا تغییر در 4 دانشگاه (score recipients) برای ارسال رایگان نمره GRE استفاده نمایید. در صورتی که نیاز به تغییر در اطلاعات شخصی نبوده (کد 4 دانشگاه برای ریپورت رایگان نمره به هنگام ثبت نام در ETS را وارد نموده اید و نیاز به تغییر ندارد)، لازم نیست Correction Stub را به ETS ایمیل نمایید.


!
کارت ورود به جلسه Admission Ticket تقریبا 24 ساعت بعد از ثبت نام به صورت آنلاین نیز قابل مشاهده است.


!
correction stub تکمیل شده (در صورت نیاز به اعمال تغییرات) بایستی تا جمعه قبل از آزمون به ETS برسد در غیر این صورت ETS به این تغییرات ترتیب اثر نمی دهد.

مرحله پنجم | شرکت در آزمون GRE

روز آزمون GRE مثل روز کنکور اهمیت و شاید استرس بسیار بالایی برای متقاضایان دارد. بویژه برای افرادی که اولین بار است که در آزمون شرکت می‌کنند و با اصول و شرایط آزمون آشنایی کافی ندارند. زمان شروع و مکان برگزاری آزمون GRE خود را یک هفته قبل از آزمون بررسی کنید و مطمئن شوید با در نظر گرفتن وضعیت ترافیک و شلوغی منطقه در زمان آزمون بهترین راه رسیدن به مرکز آزمون راس ساعت مقرر چیست. حتماً یک ساعت قبل از شروع آزمون در مرکز حاضر باشید، سایت آزمون راساً سر زمان مذکور در وب سایت ETS بسته خواهد شد. دست کم دو مدرک شناسایی معتبر، تاریخ دار و به روز (مدارک مورد تایید: پاسپورت، کارت ملی با عکس جدید) به همراه داشته باشید، توجه داشته باشید در صورت عدم ارائه کارت شناسایی معتبر از حضور شما در جلسه آزمون جلوگیری می شود. شما مجاز به خوردن، آشامیدن در اتاق آزمون نیستید و فضای مناسب برای این کار در اتاق انتظار تدارک دیده شده است.

دقت نمایید که هر گونه وسایل الکترونیکی مانند موبایل، تبلت، لپ تاپ و… غیر مجاز بوده و دانشجویان موظف هستند تمامی این وسایل را قبل از آزمون در کمد های خود قرار دهند، لازم به ذکر است دسترسی به آنها در حین استراحت نیز خلاف مقررات آزمون است. حتما به توضیحات قبل از آزمون با دقت گوش کنید


!
درهنگام ورود تمامی وسایل خود را در لاکرهای تعیین شده در اتاق انتظار گذاشته و توجه داشته باشید تا انتهای زمان آزمون به آنها دسترسی نخواهید داشت.


!
مرکز آزمون GRE ممکن است به شما مداد بده. ولی قانون رسمیETS اینه که مداد وپاک کن نباید داده بشود بنابراین چند مداد (نه مدادنوکی) تراشیده شده با خودن بیارید که روز آزمون سردرگم نشوید.


!
بخاطر داشته باشید متقاضیان آزمون GRE اجازه بهمراه داشتن هیچگونه خوراکی و نوشیدنی (بجز آب معدنی در بطری شفاف) سر جلسه آزمون GRE را ندارند.


!
دقت نمایید کپی کارت شناسایی (حتی کپی برابر با اصل ) به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد. داوطلبان بدون کارت شناسایی (اصل پاسپورت و کارت ملی هوشمند ) اجازه ورود به آزمون را نخواهند داشت و شهریه آزمون غیر قابل استرداد می باشد و امکان تغییر تاریخ آزمون نیز برای این دسته از داوطلبان وجود نخواهد داشت

اگر پاسپورت شما در سفارت می باشد باید برای آزمون آن را پس تحویل گرفته و برای ارائه در آزمون به همراه داشته باشید.


!
فقط اتباع ایرانی می توانند در صورتی که شماره ملی خود را در پرو فایل اعلام کرده باشند از کارت ملی هوشمند به جای پاسپورت استفاده نمایند.

مرحله ششم | دریافت نتیجه آزمون

در صورتی که در آزمون جی آر ای کتبی حد اقل شش هفتهزمان نیاز است تا برگه ها تصحیح و کارنامه ها آماده ی ارائه شوند، در آزمونGRE کامپیوتری داوطلب می تواند در همان محل برگزاری آزمون نمره ی غیر رسمی بخش های استدلال کمی و کیفی را مشاهده کند. اما به دلیل زمان بر بودن تصحیح بخش نگارش تحلیلی، کارنامه ی اصلی بعد از 10 الی 15 روز آماده می شود.

دریافت نتیجه آزمون GRE


!
در انتهای آزمون، نتایج بخش Verbal و Quantitative برای شما نمایش داده می‌شود، اما این نمرات، نمره رسمی و قابل استناد نیست.

پس از تصحیح آزمون، ETS ایمیلی را برای شرکت کننده ارسال می کند تا او را از آماده بودن کارنامه مطلع سازد. همچنین کارنامه ی داوطلب به دریافت کنندگانی که از قبل مشخص شده بودند نیز فرستاده می شود. یکی از خصوصیات آزمون جی آر ای ویژگی Score Select می باشد که این امکان را به شرکت کننده می دهد تا تنها نمره ی مد نظر خود را به سازمان مورد نظر ارسال نماید در نتیجه داوطلب در هنگام آزمون استرس کمتری را متحمل می شود چراکه در صورت عملکرد ضعیف می تواند دوباره این آزمون را امتحان کند.


!
نسخه المثنی در صورت مفقود شدن کارنامه برای شما صادر نخواهد شد لطفا در نگهداری از آن کمال دقت را بفرمایید.


!
شما می توانید گزارش نمره (Report) امتحان خود را برای 4 دانشگاه به صورت رایگان ارسال کنید. از آنجا که می‌بایست در روز امتحان مشخصات این دانشگاه ها را به صورت آنلاین وارد کنید، لذا این مشخصات را در روز آزمون به همراه داشته باشید.

نکات کلیدی

  • برخی از رشته‌های تحصیلی مانند زیست شناسی، شیمی، ریاضی، فیزیک، روان شناسی و ادبیات انگلیسی از برای GRE Subject TEST برای سنجش سطح مهارت‌های تحلیلی افراد استفاده می‌کنند این رشته‌ها بیشتر به مباحث پایه می‌پردازند.
  • برخی از دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجویان در مقاطع ارشد و دکترای رشته‌های مهندسی نیاز به GRE General TEST دارند.
  • ادبیات نوشتاری در آزمون GRE را جدی بگیرید در کل در نوشتن GRE از ادبیات رسمی استفاده می‌شود و عبارات با فُرم کامل نوشته‌شده و به‌صورت مخفف نوشته نمی‌شود.
  • آزمون کاغذی GRE تنها در سازمان سنجش و دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می گردد.
  • هزینه ثبت نام آزمون GRE General برابر با 205 دلار آمریکا می‌باشد اما در صورتی که بخواهید به صورت Late (یعنی به طور معمول از یک هفته تا چهار روز مانده به آزمون) ثبت نام کنید، هزینه ی آن 230 دلارخواهد بود.
  • چنانچه قصد دارید زمان و مکان شرکت در آزمون GRE خود را تغییر دهید، می توانید حداکثر تا 4 روز پیش از برگزاری آزمون و با پرداخت 50 دلار نسبت به انجام تغییرات از طریق حساب کاربری خود در وب‌سایت ETS اقدام نمایید.
  • تغییر زمان یا مرکز آزمون تنها در صورتی امکان پذیر است که تاریخ یا مرکز جدید باز باشد و امکان ثبت نام نیز در آن‌ها وجود داشته باشد.
  • امکان انتقال آزمون ثبت شده به شخص ديگر (همسر، فاميل، دوست و…) وجود ندارد.
  • فراموش نکنید به دلیل تحریم هایی که علیه ایران وجود دارد، هنگام استفاده از روش پرداخت با ویزا کارت یا مستر کارت
  • نباید در بخش آدرس، هیچ اسمی از ایران بیاورید.
  • متأسفانه به دلیل تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، امکان خرید مستر کارت در ایران وجود ندارد مگر آنکه از خدمات شرکت‌های واسط معتبراستفاده کنید.
  • داوطلبین در صورت انصراف از ثبت نام، اگر پس از 1 ماه نسبت به وصول وجوه قابل برگشت اقدام نکنند، هیچ مبلغی قابل برگشت نخواهد بود.
  • لازم است تا اصل کارت ملی هوشمند و پاسپورتدر روز آزمون GRE بهمراه داشته باشید و ارائه دهید، در صورت ارائه مدارک هویتی دیگر (هرچند معتبر) از ورود شما به مرکز آزمون GRE جلوگیری خواهد شد.
  • کپی کارت شناسایی (حتی کپی برابر با اصل ) به هیچ عنوان قابل قبول نمی باشد.
  • داوطلبان بدون کارت شناسایی (اصل پاسپورت و کارت ملی هوشمند ) اجازه ورود به آزمون را نخواهند داشت و شهریه آزمون غیر قابل استردادمی باشد و امکان تغییر تاریخ آزمون نیز برای این دسته از داوطلبان وجود نخواهد داشت.
  • مبنای هزینه آزمون، مبلغ ثبت نام به صورت Regular deadline است و چنانچه شما به صورت Late ثبت نام کرده باشید، نیمی از هزینه Regular به شما بازگردانده می‌شود.
  • در انتهای آزمون، نتایج بخش Verbal و Quantitative برای شما نمایش داده می‌شود، اما این نمرات، نمره رسمی و قابل استناد نیست.
  • مدت اعتبار نتیجه آزمون GRE پنج سال است و پس از آن، نمره از حساب کاربری فرد حذف می‌شود و دیگر قابل ریپورت نیست.

لغات و اصطلاحات

  • GRE: آزمون GRE مخفف عبارت Graduate Records Examination می باشد. هدف آن سنجش توانایی ها و معلومات فارغ التحصیلان می باشد. این آزمون معمولا برای ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر از کارشناسی مورد نیاز می باشد.
  • وربال verbal: آزمون gre دو سری ۲۰ تایی سوال وربال با نمره دارد. سخت ترین بخش جی آر ای نیز وربال است. کسب نمره بالا در verbal آزمون gre بسیار سخت ولی دور از انتظار نیست. شما با گرفتن نمره بالا در این آزمون به راحتی از دانشگاه های کانادا و آمریکا پذیرش خواهید شد. بهتر است به جای حفظ کردن لغات توانایی درک مطلب و مفهوم آن را در خود تقویت کنید. برای موفقیت در این آزمون توصیه می کنیم که بین میزان لغاتی که می خواهید، بیاموزید و هم چنین میزان مطالعه متون یک نسبت خاص برقرار نمایید. فاکتور های اصلی این نسبت نیز شامل نمره دلخواه شما و مقدار زمان دسترس شما می شود. نمره در نظر گرفته شده در این قسمت بین ۱۳۰تا ۱۷۰ متغیر است.
  • نگارش تحلیلی analytical writing: در آزمون gre اولین بخش مربوط به نوشتن یعنی رایتینگ است. خود این قسمت نیز دارای دو بخش می شود که شامل issue و argument است. برای پاسخ دهی هر یک از این بخش ها ۳۰ دقیقه زمان اختصاص داده می شود.
  • ووچر: شاید نزدیک‌ترین واژه در فارسی به Voucher، کلمه بن یا کوپن باشد. ووچر GRE نیز یک کد ۱۶ رقمی مثل ۵۴۱۷۳۹۰۱۲۷۹۶۰۴۳۸ به ارزش هزینه آزمون GRE معادل دلار آمریکا می‌باشد که توسط ETS صادر شده و به یک مرکز آزمون GRE داده می شود تا آن را به متقاضیان ثبت نام در آزمون بفروشد. در آخرین مرحله ثبت‌نام آزمون با انتخاب گزینه Voucher به جای انتخاب روش پرداخت آنلاین با مسترکارت یا ویزا کارت، می‌توان این کد را در فیلد Voucher Number وارد نمود و بدین‌ترتیب مبلغ هزینه آزمون را پرداخت و ثبت نام در آزمون تافل را به انجام می رسانید.

منابع و ارجاعات

 

نظرات کاربران

2 دیدگاه در “مراحل و نکات شرکت در آزمون و دریافت مدرک زبان GRE

  1. ثمین گفت:

    آزمون سخته. ولی ممکنه :))

  2. مسعود گفت:

    توضیحاتتون عالی و کامل بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هفده =